Gå til innhold

Uansvarlige katte eiere.


Solsikke

Anbefalte innlegg

Blir så irritert over uansvarlige katteeiere. Hvorfor gir de ikke kattene sine p-piller eller steriliserer hunkattene? Helst kastrere hankattene. Fikk akkurat høre fra ei venninne at katten hennes hadde fått fem kattunger, tre av dem drepte de med det samme.

Fatter det ikke:( Har så lyst til å lese henne teksten men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    12

  • Morticia

    6

  • Lynx

    5

  • molli

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Novembermom

De som avliver kattungene med en gang de er født, bør gi katten sin p-piller eller sterilisere/kastrere.

Jeg har ikke lyst til å sterilisere eller kastrere vår fremtidige katt. Det er bare sånn jeg er. Jeg foretrekker heller å gi p-piller, for jeg vil at katten skal få et kull eller to. Og jeg er sterkt i mot avliving av dyr, med mindre det er høyst nødvendig, som f eks ved sykdom.

Men dette er det jeg mener i dag. Jeg vet ikke hva jeg vil gjøre med tanke på sterilisering/kastrering om noen år f eks.

Mine foreldre har hatt katter så langt tilbake som jeg kan huske. Min mor avliver 2-3 stykker og gir bort resten. Hva er poenget med det?

Både jeg og min far er i mot dette, men det driter hun i.

Kan hun ikke ta ansvaret for kattunger som katten hennes får, så får hun enten sterilisere eller gi p-piller.

Og det er jo mange som ikke kan ta vare på dyrene sine. Bare se når sommeren kommer. Eierne driter i kjæledyrene og reiser fra dem. Egoistiske drittunger!

Jeg håper det en gang i framtiden at man må bli godkjent for å ha dyr, for det er så mange dyr som blir mishandlet, dumpet og forlatt og det skjærer meg i hjertet at folk kan gjøre dette mot sine kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som avliver kattungene med en gang de er født, bør gi katten sin p-piller eller sterilisere/kastrere.

Jeg har ikke lyst til å sterilisere eller kastrere vår fremtidige katt. Det er bare sånn jeg er. Jeg foretrekker heller å gi p-piller, for jeg vil at katten skal få et kull eller to. Og jeg er sterkt i mot avliving av dyr, med mindre det er høyst nødvendig, som f eks ved sykdom.

Men dette er det jeg mener i dag. Jeg vet ikke hva jeg vil gjøre med tanke på sterilisering/kastrering om noen år f eks.

Mine foreldre har hatt katter så langt tilbake som jeg kan huske. Min mor avliver 2-3 stykker og gir bort resten. Hva er poenget med det?

Både jeg og min far er i mot dette, men det driter hun i.

Kan hun ikke ta ansvaret for kattunger som katten hennes får, så får hun enten sterilisere eller gi p-piller.

Og det er jo mange som ikke kan ta vare på dyrene sine. Bare se når sommeren kommer. Eierne driter i kjæledyrene og reiser fra dem. Egoistiske drittunger!

Jeg håper det en gang i framtiden at man må bli godkjent for å ha dyr, for det er så mange dyr som blir mishandlet, dumpet og forlatt og det skjærer meg i hjertet at folk kan gjøre dette mot sine kjæledyr.

Du er klar over at p-piller for katter er svært usunt ? Det er nesten bankers at katta etterhvert får kreft eller svulster. Altfor mange historier forteller om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Du er klar over at p-piller for katter er svært usunt ? Det er nesten bankers at katta etterhvert får kreft eller svulster. Altfor mange historier forteller om det.

Det vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt egen katt eller hørt noe om dette. Men hjerte til å sterilisere/kastrere har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det heller ikke. Hadde det vært min venninne hadde hun fått høre det!!! Jeg synes du er utrolig feig. Hvorfor ikke si i fra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt egen katt eller hørt noe om dette. Men hjerte til å sterilisere/kastrere har jeg ikke.

La meg se om jeg forstår dette rett: Du har ikke hjerte til å kastrere (den framtidige) katten din, men du synes det er helt greit å gi den et prevensjonsmiddel som øker risikoen for jurkreft enormt, som øker risikoen for betennelsestilstander i livmoren og diabetes, som garanterer forandringer i livmoren selv etter kort tids bruk, og som på toppen av det hele ikke forhindrer graviditet (p-piller utsetter løpetid)?

Jeg skjønner hva du sier, men jeg fatter ikke tankegangen. Som du selv sier, du vet ikke, og det er forsåvidt greit så lenge du ikke har katt. Den dagen du står med ansvaret for et katteliv håper jeg du har tatt deg tid til å lære. Det fortjener katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir så irritert over uansvarlige katteeiere."

Jotakk. Velkommen i klubben :(

"Hvorfor gir de ikke kattene sine p-piller eller steriliserer hunkattene?"

Fordi de gir faen, antar jeg. For du vet ... katter klarer seg jo selv. Dessuten er det jo ikke nødvendig å kaste bort penger på prevensjon eller kastrering når det bare er å ta livet av ungene når de kommer likevel. Argh.

*sukk*

"Helst kastrere hankattene."

Helst kastrere begge kjønn (den operasjonen som utføres på hunnkatter er også en kastrasjon).

P-piller er ikke å anbefale brukt mer enn høyst nødvendig, da de har en rekke uheldige bivirkninger, og dessuten er de langtfra sikre.

"Fikk akkurat høre fra ei venninne at katten hennes hadde fått fem kattunger, tre av dem drepte de med det samme. Fatter det ikke:( Har så lyst til å lese henne teksten men....."

Men hva? Ta deg nå en tur bort til henne og fortell henne hva du mener. Tåler hun ikke det, vel, _trenger_ du virkelig ei venninne som har så lite respekt for liv, og i tillegg ikke fikser at noen reagerer på oppførselen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

La meg se om jeg forstår dette rett: Du har ikke hjerte til å kastrere (den framtidige) katten din, men du synes det er helt greit å gi den et prevensjonsmiddel som øker risikoen for jurkreft enormt, som øker risikoen for betennelsestilstander i livmoren og diabetes, som garanterer forandringer i livmoren selv etter kort tids bruk, og som på toppen av det hele ikke forhindrer graviditet (p-piller utsetter løpetid)?

Jeg skjønner hva du sier, men jeg fatter ikke tankegangen. Som du selv sier, du vet ikke, og det er forsåvidt greit så lenge du ikke har katt. Den dagen du står med ansvaret for et katteliv håper jeg du har tatt deg tid til å lære. Det fortjener katten din.

Unnskyld meg, men for det første så visste jeg ikke noe om at p-piller gir kreft, ok?

Så ikke kom å snakk til meg om min tankegang, for jeg visste det ikke.

Er ikke det et godt nok svar da?

Og jeg skrev også at jeg ikke vet hva jeg kommer til å gjøre. Det er mitt svar, for noe mer kan jeg ikke si. Jeg visste det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men for det første så visste jeg ikke noe om at p-piller gir kreft, ok?

Så ikke kom å snakk til meg om min tankegang, for jeg visste det ikke.

Er ikke det et godt nok svar da?

Og jeg skrev også at jeg ikke vet hva jeg kommer til å gjøre. Det er mitt svar, for noe mer kan jeg ikke si. Jeg visste det ikke.

For det første svarte jeg deg på en helt ok måte (det var iallfall ment sånn), for det andre sa du selv _da du svarte molli etter at hun hadde fortalt om kreftfaren_ at :

"Det vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt egen katt eller hørt noe om dette.

(hvilket selvsagt er helt i orden, det er vel ingen som forventer at en som ikke har eller har hatt katt skal (interessere seg for å) vite så mye om katter så lenge det ikke er aktuelt.)

"Men hjerte til å sterilisere/kastrere har jeg ikke."

Og det er denne tankegangen jeg ikke forsto, for dette sier du faktisk ETTER at molli nevnte kreftfaren _i det innlegget du svarte på_.

Hvordan i all verden skulle jeg forstått deg annerledes enn jeg gjorde i mitt opprinnelige innlegg? Du sier jo at du ikke "har hjerte til å sterilisere/kastrere" som SVAR på et innlegg om kreftfare. Hvis du har ombestemt deg på bakgrunn av informasjon du har fått, kjempefint, men skyt nå ikke /meg/ fordi jeg ikke er tankeleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir så irritert over uansvarlige katteeiere."

Jotakk. Velkommen i klubben :(

"Hvorfor gir de ikke kattene sine p-piller eller steriliserer hunkattene?"

Fordi de gir faen, antar jeg. For du vet ... katter klarer seg jo selv. Dessuten er det jo ikke nødvendig å kaste bort penger på prevensjon eller kastrering når det bare er å ta livet av ungene når de kommer likevel. Argh.

*sukk*

"Helst kastrere hankattene."

Helst kastrere begge kjønn (den operasjonen som utføres på hunnkatter er også en kastrasjon).

P-piller er ikke å anbefale brukt mer enn høyst nødvendig, da de har en rekke uheldige bivirkninger, og dessuten er de langtfra sikre.

"Fikk akkurat høre fra ei venninne at katten hennes hadde fått fem kattunger, tre av dem drepte de med det samme. Fatter det ikke:( Har så lyst til å lese henne teksten men....."

Men hva? Ta deg nå en tur bort til henne og fortell henne hva du mener. Tåler hun ikke det, vel, _trenger_ du virkelig ei venninne som har så lite respekt for liv, og i tillegg ikke fikser at noen reagerer på oppførselen hennes?

Jeg har allerde sagt hva jeg mener til henne, gjentatte ganger. Det gjaldt den forrige katten deres også. Tro ikke dette er første gang de tar livet av kattunger. Jeg spurte også denne gangen hvorfor hun ikke fikk kastrert den, det var for dyrt svarte hun. Så sa jeg hva med p-piller da? De glemmer jeg bare.... Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evig eies kun det tapte

Du er klar over at p-piller for katter er svært usunt ? Det er nesten bankers at katta etterhvert får kreft eller svulster. Altfor mange historier forteller om det.

Tja-gjennom 30 år med katt så har ikke en eneste av mine fått kreft eller svulster ved bruk av p-piller.Men de sier at sjansen er der,men ikke slik pillene er utviklet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt egen katt eller hørt noe om dette. Men hjerte til å sterilisere/kastrere har jeg ikke.

Det stemmer dessverre at bruk av p-piller på lang sikt svært ofte fører til jurkreft hos katter. Dette visste vi ikke for noen år tilbake, og da jeg hadde hunkatt ga jeg dem p-piller i flere år uten at jeg merket noen tegn til sykdom.

Dessverre døde mine hunkatter før de ble mer enn 4 - 5 år gamle pga trafikkuhell, men min søsters katter fikk alle tre jurkreft når de var fra åtte til tolv år gamle. Dette er dessverre svært typisk, i følge dyrlegen vår.

Du høres ut til å være en ansvarlig katteeieer, i motsetning til hun som Solsikke forteller om, så hvis jeg kan få lov til å gi deg et råd, vil jeg anbefale at du lar katten din få et kull eller to hvis du vet du får gitt bort kattungene. Innimellom kullene kan du gi henne p-piller, og så heller kastrere henne når hun har fått ungene sine. Det går nok greit hvis du får gjort dette før hun blir så mange år gammel.

Jeg vil forresten anbefale kastrering framfor sterilisering, for når livmor og eggstokker er fjernet har du samtidig eliminert den største faren for at katten skal bli alvorlig syk og dø før tiden. Dessuten får hun ikke løpetid, og du slipper renn av pissende og hylende hankatter til en hver tid. Da jeg var liten hadde vi en hunkatt som var steril fra naturens side. Hun hadde løpetid året rundt, med alt det medførte av spetakkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn i bunn og grunn så var det kanskje like greit å avlive dem med det samme hvis de ikke hadde noen hjem klare for dem når de ble store nok? Bedre det enn å kjøre dem langt inn i skauen et sted og slenge dem fra seg når de er blitt større. Men selvfølgelig burde katta aldri blitt drektig i utgangspunktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mineapoletanis

Det stemmer dessverre at bruk av p-piller på lang sikt svært ofte fører til jurkreft hos katter. Dette visste vi ikke for noen år tilbake, og da jeg hadde hunkatt ga jeg dem p-piller i flere år uten at jeg merket noen tegn til sykdom.

Dessverre døde mine hunkatter før de ble mer enn 4 - 5 år gamle pga trafikkuhell, men min søsters katter fikk alle tre jurkreft når de var fra åtte til tolv år gamle. Dette er dessverre svært typisk, i følge dyrlegen vår.

Du høres ut til å være en ansvarlig katteeieer, i motsetning til hun som Solsikke forteller om, så hvis jeg kan få lov til å gi deg et råd, vil jeg anbefale at du lar katten din få et kull eller to hvis du vet du får gitt bort kattungene. Innimellom kullene kan du gi henne p-piller, og så heller kastrere henne når hun har fått ungene sine. Det går nok greit hvis du får gjort dette før hun blir så mange år gammel.

Jeg vil forresten anbefale kastrering framfor sterilisering, for når livmor og eggstokker er fjernet har du samtidig eliminert den største faren for at katten skal bli alvorlig syk og dø før tiden. Dessuten får hun ikke løpetid, og du slipper renn av pissende og hylende hankatter til en hver tid. Da jeg var liten hadde vi en hunkatt som var steril fra naturens side. Hun hadde løpetid året rundt, med alt det medførte av spetakkel.

hvorfor la katten få ett kull eller to før kastrering/sterilisering?og kom ikke med slike ting som:er søtt,er kos,katten fortjener det,trenger det,har godt av det, roer seg osv.Et saklig svar ønsker jeg på dette.Det er nok katter i verden,og selv om man får gitt bort ungene,så vil disse også formere seg om ikke deres eiere tar ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dessverre at bruk av p-piller på lang sikt svært ofte fører til jurkreft hos katter. Dette visste vi ikke for noen år tilbake, og da jeg hadde hunkatt ga jeg dem p-piller i flere år uten at jeg merket noen tegn til sykdom.

Dessverre døde mine hunkatter før de ble mer enn 4 - 5 år gamle pga trafikkuhell, men min søsters katter fikk alle tre jurkreft når de var fra åtte til tolv år gamle. Dette er dessverre svært typisk, i følge dyrlegen vår.

Du høres ut til å være en ansvarlig katteeieer, i motsetning til hun som Solsikke forteller om, så hvis jeg kan få lov til å gi deg et råd, vil jeg anbefale at du lar katten din få et kull eller to hvis du vet du får gitt bort kattungene. Innimellom kullene kan du gi henne p-piller, og så heller kastrere henne når hun har fått ungene sine. Det går nok greit hvis du får gjort dette før hun blir så mange år gammel.

Jeg vil forresten anbefale kastrering framfor sterilisering, for når livmor og eggstokker er fjernet har du samtidig eliminert den største faren for at katten skal bli alvorlig syk og dø før tiden. Dessuten får hun ikke løpetid, og du slipper renn av pissende og hylende hankatter til en hver tid. Da jeg var liten hadde vi en hunkatt som var steril fra naturens side. Hun hadde løpetid året rundt, med alt det medførte av spetakkel.

"Dessuten får hun ikke løpetid, og du slipper renn av pissende og hylende hankatter til en hver tid"

Ja, hadde det vært så enkelt du. Dessverre er det med hannkatter som med mannfolk - de tenker mest med det hodet de har mellom beina! Vår hunnkatt ble kastrert for 9 år siden, men hannkattene renner rundt her hver bidige vår, remjer og hyler og pisser ned alt som står ute, inkludert ytterdøra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dessuten får hun ikke løpetid, og du slipper renn av pissende og hylende hankatter til en hver tid"

Ja, hadde det vært så enkelt du. Dessverre er det med hannkatter som med mannfolk - de tenker mest med det hodet de har mellom beina! Vår hunnkatt ble kastrert for 9 år siden, men hannkattene renner rundt her hver bidige vår, remjer og hyler og pisser ned alt som står ute, inkludert ytterdøra!

Ja, de gir ikke opp så lett! Vi får vår del, vi også, som kun har kastrerte hankatter, men jeg tror fortsatt det er enda verre der det finnes en kattedame med løpetid. Dessuten er hunkattens oppførsel under løpetiden en smule slitsom i seg selv, for å si det mildt.

Jeg fatter forresten ikke de som lar være å kastrere hankattene sine, heller. Hva slags glede kan en ha av et dyr som er på vandring halve året og kommer hjem sårete og fæl med avbitte ører og det som verre er? I tillegg er de en pest og plage for nabolaget og ligger svært dårlig an når det gjelder å bli mishandlet eller skutt på av folk som ser på dem som skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor la katten få ett kull eller to før kastrering/sterilisering?og kom ikke med slike ting som:er søtt,er kos,katten fortjener det,trenger det,har godt av det, roer seg osv.Et saklig svar ønsker jeg på dette.Det er nok katter i verden,og selv om man får gitt bort ungene,så vil disse også formere seg om ikke deres eiere tar ansvaret.

Jeg antar at innlegget ditt var til meg, selv om overskriften sier noe annet.

Grunnen til at jeg foreslo for Novembermom at hun kunne la katten få et kull eller to før hun steriliserer den, var jo at hun selv ønsket at den skulle få kattunger. Siden hun virker voksen og ansvarsbevisst, velger jeg å tro at hun er i stand til å vurdere dette selv.

Når det er sagt, er jeg for så vidt enig i det du skriver, men en kan ikke akkurat _forby_ folk å la kattene sine få unger så lenge de tar ansvar for at dyrene ikke lider eller blir avlivet fordi en ikke får gitt dem bort.

Av ren nyskjerrighet: Hva synes du om oppdrett av rasekatter med bakgrunn i det du skriver her? Blir det samme sak, eller litt forskjellig siden disse dyrene er såpass kostbare at en må anta at de stort sett er sikret en trygg framtid? Jeg har i grunnen ikke tenkt særlig godt igjennom dette spørsmålet selv, men tanken meldte seg når jeg leste innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Det skulle vært egenandeler hos dyrlegen som hos vanlig lege også!

Så slapp det å bli så dyrt å kastrere og sånn... Ikke for det, jeg har vært flink og gjort det selv, men det koster skjorta!

I hvertfall hvis man har 18 kaniner og skal kastrere alle gutta for å unngå å få fler.

Noen som vil ha et par kaniner? Har fem igjen pluss et kull på seks som ble født i natt!

(Jeg som trodde jeg var utenfor faresonen nå som jeg hadde kastrert flere og gitt bort resten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerde sagt hva jeg mener til henne, gjentatte ganger. Det gjaldt den forrige katten deres også. Tro ikke dette er første gang de tar livet av kattunger. Jeg spurte også denne gangen hvorfor hun ikke fikk kastrert den, det var for dyrt svarte hun. Så sa jeg hva med p-piller da? De glemmer jeg bare.... Jaja...

...eh....

Hva er egentlig problemet med å avlive kattunger????

Er det verre enn å sette opp en rottefelle?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...