Gjest malun Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Ja, den er skikkelig lang altså Rosiner - der sa du det. Er rosiner usunt? Det kommer an på hva du mener med usunt. Veldig mange går i den fella at de setter likhetstegn mellom "kaloririkt" og "usunt", og dermed også likestiller "kalorifritt" med "sunt". Slik er det naturligvis ikke. Rosiner har ganske mye sukker, men er selvsagt mye fullere av sunne saker i tillegg, enn feks syntetisk godteri. Likeledes er lettsaft praktisk talt kalorifritt, men ikke spesielt proppet av sunne saker... Men nå skravler jeg. Tilbake til spørsmålet: Ja, rosiner er sunt (- men dersom du vil gå ned i vekt, er ikke det tingen å kjøre i seg i store menger). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 No vart eg akkurat veldig mett etter den siste bananen. Før bananen åt eg eitpar posar "m" og ein "hobby". Men bananen gjorde susen. Liker du m, du og? Aaahhh... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Det kommer an på hva du mener med usunt. Veldig mange går i den fella at de setter likhetstegn mellom "kaloririkt" og "usunt", og dermed også likestiller "kalorifritt" med "sunt". Slik er det naturligvis ikke. Rosiner har ganske mye sukker, men er selvsagt mye fullere av sunne saker i tillegg, enn feks syntetisk godteri. Likeledes er lettsaft praktisk talt kalorifritt, men ikke spesielt proppet av sunne saker... Men nå skravler jeg. Tilbake til spørsmålet: Ja, rosiner er sunt (- men dersom du vil gå ned i vekt, er ikke det tingen å kjøre i seg i store menger). "Mye fullere"? *fnise* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Japp, jeg skjønner, men_hvorfor_ blir vi ikke mette av frukt? Fordi det er mest vann? Er det mest vann? Frukt har lite fiber, lite fett og omtrent null proteiner, altså for det meste karbo og vatn og litt forskjellige sporstoff og slikt. Mettleik får ein raskast frå proteiner, så karbo, så feitt. Sidan det er lite fiber og fett, så blir næringsstoffa fort tekne opp og maten går fort gjennom systemet. Dermed blir ein også ganske fort svolten igjen. Med banarar blir det dessuten lett jojo-tendensar på blodsukkernivået, sidan bananar har heller høg GI. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.