Gå til innhold

er erfaring med rus noe man bør holde tett om uansett?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke en deltidsstilling i rusmiddeletaten. Både stillingsbeskrivelsen og arbeidstidene (50% natt) virker veldig midt i blinken for meg.

Så har jeg jo en del erfaring med rusmidler selv da.. det er derfra interessen kommer. Sitter her og skal ringe dem og deretter knote sammen en søknad og lurer på hvor mye, om noe i det hele tatt, jeg skal fortelle. Jeg har masse kunnskaper og erfaring på området og en oppriktig lyst til å hjelpe. Men en del erfaring er det kanskje best å holde munn om..?

Hva mener dere nykterister? ;-)

Fortsetter under...

Med mindre stillingen er en rehabiliteringsstilling for eks-rus(mis)brukere, eller det spesifiseres som en kvalifikasjon i stillingsannonsen, stiller jeg meg sterkt tvilende til at slike erfaringer blir godt mottatt. Hold kjeft er mitt råd.

Tror det er lurt å være veldig forsiktig med det. Se an hvor i systemet du skal jobbe, det er stor forskjell fra tradisjonelle institusjoner til f.eks Kollektivbevegelsen der man legger mer vekt på selvhjelp - praksis - livserfaring og der man gjerne ansetter tidligere rusmisbrukere nettopp pga deres erfaring.

mvh,

Du spurte nykteristene, og jeg føler meg kallet til å svare :)

Jeg tror det avgjørende vil være hvilken befatning en har med rusmidler i dag, ikke hva man har gjort før. Jeg tviler vel på at de som jobber er total avholdende til f.eks alkohol, men de er muligens en klar oppfatning om sterkere rusmidler og dets skadevirkninger, og man kan vel regne med at de tar avstand fra det. Tror du ikke?

Tror det er lurt å være veldig forsiktig med det. Se an hvor i systemet du skal jobbe, det er stor forskjell fra tradisjonelle institusjoner til f.eks Kollektivbevegelsen der man legger mer vekt på selvhjelp - praksis - livserfaring og der man gjerne ansetter tidligere rusmisbrukere nettopp pga deres erfaring.

mvh,

Det dreier seg om en akuttinstitusjon.

Med mindre stillingen er en rehabiliteringsstilling for eks-rus(mis)brukere, eller det spesifiseres som en kvalifikasjon i stillingsannonsen, stiller jeg meg sterkt tvilende til at slike erfaringer blir godt mottatt. Hold kjeft er mitt råd.

Notert. Ser ut til at du har med deg flertallet på den der. Og jeg gjør som dere sier jeg vet du... :-)

Annonse

Du spurte nykteristene, og jeg føler meg kallet til å svare :)

Jeg tror det avgjørende vil være hvilken befatning en har med rusmidler i dag, ikke hva man har gjort før. Jeg tviler vel på at de som jobber er total avholdende til f.eks alkohol, men de er muligens en klar oppfatning om sterkere rusmidler og dets skadevirkninger, og man kan vel regne med at de tar avstand fra det. Tror du ikke?

Jeg tar selvsagt avstand fra rus og brus og hva det skulle være i dag. Har til og med slutta å røyke! ;-)

Jeg tar selvsagt avstand fra rus og brus og hva det skulle være i dag. Har til og med slutta å røyke! ;-)

Ja, det har du, og du er skikkelig flink også :)

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg skal kunne røyke en og annen røyk når jeg drikker på fest. Jeg vil, jeg vil, jeg vil!! :)

Du bør ikke skrive om det på søknaden, men heller vente på intervjuet.

Lykke til!

mvh

Jeg er enig med kvitsymra - fortell det på intervjuet dersom temaet kommer opp (noe jeg tror det er sjanser for at det gjør.)

Lykke til!

Som noen sier, ta det på intervjuet. Ellers er ærlighet det man normalt kommer lengst med. Men du trenger ikke akkurat legge på når du nevner det.

Jeg var på AA en ukes tid en gang. Hovedterapeuten der "skrøt" av (føltes som skryt) at ingen i hans familie hadde vært alkoholikere/rusmisbrukere. Mistet egentlig all respekt for han der og da... Erfaring er viktig og ofte en nødvendighet. Og har du erfaring kan du godt få det frem - på en grei måte.

Har du søkt nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...