Gå til innhold

filmer/bøker om psykiatriske pasienter(o.l.)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Den opprinnelige m&m

"Gjøkeredet "(bok og film)

"Skammen" av Bergljot Hobæk Haf er en flott roman.

Karin Fossum har skrevet en roman som foregår på et psykiatrisk sykehus (har ikke lest den)

Elling-bøkene (og filmen) til Ingvar Ambjørnsen er jo om en psykisk syk mann.

"Et vakkert sinn" er en god film som går nå i Oslo iallefall. Handler om en schizofren.

Gjest retvizan

begge deler

OK, skal se hva jeg husker i farta:

SYBIL - bok og film. MPD diagnose.

JEG LOVET DEG ALDRI EN ROSENHAGE - bok og film, schizofreni. Filmen kan være vanskelig å få tak i.

DERE FÅR MEG IKKE GAL - film med Barbra Streisand i hovedrollen.

FRANCES - film, flere versjoner, liker best den hvor Jessica Lange spiller hovedrollen.

VEIEN TIL ET JEG - bok, handler om borderline.

GJØKEREDET - film med Jack Nicholson.

STRANGE VOICES - film, schizofreni.

ORDINARY PEOPLE - film og bok, depresjon.

KROPPEN ER MIN FIENDE - bok, spiseforstyrrelse

NÅR KANINEN HYLER - Bok og film, MPD

CALL ME ANNA - film, bipolar

UT AV MØRKET - film, schizofreni.

Dessuten er det en meget bra australsk film som handler om to unge, psykiatriske pasienter som forelsker seg og prøver å skape et liv sammen. Kommer ikke på tittelen, men forhør deg hos videoutleiere.

Det finnes selvfølgelig et utall av både bøker og filmer utover de jeg har nevnt her.

Annonse

Nå husker jeg ikke forfatteren (og tuppa griner så jeg har ikke tid til å slå det opp!), men det er en roman som heter "Asyl" og den handler om kona til en psykolog (?) og hun forelsker seg i en livsfarlig psykisk syk pasient. Kjempebra!

Annonse

Gjest retvizan

Nå husker jeg ikke forfatteren (og tuppa griner så jeg har ikke tid til å slå det opp!), men det er en roman som heter "Asyl" og den handler om kona til en psykolog (?) og hun forelsker seg i en livsfarlig psykisk syk pasient. Kjempebra!

Den har jeg!

"ASYL" av Patrick McGrath.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...