Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 når jeg tar situps pleier jeg vanligvis å gjøre de sånn at jeg hever overkroppen til bare korsryggen er i gulvet før jeg slipper meg ned igjen, og holder beina i forskjellige stillinger. det gjør jeg nesten hver dag. når jeg var på boksetrening forrige onsdag tok jeg situps med rett rygg og satte meg helt opp. (veldig dårlig forklart men det er vel noen som skjønner det) når jeg gjør det på den måten jeg beskrev først kjenner jeg det i magen med en gang etterpå men det går over i løpet av kvelden som regel. da jeg gjorde det på den andre måten kjente jeg ikke noe i magen rett etterpå, jeg ble mest sliten i hofteleddsbøyerne. men dagen etterpå var jeg skikkelig støl i magen og jeg kjente det i flere dager etterpå. så nå lurer jeg på, hvorfor merket jeg ingenting før dagen etterpå? og hvilke av de to måtene gir best trening for magen? jeg har hørt at den siste metoden kan gi ryggproblemer, men hvorfor kan den egentlig det?? litt mange spørsmål kanskje, men jeg håper noen vil svare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Den måten du beskriver først heter crunches, og er den desidert beste måten å drive REN magetrening på. Så er det slik at man i enkelte tilfeller er interessert i å trene mer funksjonelt, dvs. ta med flere muskler som vanligvis samarbeider med magemusklene (kampsport er typisk eksempel på dette) - da velger man vanlige situps, altså å sette seg helt opp i sittende hver gang. Grunnen til at mange har problemer med ordentlige situps er at de har for svake magemuskler, og får en liten knekk i korsryggen etter få repetisjoner hver gang de skal til å sette seg opp (magen klarer ikke å holde på den krummede stillingen slik den skal). Magen må jobbe statisk fra det øyeblikk korsryggen forlater gulvet og til man igjen får kontakt med gulvet på vei ned, i mens overtar hoftebøyerne hele bevegelsen. Hvorfor du ikke merket noe til magetreninga før dagen etter tror jeg er fordi stølheten i hoftebøyerne "overdøvet" magen, og at du nok er såpass godt trent i magen fra før at det skal litt til før du kjenner ordentlig treningsverk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Den måten du beskriver først heter crunches, og er den desidert beste måten å drive REN magetrening på. Så er det slik at man i enkelte tilfeller er interessert i å trene mer funksjonelt, dvs. ta med flere muskler som vanligvis samarbeider med magemusklene (kampsport er typisk eksempel på dette) - da velger man vanlige situps, altså å sette seg helt opp i sittende hver gang. Grunnen til at mange har problemer med ordentlige situps er at de har for svake magemuskler, og får en liten knekk i korsryggen etter få repetisjoner hver gang de skal til å sette seg opp (magen klarer ikke å holde på den krummede stillingen slik den skal). Magen må jobbe statisk fra det øyeblikk korsryggen forlater gulvet og til man igjen får kontakt med gulvet på vei ned, i mens overtar hoftebøyerne hele bevegelsen. Hvorfor du ikke merket noe til magetreninga før dagen etter tror jeg er fordi stølheten i hoftebøyerne "overdøvet" magen, og at du nok er såpass godt trent i magen fra før at det skal litt til før du kjenner ordentlig treningsverk. Bare legge til egen erfaring når det gjelder stølhet. Når jeg spiser mindre på deff blir jeg alltid mye mindre støl, og stølheten kommer senere enn når jeg spiser mye på bulk. På bulk er også stølheten verre. Også hørt andre ha det på samme måten. Altså, i visse tilfeller kan maten ha noe å si på når og hvor støl man blir. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.