piura Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei! Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg. Jeg har en gutt på 2,5 år, som har laktoseintoleranse. I forbindelse med hans diett( og selvsagt mer eller mindre sære "likes og dislikes"), har vi hatt problemer med å holde jernlageret ved like. Det ble oppdaget i oktober i fjor, da han var helt nede på 0,3.... Begynte da å ta 5 ml neo-fer daglig til mars. Da var det steget til 66. Gikk så over til sanasol-tabletter, som inneholder noe jern. Dette mente ernæringsfysiologen at skulle være nok til å holde ved like. Nå i juni er han nede på 23 igjen. Må vi begynne med neo-fer igjen? Det var ikke noe morsomt, og gav nok litttmagevansker. Finnes det noe annet vi kan bruke? Han har hele tiden vært ganske flink til å spise grønnsaker, men var veldig lite glad i kjøtt. Dette synes jeg nå har hjulpet, men tydeligvis ikke nok da... Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 dette er interessant, jeg har melkallergi i forbindelse til å ha cøliaki (gluten intoleranse). Det som skjer er at før jeg fikk diagnosen for cøliaki, hadde jeg alvorlig anemi (blodmangel) og uansett hvor mye jernberiket mat jeg spist, det hjalp ikke. Nå etter bare halvt år med glutenfritt diett, kroppen min lider ikke lenge av jernmangel, kroppen endelig tas opp næring. Vet ikke om du har skjekket om gutten din har cøliaki eller ikke, men i så fall, håper at han bli bra snart, ellers kan jeg si at laktoseintoleranse eller melkprotein allergi henger sammen med cøliaki. lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piura Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 dette er interessant, jeg har melkallergi i forbindelse til å ha cøliaki (gluten intoleranse). Det som skjer er at før jeg fikk diagnosen for cøliaki, hadde jeg alvorlig anemi (blodmangel) og uansett hvor mye jernberiket mat jeg spist, det hjalp ikke. Nå etter bare halvt år med glutenfritt diett, kroppen min lider ikke lenge av jernmangel, kroppen endelig tas opp næring. Vet ikke om du har skjekket om gutten din har cøliaki eller ikke, men i så fall, håper at han bli bra snart, ellers kan jeg si at laktoseintoleranse eller melkprotein allergi henger sammen med cøliaki. lykke til!!! Takk for innspill! Gutten vår ble sjekket for dette, hadde noe forhøyede verdier(husker ikke hva det var....), men de anså det til å være en reaksjon som var i kombinasjon med laktoseintoleransen.... Etter dette er det ikke sjekket tror jeg... Kanksje vi bør få det sjekket igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Hei på deg piura, Et ferritin lager på 23 er ikke klassifisert som anemi, men et litt lavt jernlager. Gode kilder til jern er bl.a kjøtt, belgfrukter (bønner/linser/erter), fisk, spinat, persille, sviskejuice, peanutsmør, og tørket frukt. Jeg tror også du kan få kjøpt jernberiket mel i Norge (jeg bor ikke i Norge..). Vitamin C rik mat vil øke opptaket, så pass på at sønnen din alltid får noe juice, frukt eller grønnsaker til maten. Kalsiumrik mat (melk og melkeprodukter, laktose-redusert melk, kalsium-beriket soyamelk etc) vil senke opptaket av jern, så det er lurt å ta f.eks sanasolen med litt juice i stedet for melk. Det er også viktig at sønnen din ikke drikker store mengder med melk – 2-3 glass daglig skulde holde av den melketypen han drikker. Du kan evt. prøve Floradix jernformula som du får kjøpt både på helsekost og i dagligvareforretning. Denne inneholder lite nok jern til at den ikke er skadelig for barn (følg doseringen på pakken). Den gir også mer sjelden magetrøbbel. Dersom dette ikke virker bør du rådføre deg med legen. Kanskje han kan sjekke sønnen din igjen for cøliaki. Det er vanlig at laktose-intoleranse kommer av cøliaki, med det er meg ukjent at laktose-intoleranse kan føre til cøliaki. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.