Gå til innhold

Hundeeiere, hundefolk, liker ikke dette...trenger noen råd

Anbefalte innlegg

eller andres mening.

Hunden min har aldri vist aggresivitet mot mennesker. Eller jo han knurrer og gjør utfall mot mørkhudede, men dette jobber jeg med.

Men i går skremte han meg. Det kom tre jenter gående forbi oss, han er veldig glad i barn så han logret og ville hilse. Ene jenta lar han få lukte og stryker på han. Plutselig hopper han opp og glefser mot henne. Ingen forvarsel, ingen knurring. Han hadde jo akkurat logret til henne. Jeg aner ikke hva som gikk av hunden min. Jeg har forsøkt å tenke over situasjonen, men ser ingenting som kunne ha vært utslagene for dette.

Nå jakter han hele tiden på fluer og andre insekter, så det kan jo være at det satt ett slikt ett på denne jenta og han ville ta den. Men som sagt jeg ble skikkelig skremt, han bet ikke jenta. Men han glefset etter henne. Og ikke noe sint glefsing heller, mere at han åpnet munnen og klappet tennene igjen, akkurat som han gjør når han fanger fluer eller slike ting.

Tips og råd mottas med takk.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg syns dete høres ut som en misforståelse fra hunden sin side.

Det kan ha 'kilt' som et insekt når hun strøk han, eller som du sier han kan ha sett et eller annet på henne...

Jeg syns du skal tilgi han denne 'glippen', og gi han en kjangs. Han logret jo, og var blid.

Vær selvfølgelig litt på vakt, men helst ikke så hunden merker det. Det kan slå litt feil ut...

ønsker deg lykke til !

Gjest KariV

Jeg er hundeelsker, men også veldig "streng" hundeelsker. I utgangspunktet mener jeg at enhver hund som angriper et barn bør avlives. Spesielt om det er umotivert.

I denne saken er jeg litt usikker, fordi det ikke virker som om hunden egentlig angrep - at det var en form for "fang-fluen-lek". Så jeg ville nok avventet situasjonen. Men skjer det igjen, så ville jeg tatt en alvorlig prat med dyrlegen om jeg burde avlive eller ikke.

PS: Vår hund reagerte på folk med sjegg og folk som lukta øl. Ble aldri kvitt disse "fobiene"...

mvh

Jeg er hundeelsker, men også veldig "streng" hundeelsker. I utgangspunktet mener jeg at enhver hund som angriper et barn bør avlives. Spesielt om det er umotivert.

I denne saken er jeg litt usikker, fordi det ikke virker som om hunden egentlig angrep - at det var en form for "fang-fluen-lek". Så jeg ville nok avventet situasjonen. Men skjer det igjen, så ville jeg tatt en alvorlig prat med dyrlegen om jeg burde avlive eller ikke.

PS: Vår hund reagerte på folk med sjegg og folk som lukta øl. Ble aldri kvitt disse "fobiene"...

mvh

Jeg aksepterer heller ikke slik adferd. Men siden jeg er usikker så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Han oppfører seg ikke slik mot barn, det har han aldri gjort. Har jo tre barn selv, så han er barnevant. Han elsker å leke sammen med dem og leken kan bli litt voldsom av og til . Og ja tennene har skrapt hull i huden når ungene har lekt med hunden, men bare et lite risp. Men han ikke bitt noen før.

Er dette den blandingsbikkja du snakket om for lenge siden? Den blandingen har jeg vaert borti foer, en av de mest agressive og utrygge jaevelbikkjene jeg har moett. Nei, jeg sier ikke at din er saann, men bare tanken paa udyret gir meg frysninger.

Gjest hundeeier

Solsikke.

Får hunden din nok mosjon? (daglig og regelmessig)

Er den frisk?

Har den smertefulle plager med tennene? (tannkjøttbetennelse eller lign.)

Hadde den fått mat forut eller var den sulten?

Får den nok stimuli? (bruke hjernen)

Er det en hunderase som er avlet fram for å gjøre en jobb? eks: gjeterhund, jakthund

-og i såfall, får den utføre jobben den er skapt for å gjøre, eller driver den dank og blir stresset av dette?

Er den smertefri? (har du undersøkt om den har hofteleddsdysplasi/patellaluxasjon eller annet som kun veterinæren kan stille diagnose på og som er smertefullt)

Var det ubehagelig varmt i været?

Hadde hunden fått sin daglige mosjonsrunde eller ventet den ivrig på å komme seg videre ut på turen?

Er hunden vant til barn?

Når hunden din knurrer og gjør utfall mot mørkhudede, -hvordan 'jobber du med' dette? Får den skjenn, slag, eller annen fysisk avstraffelse?

Har du andre problemer med hunden?

Så baret hunden rett inn i øynene? -Noe som virker truende for en hund.

Hvorfor slipper du hunden bort til barn?

Annonse

Er dette den blandingsbikkja du snakket om for lenge siden? Den blandingen har jeg vaert borti foer, en av de mest agressive og utrygge jaevelbikkjene jeg har moett. Nei, jeg sier ikke at din er saann, men bare tanken paa udyret gir meg frysninger.

Ja det er en blandingshund, blanding mellom collie og schæfer. Mora var halvt schæfer og halvt collie, faren var renrasa collie.

Du sa ingenting om episoden som skjedde.

Gjest hundeeier

I ditt innlegg sa du nokså mye om din kunnskap om hunder....

Solsikke.

Får hunden din nok mosjon? (daglig og regelmessig)

Er den frisk?

Har den smertefulle plager med tennene? (tannkjøttbetennelse eller lign.)

Får den nok stimuli? (bruke hjernen)

Er det en hunderase som er avlet fram for å gjøre en jobb? eks: gjeterhund, jakthund

-og i såfall, får den utføre jobben den er skapt for å gjøre, eller driver den dank og blir stresset av dette?

Er den smertefri? (har du undersøkt om den har hofteleddsdysplasi/patellaluxasjon eller annet som kun veterinæren kan stille diagnose på og som er smertefullt)

Hadde hunden fått sin daglige mosjonsrunde eller ventet den ivrig på å komme seg videre ut på turen?

Er hunden vant til barn?

Når hunden din knurrer og gjør utfall mot mørkhudede, -hvordan 'jobber du med' dette? Får den skjenn, slag, eller annen fysisk avstraffelse?

Du kom med så mange spm at jeg klipper å limer litt:

Solsikke.

Får hunden din nok mosjon? (daglig og regelmessig) Ja hunden får daglig mosjon og regelmessig mosjon

Er den frisk?

Ja så vidt jeg vet så er han frisk, var hos dyrelegen å fikk satt vaksine for litt siden.

Har den smertefulle plager med tennene? (tannkjøttbetennelse eller lign.) Nei, ikke som jeg kan se.

Ja mat hadde han fått.

Får den nok stimuli? (bruke hjernen) Ja vi stimulerer hunden. Gir han forskjellige oppgaver. Søk leken synes han er morsomtst, ja også godbit ballen da.

Det er en blanding, collie/Schæfer

-og i såfall, får den utføre jobben den er skapt for å gjøre, eller driver den dank og blir stresset av dette? Vi driver ikke aktivt nei og det virker ikke som hunden er hverken stresset eller oppkavet på noen måte.

Han var som sagt hos vetrinær for en liten stund siden og han fikk en grundig undersøkelse, der ble det blant annet oppdaget at han kun har en testikkel som er falt ned. Men vetrinæren ville ikke gjøre noe med dette ennå.

Varmt var det ja. Men ubehagelig? Ikke for meg i alle fall.

Vi var akkurat ferdig med vår tur og jeg sto å snakket med naboen.

Er hunden vant til barn?

Ja han er veldig vant til barn. Har tre stk på 6,7 og 11 år og det har aldri, ALDRI vært noe problem.

Når jeg ser personen komme ber jeg hunden sitte og der skal han bli til vedkommede er gått forbi. Samme måten som jeg har trent han på sykelister, joggere og skiløpere. Alt som var i fart ville leke. Disse tingene går nå helt greit. Ingen problemer der lenger.

Ja han har vært ganske ulydig i en periode. Noe som hundefolk og vetrinæren kalte for unghundsfærer. Men dette ser ut til å ha kommet seg betraktelig nå.

Nei det gjorde hun ikke, som jeg kunne se.

Fordi jeg ikke anså det som noe problem, jenta ville klappe hunden og det var greit for meg.

Ja det er en blandingshund, blanding mellom collie og schæfer. Mora var halvt schæfer og halvt collie, faren var renrasa collie.

Du sa ingenting om episoden som skjedde.

Hadde jeg hatt noe hjelp aa yte, skulle du selvfoelgelig faatt den. Den bikkja jeg tenker paa, samme blandingen bare 50/50, kunne bare kontrolleres av en person. Alle andre var potensielle angrepsobjekter, og angrep, det gjorde den. Unger, voksne, andre bikkjer. Det er jo ikke akkurat noen mygg, og det gjorde den enda verre aa kontrollere. Det endte med at eieren, bikkja og rifla tok en tur bak huset. Pene bikkjer, men om blandingen er helt god?, vel...

Hadde jeg hatt noe hjelp aa yte, skulle du selvfoelgelig faatt den. Den bikkja jeg tenker paa, samme blandingen bare 50/50, kunne bare kontrolleres av en person. Alle andre var potensielle angrepsobjekter, og angrep, det gjorde den. Unger, voksne, andre bikkjer. Det er jo ikke akkurat noen mygg, og det gjorde den enda verre aa kontrollere. Det endte med at eieren, bikkja og rifla tok en tur bak huset. Pene bikkjer, men om blandingen er helt god?, vel...

Vår hund har i alle fall ikke vist noen slike tendenser ennå. Han er godt sosialisert og leker greit med de fleste hunder. Vi har tre unger og ingen av dem har blitt angrepet av hunden vår. Sønnen vår har relativt god kontroll på hunden når vi går tur sammen. Og hunden lyder ikke bare meg, men også sambo, sønnen vår og mine foreldre og min bror. Så her tror jeg ikke det blir noe problem.

Broren til min hund har vi også hatt en del kontakt med, i alle fall før han ble omplassert. Da var han eid av søskenbarnet mitt(som måtte omplassere p.g.a allergi og sykdom) Snillere hund en denne skal du lete lenge etter, han er også utrolig lydig, i motsetning til hva min har vært. Men nå begynner det å komme seg betraktelig med vår hund også.

Vår hund har i alle fall ikke vist noen slike tendenser ennå. Han er godt sosialisert og leker greit med de fleste hunder. Vi har tre unger og ingen av dem har blitt angrepet av hunden vår. Sønnen vår har relativt god kontroll på hunden når vi går tur sammen. Og hunden lyder ikke bare meg, men også sambo, sønnen vår og mine foreldre og min bror. Så her tror jeg ikke det blir noe problem.

Broren til min hund har vi også hatt en del kontakt med, i alle fall før han ble omplassert. Da var han eid av søskenbarnet mitt(som måtte omplassere p.g.a allergi og sykdom) Snillere hund en denne skal du lete lenge etter, han er også utrolig lydig, i motsetning til hva min har vært. Men nå begynner det å komme seg betraktelig med vår hund også.

Hoeres bra ut. Som sagt, mine aversjoner er basert paa èn hund, og det er daarlig grunnlag for aa doemme alle andre av samme blanding.

Annonse

Gjest hundeeier

Nei, det sier noe om min begrensede kunnskap om akkurat den blandingen. Eller er du av den meningen at man kan blande hva som helst, og faa et bra resultat?

Nei, det sier noe om min begrensede kunnskap om akkurat den blandingen. Eller er du av den meningen at man kan blande hva som helst, og faa et bra resultat?

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at der gjorde du det igjen. -Viste dine manglende kunnskaper...

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at der gjorde du det igjen. -Viste dine manglende kunnskaper...

Det trenger du ikke gjoere meg oppmerksom paa, det staar klart i teksten. Det er faktisk meg selv som har skrevet det, saa jeg burde vite.

Gjest hundeeier

Du kom med så mange spm at jeg klipper å limer litt:

Solsikke.

Får hunden din nok mosjon? (daglig og regelmessig) Ja hunden får daglig mosjon og regelmessig mosjon

Er den frisk?

Ja så vidt jeg vet så er han frisk, var hos dyrelegen å fikk satt vaksine for litt siden.

Har den smertefulle plager med tennene? (tannkjøttbetennelse eller lign.) Nei, ikke som jeg kan se.

Ja mat hadde han fått.

Får den nok stimuli? (bruke hjernen) Ja vi stimulerer hunden. Gir han forskjellige oppgaver. Søk leken synes han er morsomtst, ja også godbit ballen da.

Det er en blanding, collie/Schæfer

-og i såfall, får den utføre jobben den er skapt for å gjøre, eller driver den dank og blir stresset av dette? Vi driver ikke aktivt nei og det virker ikke som hunden er hverken stresset eller oppkavet på noen måte.

Han var som sagt hos vetrinær for en liten stund siden og han fikk en grundig undersøkelse, der ble det blant annet oppdaget at han kun har en testikkel som er falt ned. Men vetrinæren ville ikke gjøre noe med dette ennå.

Varmt var det ja. Men ubehagelig? Ikke for meg i alle fall.

Vi var akkurat ferdig med vår tur og jeg sto å snakket med naboen.

Er hunden vant til barn?

Ja han er veldig vant til barn. Har tre stk på 6,7 og 11 år og det har aldri, ALDRI vært noe problem.

Når jeg ser personen komme ber jeg hunden sitte og der skal han bli til vedkommede er gått forbi. Samme måten som jeg har trent han på sykelister, joggere og skiløpere. Alt som var i fart ville leke. Disse tingene går nå helt greit. Ingen problemer der lenger.

Ja han har vært ganske ulydig i en periode. Noe som hundefolk og vetrinæren kalte for unghundsfærer. Men dette ser ut til å ha kommet seg betraktelig nå.

Nei det gjorde hun ikke, som jeg kunne se.

Fordi jeg ikke anså det som noe problem, jenta ville klappe hunden og det var greit for meg.

Hei Solsikke. Jeg er ikke ute etter å 'ta deg' som hunde-eier, -overhodet ikke, selvom jeg sikkert virker litt arrogant når du ikke hører tonefallet mitt. Jeg håper at jeg kan gi deg/dere noen hint om hva som kan være et problem mellom dere og hunden deres. Jeg kan ikke løse noen problem, det kan du :-)

Er den frisk? Ja så vidt jeg vet så er han frisk, var hos dyrelegen å fikk satt vaksine for litt siden.

-Hofteleddsdysplasi som kan være smertefullt konstanteres ved røntgen og ikke ved en rutineundersøkelse for vaksinering. Det kan vises på nesten umerkelig halting etter en mosjonsrunde, eller bare litt stivhet. Schæfer er disponert for denne lidelsen. Jeg sier ikke at hunden din har dette.

Lar du barna leke med hunden? Stimulerer du hunden med kaste ball leken

-En blandingsrase av gjeterhund (collie) og schæfer vil gi en utrolig vakker hund(!), men samtidig mulighet for at det kan bli en krevende hund. Collien er avlet fram i generasjoner for å gjete. -Trekker en sammenligning til groendal, trevueren og bordercollie. Disse rasene er av de beste gjeterne. Les nøye nå ; de beste gjeterne er de mest krevende hundene for eierne, fordi de har sterke gjeter-instinkt og meget stor arbeidslyst. Når disse hundene får utføre sin oppgave som de er avlet frem for, er de lykkelige og fungerer godt utenfor sin arbeidstid. Når disse hundene ikke får utføre jobben sin, faller de raskt inn i gruppen 'bitende hunder' FORDI de har fremdeles instinktet å gjete flokken i seg. De vil også prøve å gjete andre ting enn sau, som f.eks syklister, dyr av ymse slag, barn osv. Eksempel: flere mennesker står samlet i flokk. Èn person sier adjø og forlater flokken. En gjeterhund som har instinktet i behold, og ikke arbeider som gjeter, vil prøve å stoppe denne personen som vil forlate flokken, fordi instinktet hans sier at det er riktig. Om mennesket ikke stopper når hunden begynner å gjeteer det ikke overraskende at hunden vi gi et klyp med tennene for å få personen til å gå tilbake til flokken. Et klyp på et menneske vi fort gi hull i skinnet og hunden blir kalt farligNB: Jeg sier ikke at dette gjelder alle hunder av gjeterhundrase.

Har du sett hunder som snakker med kropps-språket sitt? Om to hunder møtes, begge logrer, den ene blir for nærgående, da vil den andre si ifra med et nafs

'Nafsing'(du finner sikkert bedre ord for dette) foregår ved at hunden gaper høyt opp og klapper tennene sammen gjentatte ganger. Noen ganger kan du tydelig høre at tennene smeller sammen. Dette foregår gjerne ansikt mot ansikt. De gjør ikke dette for å bite/skade. Det er et meget tydelig signal om at 'nå er det nok'.

Hunder har pels i ansiktet, noe som gjør at tennene til den 'nafsende' hunden ikke biter hull, men at tennene glir nedover/forbi pelsen i ansiktet.

En unge som kommer for nær en hund vil ikke 'snakke'kropps-språket til hunden. Sannsynligvis vil heller ikke eieren oppdage tegnene som hunden gir ifra seg om at nå er barnet kommet for nær hunden. Mange hunder gir kun ørsmå tegn som det tar litt tid å lære å kjenne igjen. Logring er ikke nødvendigvis tegn på at hunden er glad i den forstand vi mener med glad. Hunden vil så bruke sitt språk tydeligere ved å 'nafse' ved siden av ansiktet til barnet. Nå blir forskjellen den at det er ingen pels i ansiktet til barnet som tennene til hunden glir igjennom, men tennene vil lage hull. Det blir da masse rabalder om at hunden er mannevond og det som verre er.

Har du erfaring med hund? Er dette din første hund?

Gjest glimmer

Vi har hatt to hunder i vår familie og vi har alltid ment og vært klar over at om hundene våre noen gang angrep noen så skulle de avlives tvert. Det høres kanskje hjerterått ut, men det må nesten være slik, du forstår sikkert tankene bak det uten noen nærmere forklaring.

Den situasjonen du beskriver kan ikke akkurat forklares som et angrep. Gi han en sjanse til, men vær litt på vakt.

Vanskelig å gi noe svar hva som kan være årsaken til utfallet, når man ikke var der og så det selv...

Søsteren min hadde samme blanding som du har.Hun hadde en irriterendes tendens til å "snappe", noe jeg har observert at flere Collier faktisk gjør. Dette henger tilbake fra tiden de blebrukt til gjeting, da de snappet i bena til sauene.

En annen ting er at hunder ofte vil opp i ansiktet på folk de hilser på, av den grunn for å slikke i munnviken. Dette kan være hva han forsøkte på, men siden jenta sikkert stod oppreist, og antagelig vis trakk seg litt tilbake med hodet, kan det ha vært til at det ble ett "snapp"/glefs. Enkelte hunder er veldig ivrige når de skal hilse i munnviken, og kan bruke munnen mer enn vi ønsker.

Det at en hund logrer, betyr ikke nødvendigvis at den er glad og fornøyd. Logring kan bety usikkerhet og aggresjon, men, for å skille på dette, bør man ofte ha litt innsyn i hundens eget språk.

Det vanskelig å si noe som helst som svar på ditt spørsmål, da man ikke så situasjonen.

Jeg vil anbefale deg til å ta kontakt med hundeinstruktører som også har gode kunnskaper innen hundeadferd for å få hjelp av disse. Fordelen de har, kontra oss som sitter og svarer deg via nettet, er at de kan se hunden rl, og vurdere den.

[email protected]

Hunden min gjør også sånn av og til hvis jeg stikker ansiktet nære hennes og viser at jeg vil leke. Vet ikke helt hvorfor hun gjør sånn, men det er ihvertfall bare lek (sånn hun gjør når hun er overlykkelig for å se meg og sånn).

Du kan nok ta det med ro. Hvis hunder din virkelig ville angrepet, hadde den ikke snappet sånn, da hadde den hoppet på og gått etter strupen eller nakken...

Hunden min gjør også sånn av og til hvis jeg stikker ansiktet nære hennes og viser at jeg vil leke. Vet ikke helt hvorfor hun gjør sånn, men det er ihvertfall bare lek (sånn hun gjør når hun er overlykkelig for å se meg og sånn).

Du kan nok ta det med ro. Hvis hunder din virkelig ville angrepet, hadde den ikke snappet sånn, da hadde den hoppet på og gått etter strupen eller nakken...

Hunden var ikke borti ungen i det hele tatt. Heldigvis for det. Hadde han bitt, så hadde han ikke vært hos oss lenger. Det hadde jeg rett og slett ikke turt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...