Gå til innhold

(Tittel mangler)

Mugwump

Anbefalte innlegg

Hei Monica!

Jeg kom nylig igang med trening igjen (vekter, svømming, jogging) etter en langvarig skadeperiode (ryggen), og ønsker å få fart på fettforbrenning og muskeloppbygging. Tonalin fremstilles (i reklamen) som et preparat som er midt i blinken for dette. Men jeg spør: Fungerer det virkelig? Og vil du kunne anbefale Tonalin som kosttilskudd for mitt formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest slankern

Du kan jo prøve. Selv prøver jeg de for tiden. Det er vanskelig å si om det virker, men jeg syntes selv at jeg har blitt litt slankere selv om jeg ikke har gått ned i vekt. Men i tillegg tar jeg 2 epleeddikkapsler hver morgen (Melaslim) og 6 kapsler med Tonalin, 1 vitamineral, 1 barneskje med omga 3 tran og 2 kromtabletter. I tillegg til dette bruker jeg slankekremen Comet Evolution og prøver samtidig å trene mer og legge om kostholdet. Jeg håper at dette skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Mugwump,

Tonalin inneholder fettsyren CLA som i reklamen fremstilles som virksom for fettreduksjon og øking av muskelmassen, samt redusert appetitt. Opp til år 2000 var det kun dyreforsøk gjort på effekten av denne fettsyren. Studiene viste at supplementering med CLA reduserte kroppsfettet og økte muskelmassen til forsøksdyrene. Ingen studier var tilgjengelig som kunne verifisere eller avkrefte om dette var tilfelle hos mennesker.

Det er fremdeles lite studier tilgjengelig. Et studie på mennesker publisert i tidsskriftet Lipids viste ingen effekt på fettmassen og muskelmassen etter 8 uker med supplementering av 3 gram CLA daglig.

Det er mulig at senere og grundigere studier vil vise noe annet, men av det som er tilgjenelig av studier frem til nå ser jeg ikke noe grunn til å anbefale bruken av CLA. Det er derimot ikke vist at CLA har noen skadelige effekter, så jeg vil ikke gå til det skrittet å fraråde bruken heller.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...