Gå til innhold

(Tittel mangler)

Gjest muslitusli

Anbefalte innlegg

Gjest muslitusli

hei, jeg lurer på om jeg får nok fett i meg; jeg spiser svært fett fritt, alltid magert, aldri ost ol, og jeg steker uten olje, og har minimalt m olje i matlagingen, og ingen i brød....men jeg spiser havregrøt hver dag, med litt skummet melk, og jeg bruker magerost på brødskiven hver dag! er dette nok? spiser og noen ganger fet fisk?

lett ost, er det ok?

??(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lene3~dulcina

lett ost og det flest del av meieri produkter inneholder storst sett mettet fett. Det er ikke det du burde bry deg om, det som kan skape problemer er mangel av flerumettet fettsyrer som fås gjennom fet fisk, rapsolje, linfrøolje, etc og dersom du ikke bruke engang oliveolje for steking (mest enumetet fett) da ville jeg satse på å spise tran tableter med omega 3 fettsyrer hverdag.

Det er ikke noe gøy å få mangel på livsviktig fettsyrer og det kan skjer hvis du spiser totalt fettfritt som du gjør.

dessuten fett hjelper å forbrenne fett, prøv å få noe omega fettsyrer tillskudd så da det går greit med kosthold.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PecMan

lett ost og det flest del av meieri produkter inneholder storst sett mettet fett. Det er ikke det du burde bry deg om, det som kan skape problemer er mangel av flerumettet fettsyrer som fås gjennom fet fisk, rapsolje, linfrøolje, etc og dersom du ikke bruke engang oliveolje for steking (mest enumetet fett) da ville jeg satse på å spise tran tableter med omega 3 fettsyrer hverdag.

Det er ikke noe gøy å få mangel på livsviktig fettsyrer og det kan skjer hvis du spiser totalt fettfritt som du gjør.

dessuten fett hjelper å forbrenne fett, prøv å få noe omega fettsyrer tillskudd så da det går greit med kosthold.

lykke til!

Minst 10% av kaloriinntaket ditt bør vere frå fett; opp til 20% er heilt greitt så lenge det er for det meste umetta fett. Feit fisk er bra, same er nøtter. Kan kanskje vere en ide å prøve med litt linfrøolje kvar dag, eller evt. litt Udo's Choice 3-6-9 (er dog litt dyr). Litt godt fett i kvart måltid gir dessuten ein metthetsfølelse som varer lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg muslitusli,

Lettost vil gi deg noe fett, men det er dessverre lite av de essensielle fettsyrene som du trenger. Det er flott at du spiser fet fisk noen ganger – la dette gjerne være 2 ganger i uken.

Samtidig er det viktig å tenke på at fett trengs for opptaket av flere vitaminer og næringsstoffer, så du bør ha noe fett til hvert måltid. Det meste mat inneholder litt fett, så du trenger ikke tilsette masse ekstra. Men kanskje bruke litt mat som er rik på fett. F.eks noen få nøtter ved siden av havregrøten, avocado-biter eller ristede solsikkfrø i salaten, gjerne litt olje i brødet, samt den fete fisken skulle holde. Det anbefales også at du tar tran daglig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...