Gå til innhold

jeg er altså overvektig


Gjest hurlumhei

Anbefalte innlegg

Gjest hurlumhei

Var en tur til legen i dag fordi jeg hadde mistanke om at jeg hadde ørebetennelse. Siden jeg ikke er hjemme for tiden, skrev legen jeg var hos et brev som jeg skulle ta med til fastlegen min. Han sa vel ca 10 ord til meg de 5 minuttene jeg var inne hos han, og skrev vel ca i 5 minutter. Brevet jeg fikk av han gav jeg til min kjæreste, mens jeg gikk og betalte for legetimen. Da jeg var ferdig stod kjæresten min og kniste. Han spurte om jeg var klar over at jeg var overvektig. For i brevet fra legen stod det svart på hvitt at jeg var overvektig.

Jeg er ca 170 cm høy og veier 63 kg, så jeg skal ikke akkurat påstå at jeg er noen sylfide, men jeg er langt fra overvektig. Har litt kvinnelige former, men har overhodet ikke mage, eller noe overflødig fett noe sted. Nå har jeg selv studert medisin noen år og VET hva som er overvekt og ikke, jeg har dessuten et avslappa forhold til egen kropp. Men grunnen til at jeg skriver dette innlegget er tanken på hva som kunne ha skjedd med en usikker jente på 16 år (jeg er bare 22) som får denne beskjeden av en ubetenksom dokter. Eller en person som kanskje tidligere har slitt med spiseforstyrrelser... Hadde jeg vært klar over hva som stod i brevet mens jeg ennå hadde vært på legens kontor hadde jeg nok gitt tydelig beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    10

  • Taj Mahal

    9

  • Nemesis

    5

  • flisa

    1

Mest aktive i denne tråden

Det er faktisk noe av det verre jeg har hørt - som du sier: hva når den beskjeden "treffer" en som ikke har ditt avslappede (og ikke minst realistiske) forhold til vekta på?

Sjøl er jeg et par cm lavere enn dag, men drøyt fem kilo tyngre - jeg tror jeg ville ha gått inn igjen til legen dersom jeg hadde oppdaget noe slikt på et skriv fra ham.

*hoderystende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

hvordan i all VERDEN kunne han skrive noe sånt til en som bare veier 63 kg å er så høy???????????

fyyyyyyyyyyyyyyyyyyttttttttti grrrisn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt etter vanlige definisjoner er det ikke, men kanskje du er litt flubby?Litt styrketrening for å stramme opp kunne kanskje gjort seg?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariV

Du er langt fra overvektig! Om man legger BMI til grunn (som jeg ellers er heller kjølig til),, har du en BMI på omlag 21,7. Det er i nedre del av "normalområdet" - med andre ord: Du er laaaaangt fra overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den går jeg ikke på- og det burde ikke du heller. Enten juger du, eller så er legen gal og burde vært et annet sted. Sikkert en som har kledd seg ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hurlumhei

Den går jeg ikke på- og det burde ikke du heller. Enten juger du, eller så er legen gal og burde vært et annet sted. Sikkert en som har kledd seg ut :-)

nei, du får tro hva du vil, men sant er det. Jeg har det her foran meg, svart på hvitt; overvektig. Og mannen har ikke kledd seg ut, han er min kjærestes fastlege. Så det finnes ingen tvil om at det finnes en reell lege som synes jeg er overvektig. Trur jeg går og slanker meg litt, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smålubben sannsynligvis, men ikke overvektig! Den er for drøy!

Smålubben??? sjekk IBM da!

At det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bmi på nesten 22. Lubben og vel så det.

Når BMI en er i nedre lag av normal, så er man overhode ikke lubben! man er ikke smålubben en gang. Heller _nesten_ for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når BMI en er i nedre lag av normal, så er man overhode ikke lubben! man er ikke smålubben en gang. Heller _nesten_ for tynn.

Øh, hallo? Normal bmi (iflg WHO) er 18,5 - 25. Øvre normalområde. Lubben. Men ikke overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når BMI en er i nedre lag av normal, så er man overhode ikke lubben! man er ikke smålubben en gang. Heller _nesten_ for tynn.

*Kremt* Normalbmi? Er ikke den fra 20 til 25 eller noe da? Jeg har en bmi på 20 og alle har vel etterhvert sett at jeg slettes ikke er for tynn. Heller litt smålubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hallo? Normal bmi (iflg WHO) er 18,5 - 25. Øvre normalområde. Lubben. Men ikke overvektig.

Hvordan regner du ut BMI og hvor er malen du går etter?

ligger den på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...