Gå til innhold

uføretrygd eller ei

Anbefalte innlegg

Gjest Sider

Hei .

Jeg lurer på om jeg skal søke uføretrygd nå eller om jeg skal vente et år til . Jeg har hatt rehab.p. med utsikt til bedring som det heter så fint i vedtakene siden 1999 . Jeg har pustoløs psor. i hender og under føttene ogav dette fått varige muskelproblemer spes. i føttene , jeg har en stor utover agerene prolaps i nederste ryggvirvel med forkalkninger utover i hoften , fibromyalgi er det sikkert 10 år siden jeg fikk påvist , øyemigrene , ulcerøes colitt (med utlagt tarm)og lavt stoffskifte . Jeg er desverre ikke mer enn 42 år og på en måte synes jeg vel at det er for ungt til å uføretrygde meg. Vil jeg tape på å u-trygde meg nå eller bør jeg bare få det unnagjort . Finnes det noen form for hjelpe- eller grunnstønads retter for meg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59929-uf%C3%B8retrygd-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du får løpende stønad frem til søknad om uførepensjon taper du ingenting på å vente. Hvorvidt du taper på uførepensjon kommer an på om du er gift eller "samboer med felles barn" og hvor stor pensjonen er (minstepensjonen er høyere i uføretrygden, mens er du gift reduseres grunnpensjonen til 25% av G mot 100% G i attf/rehab.

Det er vanskelig å si noe om du i det hle tatt vil få uførepensjon nå, jeg vil nok anta at du må en runde via Aetat for vurdering av om yrkesrettet attføring har noe for seg (attføring skal enten være forsøkt eller så må alle parter være enige i at det ikke har noe for seg).

Gjest (ikke undertegnet)

Dersom du får løpende stønad frem til søknad om uførepensjon taper du ingenting på å vente. Hvorvidt du taper på uførepensjon kommer an på om du er gift eller "samboer med felles barn" og hvor stor pensjonen er (minstepensjonen er høyere i uføretrygden, mens er du gift reduseres grunnpensjonen til 25% av G mot 100% G i attf/rehab.

Det er vanskelig å si noe om du i det hle tatt vil få uførepensjon nå, jeg vil nok anta at du må en runde via Aetat for vurdering av om yrkesrettet attføring har noe for seg (attføring skal enten være forsøkt eller så må alle parter være enige i at det ikke har noe for seg).

Jeg er også på attføring. Skal over på rehabilitering en periode.

Mener du virkelig at pga at jeg er gift og får barn kommer jeg til å få enda mindre hvis jeg blir uføretrygdet enn jeg nå får i attføringspenger? Da blir det jo ikke noe igjen!

Og en ting til. Når det snakkes om hva folk har i uføretrygd er det da brutto beløp det oppgis? Har et par medpasienter som har 8000 i uføretrygd (skulle være minstebeløpet sa de). Dette må vel være brutto?

På 100% attføring fikk jeg etter omleggingen ved nyttår bto 5610 (utbetalt 3300) hver 2. uke.

På aetat påsto de at barnetillegget kr 17 pr dag var inkludert i dette. Har to barn.

Er rehabiliteringspenger mindre eller like mye som attføringspenger?

TAkk hvis du gidder svare!

• 2 uker senere...

Grunnstønad gis hvis du har ekstrautgifter av en viss størrelse som følge av sykdom til:

- transport - drift av tekniske hjelpemidler - klesslitasje - fordyret diett - proteser eller førerhund. (Mulig at jeg har glemt et punkt på listen, men systemet er slik at dine utgifter må falle inn under bestemte typer, det er ikke nok å ha store utgifter.)

Hjelpestønad forutsetter at du trenger relativt mye pleie og tilsyn.

Jeg er også på attføring. Skal over på rehabilitering en periode.

Mener du virkelig at pga at jeg er gift og får barn kommer jeg til å få enda mindre hvis jeg blir uføretrygdet enn jeg nå får i attføringspenger? Da blir det jo ikke noe igjen!

Og en ting til. Når det snakkes om hva folk har i uføretrygd er det da brutto beløp det oppgis? Har et par medpasienter som har 8000 i uføretrygd (skulle være minstebeløpet sa de). Dette må vel være brutto?

På 100% attføring fikk jeg etter omleggingen ved nyttår bto 5610 (utbetalt 3300) hver 2. uke.

På aetat påsto de at barnetillegget kr 17 pr dag var inkludert i dette. Har to barn.

Er rehabiliteringspenger mindre eller like mye som attføringspenger?

TAkk hvis du gidder svare!

Rehabilitering er mye mindre enn attføringspenger. Det er vel snakk om rundt 4000,-kr i mnd. Ikke mye å skryte av det. Og det går overhodet ikke ann å leve på det alene

• 6 måneder senere...
Gjest ikke undertegnet

Rehabilitering er mye mindre enn attføringspenger. Det er vel snakk om rundt 4000,-kr i mnd. Ikke mye å skryte av det. Og det går overhodet ikke ann å leve på det alene

For min del var det motsatt. Rehabiliteringspenger ble flere tusen mer i brutto enn attføring.

Spør du fagpersoner her inne eller søker på trygdeetaten, blir det oppgitt at rehab og attføring skal utgjøre samme beløp.

På attføring (aetat) sa de at barnetillegg var inklusiv for meg også. Da jeg fikk rehab (trygdekontoret) ble det spesifisert som egen post.

Tror ikke de har full oversikt over hva de driver med på noen av de kontorene.

Min mann som er rimelig oppegående har prøvd å forstå disse utbetalingsslippene jeg har fått. Men det er ikke overenstemmelse med antall dager osv. Da hadde en jo forstått at hver måned varierer.

Jeg har gitt opp. Tar deg jeg får.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...