Gå til innhold

Forsikringsagenter-et evig mareritt

Anbefalte innlegg

Hjelp meg...

Jeg skal flytte hjemmefra nå og sliter med å finne ut hvilke forsikringer jeg bør ha. Nytter jo ikke å snakke med forsikringsselskapene, for de bare prakker på deg alt de har- både nødvendige og unødvendige. Jeg trenger jo f.eks. ikke livsforsikring når jeg ikke har noen arvinger som vil komme i økonomisk uføre hvis jeg dør vel......?

Noen som har peiling på hvilke forsikringer jeg trenger? f.eks. om det er nødvendig med ulykkesforsikring? Peiling på hvilket selskap som er best/billigst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59016-forsikringsagenter-et-evig-mareritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hva "flytte for deg selv" innebærer. Skal du bo i en leilighet, kjøpt eller leid? Eller kanskje enebolig eller rekkehus eller lignende?

Skal du bo i en leid leilighet trenger du vel stort sett ikke annet enn innboforsikring. Har du gjeld (av betydning) bør du også ha gjeldsforsikring.

Skal du bo i eid leilighet eller hus eller lignende bør du vel ha hjemforsikring/skadeforsikring i tillegg.

Kan ikke komme på noe mer som viktig, men så kan jeg vel knappast kalles kompetent på området... :o)

Hvem som er billigst har jeg ingen formening om, jeg har forsikring i Sparebank1, kun fordi det er der jeg har lånet mitt. Kanskje du kan lete litt på nettet og sjekke hvilke forsikringsselskaper som kommer best ut i test? Kan tenke meg at www.norskfamilie.no og www.dinside.no har noe om dette.

Lykke til!

Mvh

Jeg ville faktisk vurdert livsforsikring med uføredekning, det er veldig kjedelig å bli ufør og samtidig dønn blakk...

Jeg fikk min gjennom jobben når jeg var 21, og syntes det egentlig var tull - og ville vel egentlig heller hatt utbetalt mer i året.

MEN - nå 12 år senere er den gullverdt. Siden jeg tegnet når jeg var ung og sprek, betaler jeg ikke så mye for den pr. i dag heller. Av ulike årsaker kan jeg ikke tegne livsforsikring i dag (med uføre) - og er kjempeglad for at jeg har den forsikringen.

Jeg ville faktisk vurdert livsforsikring med uføredekning, det er veldig kjedelig å bli ufør og samtidig dønn blakk...

Jeg fikk min gjennom jobben når jeg var 21, og syntes det egentlig var tull - og ville vel egentlig heller hatt utbetalt mer i året.

MEN - nå 12 år senere er den gullverdt. Siden jeg tegnet når jeg var ung og sprek, betaler jeg ikke så mye for den pr. i dag heller. Av ulike årsaker kan jeg ikke tegne livsforsikring i dag (med uføre) - og er kjempeglad for at jeg har den forsikringen.

Livsforsikringen er jo en sum penger dine etterlatte får utbetalt når du er død (for at de ikke skal komme i økonomisk uføre)... har ingen som ville komme i økonomisk uføre hvis jeg dør...

Men ulykkesforsikring trenger jeg nok, ettersom jeg har en jobb med nokså høy risiko...

Men jeg har ikke funnet noen ulykkesforsikring ennå som ikke innebærer at man får livsforsikring på kjøpet, og det koster nesten 500 kr i måneden, noe jeg slettes ikke har råd til... hadde vært fint med BARE ulykkesforsikring....

Annonse

Meld deg inn i et boligbyggelag, f.eks Obos. Både Vesta og If har billige innbo-forsikringer å tilby da. Samtidig skaffer du deg ansiennitet til du skal kjøpe bolig.

En livsforsikring har flere dekninger. Det du bør ha, er en uføredekning. Altså, ikke dødsrisiko. Dersom du blir ufør, vil trygdesystemet halvere inntekten din. Resten av livet. Tenk på om du har råd til det.

Det finnes også ren ulykkesforsikring, som er mye billigere. Denne betales ikke hver måned, som liv, men 1-4 ganger i året. Denne gir utbetaling ved medisinsk invaliditet. Hver kroppsdel har en gradering.

La oss si at en arm er verdt 10 %. Mister du armen, vil du da få utbetalt 10 % av den summen du har satt som full dekning. Har du satt en mill, vil du jo få 100 000,- uansett om hendelsen også/ikke fører til at du blir ufør. Skjønner?

I tillegg er det lurt å ha en reiseforsikring, som dekker hele tiden. Dvs, de dekker ikke hjemme og ikke på jobb, vanligvis.

Blir du frastjelt noe på byen/trikken, er du på "reise", og vil få det dekket.

Lykke til!!

Meld deg inn i et boligbyggelag, f.eks Obos. Både Vesta og If har billige innbo-forsikringer å tilby da. Samtidig skaffer du deg ansiennitet til du skal kjøpe bolig.

En livsforsikring har flere dekninger. Det du bør ha, er en uføredekning. Altså, ikke dødsrisiko. Dersom du blir ufør, vil trygdesystemet halvere inntekten din. Resten av livet. Tenk på om du har råd til det.

Det finnes også ren ulykkesforsikring, som er mye billigere. Denne betales ikke hver måned, som liv, men 1-4 ganger i året. Denne gir utbetaling ved medisinsk invaliditet. Hver kroppsdel har en gradering.

La oss si at en arm er verdt 10 %. Mister du armen, vil du da få utbetalt 10 % av den summen du har satt som full dekning. Har du satt en mill, vil du jo få 100 000,- uansett om hendelsen også/ikke fører til at du blir ufør. Skjønner?

I tillegg er det lurt å ha en reiseforsikring, som dekker hele tiden. Dvs, de dekker ikke hjemme og ikke på jobb, vanligvis.

Blir du frastjelt noe på byen/trikken, er du på "reise", og vil få det dekket.

Lykke til!!

Moren min påstår at en permanent reiseforsikring (en som gjelder hele tiden, også når reisen varer lenger enn 4 uker) koster 5000 kr i halvåret. Stemmer dette?

Moren min påstår at en permanent reiseforsikring (en som gjelder hele tiden, også når reisen varer lenger enn 4 uker) koster 5000 kr i halvåret. Stemmer dette?

Hei!

Det kan godt hende.

Dersom man skal på en reise lenger enn fire uker, trenger man en fortsettelses-forsikring. Prisen på denne varierer fra selskap til selskap, men jeg tror Gjensidige er gode her.

Dersom man reiser bort et år, vil man i endel selskaper betale vanlig pris, dvs ca en tusenlapp for et år. (Hvertfall som student, au-pair ol)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...