Gå til innhold

Leverpostei til småbarn

Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 7 måneder har begynt å få brødmat, og som pålegg var det for meg ganske naturlig med leverpostei. men så kommer min bror og forteller at i leverposteien er det et "farlig" stoff for små barn - og at de ikke brukte dette til sine barn.

Jeg har aldri hørt om dette før, men har jo hørt at våre naboland fraråder bruk av tran pga. et mindre bra stoff.

Vet du/dere noe om dette sett i forhold til bruk av leverpostei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som er skeptisk til leverpostei er det fordi det nettopp er laget av lever - som jo fungerer som kroppens rensestasjon. Det er vel primært opphopning av tungmetaller som er skremmeparolen. EU tillater dessuten nitritt i leverpostei i hele fem ganger den konsentrasjonen som vi har tilatt her til lands - dette er et stoff som tilsettes mat både for å bedre holdbarheten og for å sikre en stabil farge, men det anses som suspekt i kreftsammenheng (omdiskutert).

Vær også klar over at det er ansjos i mange leverposteimerker - dersom det er disposisjoner for matvareallergi/ -intoleranse i nær familie skal man helst ikke introdusere fisk (og egg) før etter ettårsalderen. Du kan se hvilke merker dette gjelder på innholdsdeklarasjonen.

Alternative smørepålegg (vegetabilske posteier) får du i godt utvalg på helsekostforretninger! Ellers er jo bare brød med myk margarin også et alternativ helt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg ilse,

Jeg bor ikke i Norge og er ikke så godt kjent med leverposteien. Jeg har også hørt rykter om tran, leverpostei og tungmetaller/pcb, men har dessverre ikke satt meg mer inn i det. Jeg tviler derimot på at Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet ville fortsette å anbefale både tran og leverpostei dersom det er skadelig for barna.

Alternativer til leverposteien er f.eks ’grov bønnepostei’ som du får på helsekosten og noen vanlige dagligvarer. Eller hva med noe så enkelt som uttynnet peanutsmør (uten biter)?. Peanutsmør er en en god kilde til proteiner og gir også jern.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest prust

Hei på deg ilse,

Jeg bor ikke i Norge og er ikke så godt kjent med leverposteien. Jeg har også hørt rykter om tran, leverpostei og tungmetaller/pcb, men har dessverre ikke satt meg mer inn i det. Jeg tviler derimot på at Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet ville fortsette å anbefale både tran og leverpostei dersom det er skadelig for barna.

Alternativer til leverposteien er f.eks ’grov bønnepostei’ som du får på helsekosten og noen vanlige dagligvarer. Eller hva med noe så enkelt som uttynnet peanutsmør (uten biter)?. Peanutsmør er en en god kilde til proteiner og gir også jern.

Vennlig hilsen

Alvorlig talt - du kan da ikke anbefale peanøttsmør til et barn på 7 mnd! Det er jo ikke å anbefale å gi nøtter til barn under ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...