Gjest usikker Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Hei! Håper noen kan angi sånn ca.hvor mange kalorier jeg får i meg i løpet av en dag når jeg spiser dette: Frokost:1tine iskaffe+6ryvita-knekkebrød+1tomat Lunsj: 3ryvita+1tomat+1eple+1yoplait yoghurt 0,1%fett Middag: 1boks tunfisk i vann+grønnsaker(frossen grønnsaksblanding som jeg koker) Kvelds: Det samme som lunsj Hvor mange kalorier er dette ca? Jeg er jente,22år,162cm,trener litt med vekter+jogger/går 8km hver dag. Har jeg noen sjangs til å gå ned i vekt da,eller må jeg spise mindre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 http://www2.tv2.no/tidforreise/n2i.vis?par=6713 http://www.iform.no/kosthold/n%E6ringstabell.shtml det er ikke så vanskelig å regne kalorier.. på baksiden av matvare står alltid innholdsfortegnelse, hvor du kan se kalorier per 100g/ml , protein, fett, karbohydrat osv. feks: iskaffe det finnes 2 typer, en har litt mer fett 1,5 og en annen 0,7 g per 100ml, ikke helt sikker, ihvertfall det var slik i de gamle dagene! også ca. 75kcal per dl. (stemmer det?) Hel kartong av iskaffe er 3,3dl (330ml) da bare teller 75 gang 3,3 og får du resultatet. ca. 250kcal per kartong tillegg yoplait 0,1fett, den er bra fordi det er brukt søtninsmiddel aspartame og fruktose(motsatt til tine, som bruker sukker) og har 0,1%fett per 100ml 60kcal per 100ml, tror jeg. en liten beger inneholder 175ml (??) 1,75dl , da blir det 60 ganger 1,75 (105kcal) per beger, du spiste 2 beger, det blir da 210kcal ryvita knekkbrød inneholder 29kcal per stk? bare regner 29 ganger hvor mange knekkbrød du spiste i løpen av dagen. 29 * 12 = 348kcal (sikkert en hel pakke knekkbrød?) 3 tomater: ca.= 60kcal? 2 epler: (ca. 250gr) = 115kcal grønsakkene: ca. 100kcal? det avhengig av hvor mange gram du spiste, og hvilke type også. tunfisk i vann, du kan ser hvor mange kalorier er i boksen, tror at det er 140kcal hel boks, ikke sikker. kanskje rundt 1260kcal du spiste idag. istedefor spise så mye knekkbrød, prøv å spise litt protein sammen og smør, hvis ikke fet fisk, da slipper du å få i deg så mye knekkbrød. Dessuten dietten din er helt fett fri, det er ikke helt bra, ta ihvertfall tran daglig eller spise mer fet fisk, tunfisk varierer i løpen av år fra 3g fett til 11g. håper at det hjalp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 http://www2.tv2.no/tidforreise/n2i.vis?par=6713 http://www.iform.no/kosthold/n%E6ringstabell.shtml det er ikke så vanskelig å regne kalorier.. på baksiden av matvare står alltid innholdsfortegnelse, hvor du kan se kalorier per 100g/ml , protein, fett, karbohydrat osv. feks: iskaffe det finnes 2 typer, en har litt mer fett 1,5 og en annen 0,7 g per 100ml, ikke helt sikker, ihvertfall det var slik i de gamle dagene! også ca. 75kcal per dl. (stemmer det?) Hel kartong av iskaffe er 3,3dl (330ml) da bare teller 75 gang 3,3 og får du resultatet. ca. 250kcal per kartong tillegg yoplait 0,1fett, den er bra fordi det er brukt søtninsmiddel aspartame og fruktose(motsatt til tine, som bruker sukker) og har 0,1%fett per 100ml 60kcal per 100ml, tror jeg. en liten beger inneholder 175ml (??) 1,75dl , da blir det 60 ganger 1,75 (105kcal) per beger, du spiste 2 beger, det blir da 210kcal ryvita knekkbrød inneholder 29kcal per stk? bare regner 29 ganger hvor mange knekkbrød du spiste i løpen av dagen. 29 * 12 = 348kcal (sikkert en hel pakke knekkbrød?) 3 tomater: ca.= 60kcal? 2 epler: (ca. 250gr) = 115kcal grønsakkene: ca. 100kcal? det avhengig av hvor mange gram du spiste, og hvilke type også. tunfisk i vann, du kan ser hvor mange kalorier er i boksen, tror at det er 140kcal hel boks, ikke sikker. kanskje rundt 1260kcal du spiste idag. istedefor spise så mye knekkbrød, prøv å spise litt protein sammen og smør, hvis ikke fet fisk, da slipper du å få i deg så mye knekkbrød. Dessuten dietten din er helt fett fri, det er ikke helt bra, ta ihvertfall tran daglig eller spise mer fet fisk, tunfisk varierer i løpen av år fra 3g fett til 11g. håper at det hjalp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Hei på deg usikker, Jeg synes ikke du bør spise mindre enn dette. I følge tabellene jeg bruker, antar jeg at du får i deg 11-1300 kcal daglig. Dette er på den nedre grensen av hva som anbefales (aldri under 1200 kcal daglig). Med tanke på treningen din også, synes jeg ikke det gjør noe om du øker litt for å hindre at forbrenningen din går ned - samt at du får nok av den næringen du trenger. Du vil likevel kunne gå ned i vekt. Du spiser lite kornprodukter utenom knekkebrødene, så jeg synes ikke du bør minke noe på det (du kan evt variere typen eller bruke litt brødskiver for å få noe mer variasjon). Det anbefales 6-11 porsjoner av brød og kornprodukter daglig. Av ryvita knekkebrød må det nesten 3 til for å regnes som en prosjon, dvs at du kun spiser 4-5 porsjoner daglig. Du får også lite jernrik mat i deg, så hva med å bruke noe kjøttpålegg, kokt egg, peanutsmør etc på knekkebrødene for å få mer av både jern og proteiner? Jeg synes du bør bruke litt mer fett i maten din. For lite fett kan føre til alvorlige mangler, da fettet er viktig for opptaket av mange vitaminer og næringsstoffer. Du kan evt bruke smør/margarin på knekkebrødene, eller bruke litt vegetabilsk olje over grønnsakene eller tunfisken. Prøv også å varier litt mer med proteinmaten. Bruk gjerne andre typer fisk også (fete fiskeslag) som vil gi deg mer av de viktige fettsyrene kroppen din trenger. Du bør også bruke tran daglig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.