Gå til innhold

oppsigelse

Anbefalte innlegg

Har vært i møte med ledelsen på jobb, den jobben jeg har hatt nå i godt over året, der fikk jeg beskjed om at jeg nå blir oppsagt.

Mange tanker som rører seg etter en slik beskjed og føler meg temmelig langt nede akkurat nå.

Følelsen av å ha blitt "brukt" i en heller strevsom periode melder seg, jeg kjenner at "lov og rett" svirrer rundt i hodet.

Sitter igjen med en sterk følelse av at dette ikke kan være lovlig, men hva vet jeg.

Er det noen av dere som har greie på arbeidsvern og arb.miljøloven i slike tilfeller, eller som vet hvordan oppsigelsen skal foregå for at den blir gyldig?

Plis, hjelp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58798-oppsigelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den opprinnelige m&m

Jeg vet hvor surt det der er...

Du har rett til å få en skriftlig oppsigelse, med begrunnelse for oppsigelsen. Du skal også ha en sluttattest, og den kan du be om allerede nå, så kan du begynne å søke på andre jobber. Dessuten er det jo greit å få en god attest av dem med en gang, før du evt. begynner å lage bråk. Det kan være lurt å spille "snill og ufarlig" fram til du har fått attesten du vil ha.

Du finner Arbeidsmiljøloven på nettet (Lovdata.no?) så du kan lese en del der. Du kan bestride oppsigelsen dersom du mener den ikke er saklig. Er du organisert får du juridsk hjelp derfra. I Oslo kan man få 30 minutter gratis juridisk hjelp en dag i uka (en tjenestene advokater driver sammen), du kan også få hjelp av Jus -Buss som jus-studentene driver, og Juridisk Rådgiving for Kvinner. Du kan også ringe dyre 815-nr. med advokattjenester, iallefall hvis du kan ringe fra jobben :-)

Hva ga de som begrunnelse for oppsigelsen da? Hvis de skal innskrenke pga dårligere tider (og det er sant) er det vel lite du kan gjøre. Men om de bare er lei av deg og vil ha inn en annen må du stå på. Arb. giveren har plikt til å omplassere deg til annet arbeid i bedriften hvis du er fast ansatt, og det finnes arbeid du kan gjøre. Hvis det stinker av hele opplegget så gå til en advokat som kan vurdere hvor sterk sak du har. Det kan svare seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58798-oppsigelse/#findComment-250828
Del på andre sider

Heisann.

Kjenner meg godt igjen jeg, fikk samme beskjeden i midten av april og hadde min siste arb.dag 30. april. Jeg valgte og gå og aktivt søke etter jobb istedet for og sitte og være ueffektiv på jobben. Noe som personalsjefen ville jeg skulle bestemme selv.

Hos oss hadde de egentlig ikke noen grunn til og si meg opp men, og jeg fikk meldingen; vi gjør det på den vanskelige (bli oppsagt) eller den lette (si opp selv).

Det var 4 av oss som fikk den meldingen (en i hver avdeling).

Det som var var at de ikke hadde noen saklig grunn til og si meg opp så de ville jeg skulle si opp. Jeg nektet og ville ha en sluttavtale og det fikk jeg.

Jeg var så susete og lamslått og hadde jeg tenkt meg om kunne jeg ha blitt sagt opp og så saksøkt dem for usaklig oppsigelse.

For de må ha en god og saklig grunn for og kunne si deg opp.

Men jeg fikk meg jobb den 26. april og er fornøyd jeg og stortrives der. Var veldig aktiv i søkemarkede og sto på og fikk jobb.

Lykke til.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58798-oppsigelse/#findComment-251794
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...