Gå til innhold

Uansvarlige katte eiere.


Solsikke

Anbefalte innlegg

Å drepe eller ikke drepe et dyr bør ikke avhenge av hvor søtt det er. Det blir_litt_for amerikansk for meg. Jeg mener at det bør ligge i den generelle respekten for liv. Man anskaffer seg ikke et kjeledyr for så å ta livet av det fordi man ikke gidder å gi det p-piller eller fordi man ikke får noen til å passe det i en ferie. Sånt finner man ut FØR man skaffer seg et kjæledyr.

Selvfølgelig har du rett. *s*

Jeg skrev da heller ikke at jeg ville bruke kriteriene "søt - ikke søt" i den sammenheng. Det var kun et svar til Sør.

Jeg _synes_ kattunger er søtere enn rotter. Det har selvsagt ikke noe med saken å gjøre.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    12

  • Morticia

    6

  • Lynx

    5

  • molli

    3

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig har du rett. *s*

Jeg skrev da heller ikke at jeg ville bruke kriteriene "søt - ikke søt" i den sammenheng. Det var kun et svar til Sør.

Jeg _synes_ kattunger er søtere enn rotter. Det har selvsagt ikke noe med saken å gjøre.

Mvh

Ja, og det var vel akkurat _det_ jeg hang meg opp i. Jeg har lest flere av svarene dine, og ser at vi er enige - bortsett fra at rotter er nydelige da :) Men det er jo en annen diskusjon. Respekt for liv skal man ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Rottegift legges ut tusenvis av steder hver eneste dag. Det finnes firma som nærmest bare driver med dette.

Med vennlig hilsen

Det finns firma som utelukkende lager våpen, og millioner kjøper og bruker det hver dag.

Var det et poeng med innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mineapoletanis

Jeg antar at innlegget ditt var til meg, selv om overskriften sier noe annet.

Grunnen til at jeg foreslo for Novembermom at hun kunne la katten få et kull eller to før hun steriliserer den, var jo at hun selv ønsket at den skulle få kattunger. Siden hun virker voksen og ansvarsbevisst, velger jeg å tro at hun er i stand til å vurdere dette selv.

Når det er sagt, er jeg for så vidt enig i det du skriver, men en kan ikke akkurat _forby_ folk å la kattene sine få unger så lenge de tar ansvar for at dyrene ikke lider eller blir avlivet fordi en ikke får gitt dem bort.

Av ren nyskjerrighet: Hva synes du om oppdrett av rasekatter med bakgrunn i det du skriver her? Blir det samme sak, eller litt forskjellig siden disse dyrene er såpass kostbare at en må anta at de stort sett er sikret en trygg framtid? Jeg har i grunnen ikke tenkt særlig godt igjennom dette spørsmålet selv, men tanken meldte seg når jeg leste innlegget ditt.

Oki.Takk for svaret.Overså innlegget du hadde svart på jeg,beklager.

hva jeg syns om oppdrett av katter.vel jeg vurderte en stund å starte oppdrett selv,av hellig birma,men slo det fra meg pga.at jeg så problemet med rasekattene som ikke ble tatt godt nok hånd om heller.Selv om mange tenker seg litt mer om når de må ut med 5-10000 for en kattunge,så r det de som prøvr å tjene lette penger på avl og tar ikke hensyn til avlskriterier,samt at man også blir lei kostbare "leketøy".

så jeg vet ikke.bedre med oppdrettere som tar en pris på dyrene,selv om man ikek har noen garanti her heller,men sjansen er større for at dyrene får det godt og ikke havner på gaten,selv om dette også kan skje med dem.men jeg tror nok folk tenker litt mer når de må betale for å få katten.de som kjøper rasekatter er,i forhold til de som kjøper rasehunder,mer bevist på hva de vil ha virker det som og betaler opp til 10000 for en katt.mens de som f.eks kjøper rasehunder betaler opp til 10000 men får da en hund,som i manges øyne er verd mye mer.

man får bare håpe at oppdretterne har kontakt med kjøpere etter at dyret er betalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns firma som utelukkende lager våpen, og millioner kjøper og bruker det hver dag.

Var det et poeng med innlegget ditt?

Poenget var at din påstand: "Og rottegift brukes vel ikke så ofte lenger, fordi andre dyr og unger kan spise det." åpenbart er feil, ettersom det finnes firma som livnærer seg ved nettopp å legge ut rottegift.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Egenandel" hos dyrelegen???

Skulle staten betale for at du vil ha katter som kjæledyr og hobby?

Skal vi innføre egenandel (staten betaler resten) på andre hobbier også? Hvor mye mener du staten skal betale av mine hobbier?

Snakk om misbruk av statlige midler. Kattungene skal selvsagt avlives humant (intet dyr skal plages), men du får værsågod betale for dine hobbier selv.

Med vennlig hilsen

Du er skikkelig i slag, ser jeg!

*blunke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, man skal ikke drepe for "moro", men det er ikke det det var snakk om her.

Hvis det ikke er verre å drepe kattunger enn rotter, hvorfor hisser folk seg opp over noen skarve kattunger? De drepes jo mange rotter (med gift) i Norge hver dag. Jeg hører aldri noe "forsvar" for dem.

Med vennlig hilsen,

Fordi rotter anses som pest og skadedyr, det gjør ikke katter. Er det så vanskelig å skjønne forskjellen? Nei, jeg tror ikke det, men du rir prinsipper her og nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi rotter anses som pest og skadedyr, det gjør ikke katter. Er det så vanskelig å skjønne forskjellen? Nei, jeg tror ikke det, men du rir prinsipper her og nekter.

Så hvis jeg anser katter som "skadedyr" så er det altså, ifølge deg, "OK" å drepe dem?

Hvem er det som har rett til å definere dette?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg anser katter som "skadedyr" så er det altså, ifølge deg, "OK" å drepe dem?

Hvem er det som har rett til å definere dette?

Med vennlig hilsen

Hvorfor hevder du at det er MIN definisjon ? Det vet du jo garantert at det ikke er. Her i vestlige land anses rotter som skadedyr og katter som husdyr og kjæledyr. I hvertfall i vårt århundre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hevder du at det er MIN definisjon ? Det vet du jo garantert at det ikke er. Her i vestlige land anses rotter som skadedyr og katter som husdyr og kjæledyr. I hvertfall i vårt århundre....

Joda, men det er selvsagt tilfeldigheter. Det er bare det samme som å si at "det er verre å drepe katter fordi vi kaller dem noe annet".

Jeg kan ikke se at det blir bedre/verre å drepe et dyr fordi om vi betrakter det som nyttedyr/kjæledyr/skadedyr....

Jeg kan heller ikke se at noen som ikke påpeker at "det er galt å drepe rotter" har noe med om Solsikkes venninne dreper kattunger - for *hennes venninne* er disse kattungene "skadedyr", og hva andre mener de er, gjør ikke kattedrap noe bedre/verre sammenlignet med rottedrap.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første svarte jeg deg på en helt ok måte (det var iallfall ment sånn), for det andre sa du selv _da du svarte molli etter at hun hadde fortalt om kreftfaren_ at :

"Det vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt egen katt eller hørt noe om dette.

(hvilket selvsagt er helt i orden, det er vel ingen som forventer at en som ikke har eller har hatt katt skal (interessere seg for å) vite så mye om katter så lenge det ikke er aktuelt.)

"Men hjerte til å sterilisere/kastrere har jeg ikke."

Og det er denne tankegangen jeg ikke forsto, for dette sier du faktisk ETTER at molli nevnte kreftfaren _i det innlegget du svarte på_.

Hvordan i all verden skulle jeg forstått deg annerledes enn jeg gjorde i mitt opprinnelige innlegg? Du sier jo at du ikke "har hjerte til å sterilisere/kastrere" som SVAR på et innlegg om kreftfare. Hvis du har ombestemt deg på bakgrunn av informasjon du har fått, kjempefint, men skyt nå ikke /meg/ fordi jeg ikke er tankeleser.

Ungene maste seg til katt.

Vi pleiet den gjennom kattesyken, og vi pleiet en skadet fot.

Kom bort da vi var på ferie- og jeg savnet den ikke. Den kom igjen etter ett år. Halvvill.

Ble gammel og halvblind og dårlig. Den ble avlivet. Og aldri mer katt hos oss.

For vi ville ikke kastrere den, og ville ikke gi piller til en hunn - derfor var valget lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest egenandel

"Egenandel" hos dyrelegen???

Skulle staten betale for at du vil ha katter som kjæledyr og hobby?

Skal vi innføre egenandel (staten betaler resten) på andre hobbier også? Hvor mye mener du staten skal betale av mine hobbier?

Snakk om misbruk av statlige midler. Kattungene skal selvsagt avlives humant (intet dyr skal plages), men du får værsågod betale for dine hobbier selv.

Med vennlig hilsen

Da jeg fikk katten min kastrert for en del år siden, var dette sponset av en lokal dyreverngruppe. De hadde en kampanje for å få ned antall ukastrerte hannkatter i området og jeg betalte kun en "egenandel" på et par hundrelapper, de betalte resten. Kan legge til at denne gruppen ikke fikk støtte fra offentlige instanser, de hadde kun inntekt fra utlodninger, medlemskontigenter etc. Denne typen "egenandel" er du vel ikke imot? Jeg syns ihvertfall det var en ålreit løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk katten min kastrert for en del år siden, var dette sponset av en lokal dyreverngruppe. De hadde en kampanje for å få ned antall ukastrerte hannkatter i området og jeg betalte kun en "egenandel" på et par hundrelapper, de betalte resten. Kan legge til at denne gruppen ikke fikk støtte fra offentlige instanser, de hadde kun inntekt fra utlodninger, medlemskontigenter etc. Denne typen "egenandel" er du vel ikke imot? Jeg syns ihvertfall det var en ålreit løsning.

Hei "Egenandel",

Hvordan kan jeg være mot Egenandel når du har det som nick? :-)

La meg først presisere - jeg er selvsagt imot all mishandling av dyr.

Men jeg har også bodd/arbeidet/reist i land som Sør Afrika, Brasil, Mosambik, Peru og har venner/bekjente som regelrett ikke har råd til å kjøpe antibiotika på apoteket hvis de blir syke, og ihvertfall ikke gå til legen.

Da forstår du kanskje at det "skurrer" (for å si det pent) når vi i Norge bruker tusenvis av kroner på en katt, når folk jeg personlig kjenner dør pga mangel på medisin....

Min eks sin bestemor mistet 20 av sine 26 (!!!) barn pga sult/underernæring. Hennes venninne mistet 22 av sine 23 barn. Når katter får bedre behandling enn mennesker er noe "galt", ikke sant?

For de pengene vi bruker på veterinær, kunne vi jo brukt på "barn i Bangladesh"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å opparbeide noen følelser her jeg, hverken vrede eller noe annet.....mulig jeg bare ikka kan fordra katter! :-)

jo, kattunger er søte da - men det er de jo ikke så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å opparbeide noen følelser her jeg, hverken vrede eller noe annet.....mulig jeg bare ikka kan fordra katter! :-)

jo, kattunger er søte da - men det er de jo ikke så lenge...

Må komme inn her og si meg enig. Jeg synes det er ansvarlig å la kattemor få beholde to og ikke "slite seg ut" med 5. Hun er ganske snart mer enn fornøyd med å ha to krabater. Dessuten kan to være greitt å gi bort (de fineste)?

Og ja jeg ser at hylekoret kan starte. Tenk så utrolig å drepe kattunger fordi de ikke er fine nok. Men en rask og grei avliving er det viktige synes jeg - ikke at hun faktisk tar livet av dem.

Og jeg har kattunge og elsker katter. Hadde dessuten blitt provosert om dem jeg fikk kattungen av skulle hele tiden ta kontakt for å sjekke om jeg var flink nok (i deres øyne) til å ta vare på kattungen.

mener nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for langt og utførlig svar!

Jeg er i grunnen helt enig med deg, og ville selv aldri valgt å la en av mine katter få unger, men samtidig synes jeg det var litt feil å gå til angrep på Novembermom som ellers var innstilt på å la katten sin formere seg i kontrollerte former. Det er nok å gripe fatt i ellers, og det som Solsikke forteller om er dessverre alt for vanlig. Jeg hadde selv en venninne som valgte å la katten få unger "fordi det var så koselig for barna". Vel, det endte med at hun fikk naboen til å avlive alle kattungene unntatt èn, som de skulle beholde. Denne døde mens de var på ferie. Da skulle kattemoren og ungen klare seg selv ved at naboer og venner satte ut mat til dem to ganger pr. dag. Hva kattungen døde av, vet jeg ikke, men antagelig hadde moren for lite melk eller hadde sluttet å ta seg av den av en eller annen grunn. Dette var selvsagt umulig å oppdage for dem som bare var innom for å sette fram mat, så det var i grunnen fryktelig tragisk. Jeg tviler på om datteren hennes ser tilbake på dette som særlig "koselig". Det hører også med til historien at kattemoren ble avlivet en stund senere, fordi faren i huset var blitt allergisk. Så vidt jeg vet, gjorde de ikke noe forsøk på å omplassere henne. Ellers har de hatt hamster, som de ga bort og en kanin som "bare døde". Hva den døde av, vet jeg heller ikke, men jeg ser ikke vekk fra at den døde av kjedsomhet og gremmelse over aldri å komme ut. Den satt i buret sitt i gangen hver gang jeg var innom dem, i alle fall. Den fikk nok mat og vann, og buret ble rengjort, men mer var det nok ikke når nyhetens interesse var over for ungene. Jeg har sagt hva jeg mener til henne, men kommer ingen vei. Heldigvis har hun selv funnet ut at de ikke skal ha flere dyr, så jeg håper det er slutt på elendigheten etter dette.

Det virker som du har god greie på katter, så jeg vil gjerne stille deg et spørsmål om innekatter. Det har seg nemlig slik at jeg har mistet flere katter i trafikken, til tross for at vi bor i en 50-sone og folk egentlig burde tatt det med ro her. Nå har jeg to stykker som jeg håper vi får beholde, men om så galt skulle skje at jeg ble uten katt igjen, har jeg vurdert å la min neste katt bli en innekatt. De kattene jeg har og har hatt har alle vært huskatter eller krysninger av skogkatt og de har hatt et stort behov for å være ute. De jakter, klatrer i trær og snoker omkring i nabolaget. Jeg kan liksom ikke se dem for meg innendørs 24 timer i døgnet. Er det noen rasekatt som egner seg bedre til å holde som innekatt? Perser har jeg ikke lyst på, pga alt pelsstellet, og det må være en katt som tåler bråkete (men snille og dyrekjære) unger, og som kan være alene noen timer pr. dag mens vi er på jobb og skole. Alternativt kan jeg jo ha to katter, som nå. Dette er et spørsmål jeg håper ikke blir aktuelt med det første, bare så det er sagt, men jeg har jo tenkt litt framover. Jeg kom nettopp over en hjemmeside med en katterase som heter Ragdoll, og de kattene var aldeles nydelige. Kjenner du til disse? Ellers synes jeg Hellig Birma er utrolig vakre. Maine Coon og Norsk Skogkatt regner jeg med er uaktuelle som innekatter.

"Hei, og takk for langt og utførlig svar!"

Bare hyggelig, og takk det samme :)

"Det virker som du har god greie på katter, så jeg vil gjerne stille deg et spørsmål om innekatter. [...] Er det noen rasekatt som egner seg bedre til å holde som innekatt?"

Egentlig kan de aller fleste katter holdes som innekatter, selv om det er noen som ikke er fornøyd med innelivet selv om de ikke har opplevd annet. Generelt går det greit, dog, mer om det under.

Noen katter er også mer fleksible enn andre. Mine har vært utekatter de siste årene, men er nå innekatter fordi jeg for tiden bor midt i byen. Dette har de taklet greit, selv om de nok ser fram til å få være ute igjen neste gang jeg flytter.

Har man innekatt er det viktig at man legger forholdene til rette for at den skal ha et godt og variert liv, selv om omgivelsene er begrenset. Dette innebærer:

* innekatter bør ha selskap av en annen katt.

* innekatter trenger et godt utvalg forskjellige leker, slik at de kan sysselsette seg med forskjellige aktiviteter for å kompensere for det begrensete arealet den har å bevege seg på. Leker kan du få i

dyrebutikken. Ting som f.eks. vinkorker, gule kindereggbokser, sammenrullet sjokoladepapir etc. er ofte populært.

* minst et skikkelig klore-/klatrestativ med god høyde.

Generelt krever innekatter mer oppmerksomhet -- eller rettere sagt oppmerksomhet større deler av tiden -- enn utekatter, fordi deres verden og muligheter for underholdning er mer begrenset. Det er også viktig at kattene har noen fristeder i leiligheten, der de får være i fred, iallfall når man har barn.

"Perser har jeg ikke lyst på, pga alt pelsstellet, og det må være en katt som tåler bråkete (men snille og dyrekjære) unger, og som kan være alene noen timer pr. dag mens vi er på jobb og skole."

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å overta to voksne, barnevante innekatter neste gang du skal ha katt. Da vet du at de vil trives med innelivet.

Som sagt kan de fleste katter, også huskatter, få et godt liv inne. Fortrinnet en del rasekatter har, er at de kommer fra generasjoner med innekatter, og noen kan derfor være mer sedate av legning enn huskatter flest.

"Alternativt kan jeg jo ha to katter, som nå."

Det er absolutt å anbefale. De aller fleste katter setter stor pris på selskap av en artsfrende.

"Jeg kom nettopp over en hjemmeside med en katterase som heter Ragdoll, og de kattene var aldeles nydelige. Kjenner du til disse?"

Jeg har ikke personlig erfaring med ragdoll (og du har helt rett i at de er kjempevakre katter :)), men jeg kjenner to stykker som har en hver. Den ene er innekatt, den andre utekatt, og begge deler fungerer veldig bra. Begge to har selskap av huskatter.

Du kan lese mer om ragdoll generelt, og ragdollen Anissa spesielt her: http://www.nettpoter.no/anissa/anissa.html

"Ellers synes jeg Hellig Birma er utrolig vakre."

Det er de, men vær oppmerksom på at også dette er en rase som krever en god del pelsstell.

"Maine Coon og Norsk Skogkatt regner jeg med er uaktuelle som innekatter."

Ikke nødvendigvis, men uansett hva slags rasekatt du eventuelt skulle skaffe deg lønner det seg å finne en dyktig og erfaren oppdretter, og ellers finne informasjon rundt omkring.

Jeg vet ikke hvordan du bor, men har du hage kan du også vurdere å lage en (så stor som mulig) løpegård til framtidige katter. Ellers blir avgjørelsen om innekatt/utekatt også en vurdering av livskvalitet kontra trygghet.

Klø kattene dine bak øret fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, og takk for langt og utførlig svar!"

Bare hyggelig, og takk det samme :)

"Det virker som du har god greie på katter, så jeg vil gjerne stille deg et spørsmål om innekatter. [...] Er det noen rasekatt som egner seg bedre til å holde som innekatt?"

Egentlig kan de aller fleste katter holdes som innekatter, selv om det er noen som ikke er fornøyd med innelivet selv om de ikke har opplevd annet. Generelt går det greit, dog, mer om det under.

Noen katter er også mer fleksible enn andre. Mine har vært utekatter de siste årene, men er nå innekatter fordi jeg for tiden bor midt i byen. Dette har de taklet greit, selv om de nok ser fram til å få være ute igjen neste gang jeg flytter.

Har man innekatt er det viktig at man legger forholdene til rette for at den skal ha et godt og variert liv, selv om omgivelsene er begrenset. Dette innebærer:

* innekatter bør ha selskap av en annen katt.

* innekatter trenger et godt utvalg forskjellige leker, slik at de kan sysselsette seg med forskjellige aktiviteter for å kompensere for det begrensete arealet den har å bevege seg på. Leker kan du få i

dyrebutikken. Ting som f.eks. vinkorker, gule kindereggbokser, sammenrullet sjokoladepapir etc. er ofte populært.

* minst et skikkelig klore-/klatrestativ med god høyde.

Generelt krever innekatter mer oppmerksomhet -- eller rettere sagt oppmerksomhet større deler av tiden -- enn utekatter, fordi deres verden og muligheter for underholdning er mer begrenset. Det er også viktig at kattene har noen fristeder i leiligheten, der de får være i fred, iallfall når man har barn.

"Perser har jeg ikke lyst på, pga alt pelsstellet, og det må være en katt som tåler bråkete (men snille og dyrekjære) unger, og som kan være alene noen timer pr. dag mens vi er på jobb og skole."

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å overta to voksne, barnevante innekatter neste gang du skal ha katt. Da vet du at de vil trives med innelivet.

Som sagt kan de fleste katter, også huskatter, få et godt liv inne. Fortrinnet en del rasekatter har, er at de kommer fra generasjoner med innekatter, og noen kan derfor være mer sedate av legning enn huskatter flest.

"Alternativt kan jeg jo ha to katter, som nå."

Det er absolutt å anbefale. De aller fleste katter setter stor pris på selskap av en artsfrende.

"Jeg kom nettopp over en hjemmeside med en katterase som heter Ragdoll, og de kattene var aldeles nydelige. Kjenner du til disse?"

Jeg har ikke personlig erfaring med ragdoll (og du har helt rett i at de er kjempevakre katter :)), men jeg kjenner to stykker som har en hver. Den ene er innekatt, den andre utekatt, og begge deler fungerer veldig bra. Begge to har selskap av huskatter.

Du kan lese mer om ragdoll generelt, og ragdollen Anissa spesielt her: http://www.nettpoter.no/anissa/anissa.html

"Ellers synes jeg Hellig Birma er utrolig vakre."

Det er de, men vær oppmerksom på at også dette er en rase som krever en god del pelsstell.

"Maine Coon og Norsk Skogkatt regner jeg med er uaktuelle som innekatter."

Ikke nødvendigvis, men uansett hva slags rasekatt du eventuelt skulle skaffe deg lønner det seg å finne en dyktig og erfaren oppdretter, og ellers finne informasjon rundt omkring.

Jeg vet ikke hvordan du bor, men har du hage kan du også vurdere å lage en (så stor som mulig) løpegård til framtidige katter. Ellers blir avgjørelsen om innekatt/utekatt også en vurdering av livskvalitet kontra trygghet.

Klø kattene dine bak øret fra meg :)

Hei igjen, og tusen takk for langt og grundig svar!

Jo, vi har en stor og fin hage, så det er ikke noe problem å lage luftegård hvis det skulle bli aktuelt. Vi får bare håpe de to kattene vi har nå vil klare seg i trafikken i mange år ennå.

Vi bor på et lite tettsted uten den alt for store trafikktettheten, men huset vårt ligger like ved hovedveien. At det skulle være _så_ farlig for kattene her hadde jeg i grunnen ikke trodd før nå i år, for vi har bodd her i 11 år og opplevd bare èn dødsulykke før vi fikk de tre kattungene i fjor sommer. Den gamle katten vår ble 14 år og måtte avlives pga diabetes. Ellers hadde vi som sagt èn katt som ble overkjørt, men det så jeg på som en ren tilfeldighet. Hun sloss med nabokatten, og så rullet de ned en skråning og rett foran en bil. Tragisk, men som sagt trodde jeg det var noe som ikke ville skje igjen med det første.

Det gjorde det ikke heller, men den første av de tre kattungene våre ble overkjørt da han var rundt 6 mnd. Hvordan det skjedde vet jeg ikke, men vi fant ham på veien om morgenen. Vi anskaffet en ny katt, og det gikk greit en stund, men nå nylig mistet vi altså enda en av de opprinnelige tre. Damen som hadde kjørt på ham fortalte at han bare hoppet rett uti veien og hun hadde ikke sjans til å stoppe. Det var bare _så_ grusomt, for broren gikk der og mjauet og snuste på ham og var helt utav seg. Sannsynligvis har de lekt og løpt etter hverandre og ikke vært oppmerksomme på noe som helst.

Nå håper jeg som sagt at de blir flinkere til å passe seg etter hvert så vi får beholde dem. Den eldste er ute mesteparten av dagen og ville nok vansmektet som innekatt nå når han er vant til friheten. Den andre er jeg litt mer i tvil om, men så lenge jeg har begge to klarer jeg ikke å gjøre forskjell på dem.

Neste gang (forhåpentligvis om mange år) blir det nok innekatt(er). Det du sa om å overta voksne katter som allerede er vant med å være inne var nok veldig lurt, selv om vi må et stykke avgårde for å få fatt i omplasseringskatter her. Kattunger er det imidlertid (dessverre) ingen problem å få fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...