Gjest birig Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 jeg er generelt svært trøtt, sover 12 timer i døgnet, har tørre øyne og har kanskje kronisk trøtthets syndrom eller sjøgrens syndrom. Jeg lurer på om jeg kan gjøre noe med kostholdet mitt for å få mer energi. Det finnes jo en rekke bøker med ulike "dietter" alt fra karbohydrat-rike dietter, blodtype dietter, protetindietter etc. Jeg ønsker ikke å slanke meg, men lurer på om det er noen grep jeg kan ta kostholdsmessig. Jeg er 35 år, ingen allergier, eller andre plager. jeg spiser vanlig mat idag, frokost, lunsj, middag og har et variert normalt kosthold 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 spis mindre karbohydrat, da får du mer energi, garantert. kutt ned fin stivelse, sukker og spis mer grønnsaker og protein, bli du sikkert mye mer våken og aktiv... ellers sjekke hos legen for sikkerhetenskyld bare som du vet om det er ikke noe fysisk eller psykisk i bakgrunn. hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ppunkyB Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 spis mindre karbohydrat, da får du mer energi, garantert. kutt ned fin stivelse, sukker og spis mer grønnsaker og protein, bli du sikkert mye mer våken og aktiv... ellers sjekke hos legen for sikkerhetenskyld bare som du vet om det er ikke noe fysisk eller psykisk i bakgrunn. hilsen, På lavkarbo-diett så blir man vel sliten/trøtt/slapp til å begynne med til kroppen venner seg til det ? Hvertfall så er jeg det ..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 På lavkarbo-diett så blir man vel sliten/trøtt/slapp til å begynne med til kroppen venner seg til det ? Hvertfall så er jeg det ..... til å begynne med noen blir slapp men etter 3 eller 4 dager, har du mer energi enn noensine, ihvertfall slik er det med meg. kroppen venner seg til så stå på og energien kommer etterhvert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ppunkyB Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 til å begynne med noen blir slapp men etter 3 eller 4 dager, har du mer energi enn noensine, ihvertfall slik er det med meg. kroppen venner seg til så stå på og energien kommer etterhvert! hmmmm - kan jeg skylde på været da ? Siden jeg først har deg her må jeg spørre litt mer *S* Hvor mye karbo bør man ligge på i løpet av en dag ? Kan man få for lite ? Hvis man holder seg på en lavkarbo diett - dvs. spiser litt karbo - hvordan bør fordelingen fett/protein være da ? Når man spiser veldig lite karbo så er det jo viktig å få i seg fett for å få prosessen igang - men man skal vel ikke helle inn på fett ubegrenset ? Kan man spise ubegrensede mengder mat (innen rimelighetens grenser så klart) ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 hmmmm - kan jeg skylde på været da ? Siden jeg først har deg her må jeg spørre litt mer *S* Hvor mye karbo bør man ligge på i løpet av en dag ? Kan man få for lite ? Hvis man holder seg på en lavkarbo diett - dvs. spiser litt karbo - hvordan bør fordelingen fett/protein være da ? Når man spiser veldig lite karbo så er det jo viktig å få i seg fett for å få prosessen igang - men man skal vel ikke helle inn på fett ubegrenset ? Kan man spise ubegrensede mengder mat (innen rimelighetens grenser så klart) ? 1-Hvor mye karbo bør man ligge på i løpet av en dag ? Kan man få for lite ? jeg har vært i liksom en blanding av atkins og mitt eget kosthold, men på atkins skal du ha 20g karbohydrater om dagen i 2 uker for å komme i ketosis (induction), for deretter øker det litt gran hver uker, men dette er relativt! finnes mange som lever på 20g i flere måneder eller år og andre som spiser høyere mengde som feks andre diett (protein power, the zone, carbohydrate addicts, etc). Så da de er du selv som skal finne din karbohydrat grense, selvsagt får du helst fra grønsakkene (ikke stivelse) og noen bær. Jeg spiser mye salat og kokt grønnsaker. Men jeg er altså undervektig, bare liker lav-karbohydrat diett fordi det er lettere å forholde seg til når jeg har cøliaki og melkallergi og nøtter, syns at det er bedre enn spise vanlig glutenfritt kost med glutenfritt brød etc. Jeg føler meg ihvertfall trygg nok slik. Men destå mer karbohydrat mindre går man ned i vekt. Karbohydrat og fett gjør at man legger på seg. Nei man kan ikke får for lite karbohydrat så lenge man drikker nok vann og spiser nok protein. Fordi protein omdannes til karbohydrat (58%) gjennom gluconeogenesis (tror at det er det heter) så da det har ingen fare, og ketoner også omdanes til glukose (10%) glycerol... dessuten er ketoner lettere å bli brukt for energi for hjerte og andre organer. Hjernen som trenges glukose, derfor dietten er ikke uten karbohydrat, derimot, man skal spise nok av de 'gode' karbohydrat, gronnsaker og salat. Og nok protein. Hvis ikke kroppen tære på egne muskler (protein) for å lage glukose til hjernen, og det er ikke det noen vil! 2_Hvis man holder seg på en lavkarbo diett - dvs. spiser litt karbo - hvordan bør fordelingen fett/protein være da ? spiser du 30g eller 45g karbohydrat, kanskje mer, da skal du kutte ned på fett og ned på protein, dessuten skal disse karbohydrat kommer fremdeles fra grønnsaker og salat, bær, ikke fra stivelsesrik mat eller sukker (frukt , melk osv). "1:1.5 eller 25% PRO og 75% Fett er vanlig for en ketogenic diett" Men som vanlig skal du ikke ha mer en 1g protein per kg, det viktigst er å se hva er grensen din for hvor mye karbohydrat eller fett du kan spise uten å legge på deg eller hvor fortere går du ned i vekt også. 3_Når man spiser veldig lite karbo så er det jo viktig å få i seg fett for å få prosessen igang - men man skal vel ikke helle inn på fett ubegrenset ? først ukene skal man spise tilstrekelig med fett for å skape ketose også fordi det gir mer metthetsfølelse. Det er slik at i begynnelse spiser man så mye man vil uten å bli så mett at man føler seg uvel selvsagt. Etter hvert når man er i ketose sultfølelse reguleres, da spiser man nok slik at man ha en metthetsfølelse. Man faktisk glemmer at man må spise, da er det viktig med faste måltider. Fett skal ikke være helt ubegrenset, det er avhengig av hvor mye karbohydrat og protein du spiser. Destå mer karbohydrat, mindre fett skal man spiser. 4_Kan man spise ubegrensede mengder mat (innen rimelighetens grenser så klart) ? jo da, mange spiser som en hest og legger ikke på seg og man glemmer at man må spise derfor skal man spise regelmessig eller kroppen går på sparepluss, forbrenningen går ned. Men selvsagt man skal ikke spise mer enn man forbruker i løpen av dag. Hvis man sitter hele tiden det går ikke an å spise like mye som en som er iddretsutøver, uansett om de veier like mye. Det er en regel i alle slags kostholder. Det som du må prøve å se er at lav-karbohydrat er ikke en kur eller slanketing som man gjør for badesesongen.. det skal være et alternativt kosthold, uansett om man har epilepsi, eller må gå ned i vekt, eller har cøliaki og andre allergi. Jeg spiser veldig sunt , mye grønnsaker, salat, bær, fet fisk, oliveolje, avocado, olive etc og det gjør at jeg føler meg frisk og sprekere enn på vanlig glutenfritt kost med stivelse. Mange liker å spise mye kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtterpå lavkarbohydrat, det er jo lov, men man skal helst unngå mettet fett, spise mer fisk og grønsaker, dessuten unngå kunstig ferdiglaget matværer, ellers prøve å spise så 'naturlig' som mulig. Prøv så lenge som 2 uker, hvis det hjelper ikke da kanskje er dette ikke det riktig kosthold for deg. Noen føler seg bedre på lav-karbohydrat, andre på fettfri, andre på vegetarkost, derfor er det love å prøve seg frem og ser hva som er beste for deg. Uansett alle kontroversielle ting man sier om lav-karb dietter, en ting er regel, skal man spiser nok men ikke så mye at man overspiser, skal man spiser mer feit fisk og mest flerumetted fett plus spise masse grønnsaker. Det er ikke noe galt med det og det er det som er mest anbefalt av alle som jobber med helse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ppunkyB Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 1-Hvor mye karbo bør man ligge på i løpet av en dag ? Kan man få for lite ? jeg har vært i liksom en blanding av atkins og mitt eget kosthold, men på atkins skal du ha 20g karbohydrater om dagen i 2 uker for å komme i ketosis (induction), for deretter øker det litt gran hver uker, men dette er relativt! finnes mange som lever på 20g i flere måneder eller år og andre som spiser høyere mengde som feks andre diett (protein power, the zone, carbohydrate addicts, etc). Så da de er du selv som skal finne din karbohydrat grense, selvsagt får du helst fra grønsakkene (ikke stivelse) og noen bær. Jeg spiser mye salat og kokt grønnsaker. Men jeg er altså undervektig, bare liker lav-karbohydrat diett fordi det er lettere å forholde seg til når jeg har cøliaki og melkallergi og nøtter, syns at det er bedre enn spise vanlig glutenfritt kost med glutenfritt brød etc. Jeg føler meg ihvertfall trygg nok slik. Men destå mer karbohydrat mindre går man ned i vekt. Karbohydrat og fett gjør at man legger på seg. Nei man kan ikke får for lite karbohydrat så lenge man drikker nok vann og spiser nok protein. Fordi protein omdannes til karbohydrat (58%) gjennom gluconeogenesis (tror at det er det heter) så da det har ingen fare, og ketoner også omdanes til glukose (10%) glycerol... dessuten er ketoner lettere å bli brukt for energi for hjerte og andre organer. Hjernen som trenges glukose, derfor dietten er ikke uten karbohydrat, derimot, man skal spise nok av de 'gode' karbohydrat, gronnsaker og salat. Og nok protein. Hvis ikke kroppen tære på egne muskler (protein) for å lage glukose til hjernen, og det er ikke det noen vil! 2_Hvis man holder seg på en lavkarbo diett - dvs. spiser litt karbo - hvordan bør fordelingen fett/protein være da ? spiser du 30g eller 45g karbohydrat, kanskje mer, da skal du kutte ned på fett og ned på protein, dessuten skal disse karbohydrat kommer fremdeles fra grønnsaker og salat, bær, ikke fra stivelsesrik mat eller sukker (frukt , melk osv). "1:1.5 eller 25% PRO og 75% Fett er vanlig for en ketogenic diett" Men som vanlig skal du ikke ha mer en 1g protein per kg, det viktigst er å se hva er grensen din for hvor mye karbohydrat eller fett du kan spise uten å legge på deg eller hvor fortere går du ned i vekt også. 3_Når man spiser veldig lite karbo så er det jo viktig å få i seg fett for å få prosessen igang - men man skal vel ikke helle inn på fett ubegrenset ? først ukene skal man spise tilstrekelig med fett for å skape ketose også fordi det gir mer metthetsfølelse. Det er slik at i begynnelse spiser man så mye man vil uten å bli så mett at man føler seg uvel selvsagt. Etter hvert når man er i ketose sultfølelse reguleres, da spiser man nok slik at man ha en metthetsfølelse. Man faktisk glemmer at man må spise, da er det viktig med faste måltider. Fett skal ikke være helt ubegrenset, det er avhengig av hvor mye karbohydrat og protein du spiser. Destå mer karbohydrat, mindre fett skal man spiser. 4_Kan man spise ubegrensede mengder mat (innen rimelighetens grenser så klart) ? jo da, mange spiser som en hest og legger ikke på seg og man glemmer at man må spise derfor skal man spise regelmessig eller kroppen går på sparepluss, forbrenningen går ned. Men selvsagt man skal ikke spise mer enn man forbruker i løpen av dag. Hvis man sitter hele tiden det går ikke an å spise like mye som en som er iddretsutøver, uansett om de veier like mye. Det er en regel i alle slags kostholder. Det som du må prøve å se er at lav-karbohydrat er ikke en kur eller slanketing som man gjør for badesesongen.. det skal være et alternativt kosthold, uansett om man har epilepsi, eller må gå ned i vekt, eller har cøliaki og andre allergi. Jeg spiser veldig sunt , mye grønnsaker, salat, bær, fet fisk, oliveolje, avocado, olive etc og det gjør at jeg føler meg frisk og sprekere enn på vanlig glutenfritt kost med stivelse. Mange liker å spise mye kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtterpå lavkarbohydrat, det er jo lov, men man skal helst unngå mettet fett, spise mer fisk og grønsaker, dessuten unngå kunstig ferdiglaget matværer, ellers prøve å spise så 'naturlig' som mulig. Prøv så lenge som 2 uker, hvis det hjelper ikke da kanskje er dette ikke det riktig kosthold for deg. Noen føler seg bedre på lav-karbohydrat, andre på fettfri, andre på vegetarkost, derfor er det love å prøve seg frem og ser hva som er beste for deg. Uansett alle kontroversielle ting man sier om lav-karb dietter, en ting er regel, skal man spiser nok men ikke så mye at man overspiser, skal man spiser mer feit fisk og mest flerumetted fett plus spise masse grønnsaker. Det er ikke noe galt med det og det er det som er mest anbefalt av alle som jobber med helse. Kjempefine svar du har !! :-) Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare ..... dine svar bare genererer flere spm. fra meg så du får bare si stopp når du blir lei !! Du er vel inne på noe kjempeviktig at man må spise det som passer en selv. Jeg har lyst til å ta av noen kilo - men er ikke av sultetypen - dvs. må jeg passe på og veie alt jeg spiser så funker det ikke. Nå har jeg hvertfall i et par uker prøvd å tenke karboinnhold - spiser ikke vanlig brød - unngår pasta / sukker og annet med karbo. Det jeg spiser i løpet av en dag er vel sånn ca. som følger: frokost - 2 skiver med rugbrød/mørkt brød med smøreost og hvitost / alternativt omelett med bacon/løk/ost lunsj - grønn salat , bønner , tunfisk , purre , tomat , av og til litt pasta , dressing (creme fraishe lignende) - 1 egg - av og til reker middag - omelett / kylling / fisk / fiskekaker - sjeldent grønnsaker kveldsmat - egg / omelett / smeltet ost (er ostoman)/ peanøtter Skal jeg trene spiser jeg gjerne en nutrilettbar - fiskekaker - frukt før trening og middagen blir sen. Da blir kveldsmaten peanøtter eller moreller. Utenom dette spiser jeg nektariner og moreller - litt epler - valnøtter om dagen som mellommåltider. Hvor mye karbiser blir dette da ? Noe jeg bør spise mer eller mindre av ? Jegspiser som sagt dressing - er ikke redd for litt majones - steker maten i olivenolje. I disse dager må man jo nyte livet litt og jeg tar meg av og til en øl eller to - enda mer ofte et glass tørr hvitvin eller tre. Ødelegger det mye ? Jeg vet jo at feks. øl står på toppen av fylista. Måler du ketosis selv ? Vil det være en ide for meg å ta to uker uten karbo for å komme ned i det ? Jeg tenker langsiktig selv om jeg vil gå ned - og ønsker å trene ved siden av - det bør man vel ikke kombinere med nullkarbo ? Da er vel kanskje 'din' diet mer riktig for meg ? Men jeg må si at jeg liker veldig godt kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtter osv. så akkurat det passer meg bra. Spiser ikke mengder med mat - men jeg tror jeg ligger over Grete Roede nivå - en halv kylling til middag er ikke noe problem - omelett av 2-3 egg med bacon/løk/ost o.l. Blir forsåvidt fort mett - men desto mer fortere sulten igjen. Sånt sett går jeg litt rundt og småspiser hele tiden - litt nøtter - en frukt o.l. er det dumt ? Bør jeg konsentrere det mer slik at det blir 5-6 ganger i løpet av en dag jeg spiser ? Jeg har forresten tatt av 2-3 kilo på disse 2 ukene - men det jeg merker det best på er at jeg synes jeg blir mer fast i fisken - det er jo det jeg ønsker å oppnå også . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgi Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Kjempefine svar du har !! :-) Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare ..... dine svar bare genererer flere spm. fra meg så du får bare si stopp når du blir lei !! Du er vel inne på noe kjempeviktig at man må spise det som passer en selv. Jeg har lyst til å ta av noen kilo - men er ikke av sultetypen - dvs. må jeg passe på og veie alt jeg spiser så funker det ikke. Nå har jeg hvertfall i et par uker prøvd å tenke karboinnhold - spiser ikke vanlig brød - unngår pasta / sukker og annet med karbo. Det jeg spiser i løpet av en dag er vel sånn ca. som følger: frokost - 2 skiver med rugbrød/mørkt brød med smøreost og hvitost / alternativt omelett med bacon/løk/ost lunsj - grønn salat , bønner , tunfisk , purre , tomat , av og til litt pasta , dressing (creme fraishe lignende) - 1 egg - av og til reker middag - omelett / kylling / fisk / fiskekaker - sjeldent grønnsaker kveldsmat - egg / omelett / smeltet ost (er ostoman)/ peanøtter Skal jeg trene spiser jeg gjerne en nutrilettbar - fiskekaker - frukt før trening og middagen blir sen. Da blir kveldsmaten peanøtter eller moreller. Utenom dette spiser jeg nektariner og moreller - litt epler - valnøtter om dagen som mellommåltider. Hvor mye karbiser blir dette da ? Noe jeg bør spise mer eller mindre av ? Jegspiser som sagt dressing - er ikke redd for litt majones - steker maten i olivenolje. I disse dager må man jo nyte livet litt og jeg tar meg av og til en øl eller to - enda mer ofte et glass tørr hvitvin eller tre. Ødelegger det mye ? Jeg vet jo at feks. øl står på toppen av fylista. Måler du ketosis selv ? Vil det være en ide for meg å ta to uker uten karbo for å komme ned i det ? Jeg tenker langsiktig selv om jeg vil gå ned - og ønsker å trene ved siden av - det bør man vel ikke kombinere med nullkarbo ? Da er vel kanskje 'din' diet mer riktig for meg ? Men jeg må si at jeg liker veldig godt kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtter osv. så akkurat det passer meg bra. Spiser ikke mengder med mat - men jeg tror jeg ligger over Grete Roede nivå - en halv kylling til middag er ikke noe problem - omelett av 2-3 egg med bacon/løk/ost o.l. Blir forsåvidt fort mett - men desto mer fortere sulten igjen. Sånt sett går jeg litt rundt og småspiser hele tiden - litt nøtter - en frukt o.l. er det dumt ? Bør jeg konsentrere det mer slik at det blir 5-6 ganger i løpet av en dag jeg spiser ? Jeg har forresten tatt av 2-3 kilo på disse 2 ukene - men det jeg merker det best på er at jeg synes jeg blir mer fast i fisken - det er jo det jeg ønsker å oppnå også . er det dere snakker om det som heter såkalt GI-diett, glykemisk index diett?? eller er det noe annet?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hei på deg birig, Det er lite informasjon fra gode studier på sammenhengen mellom disse syndromene og ernæring. Generelt for trøtthet anbefales det å unngå tobakk, alkohol, sterke krydder, og koffeinholdige drikker som te og kaffe. Samtidig er det viktig med et rikt inntak av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Tunge og store måltider bør unngås, samt veldig fettrik og sukkerrik mat (velg mest mulig uraffinert – slik det kommer i naturlig tilstand). Pass på å spise en god frokost, og heller ha kun en liten kvelds. For mye proteiner (spesielt animalske proteiner) kan øke følelsen av trøtthet, det kan derfor være lurt å velge mer vegetabilske proteiner (som f.eks belgfrukter). Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hei på deg birig, Det er lite informasjon fra gode studier på sammenhengen mellom disse syndromene og ernæring. Generelt for trøtthet anbefales det å unngå tobakk, alkohol, sterke krydder, og koffeinholdige drikker som te og kaffe. Samtidig er det viktig med et rikt inntak av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Tunge og store måltider bør unngås, samt veldig fettrik og sukkerrik mat (velg mest mulig uraffinert – slik det kommer i naturlig tilstand). Pass på å spise en god frokost, og heller ha kun en liten kvelds. For mye proteiner (spesielt animalske proteiner) kan øke følelsen av trøtthet, det kan derfor være lurt å velge mer vegetabilske proteiner (som f.eks belgfrukter). Lykke til! Vennlig hilsen tusen takk for svar. ER det slik at et kosthold som er basert på glykemisk index- prinsippet kan ha noe for seg?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ppunkyB Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 er det dere snakker om det som heter såkalt GI-diett, glykemisk index diett?? eller er det noe annet?? Jo det er det vi snakker om - produkter med lite karbohydratinnhold har også lav GI - men som lene3 - d er inne på så finnes det flere ulike varianter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Kjempefine svar du har !! :-) Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare ..... dine svar bare genererer flere spm. fra meg så du får bare si stopp når du blir lei !! Du er vel inne på noe kjempeviktig at man må spise det som passer en selv. Jeg har lyst til å ta av noen kilo - men er ikke av sultetypen - dvs. må jeg passe på og veie alt jeg spiser så funker det ikke. Nå har jeg hvertfall i et par uker prøvd å tenke karboinnhold - spiser ikke vanlig brød - unngår pasta / sukker og annet med karbo. Det jeg spiser i løpet av en dag er vel sånn ca. som følger: frokost - 2 skiver med rugbrød/mørkt brød med smøreost og hvitost / alternativt omelett med bacon/løk/ost lunsj - grønn salat , bønner , tunfisk , purre , tomat , av og til litt pasta , dressing (creme fraishe lignende) - 1 egg - av og til reker middag - omelett / kylling / fisk / fiskekaker - sjeldent grønnsaker kveldsmat - egg / omelett / smeltet ost (er ostoman)/ peanøtter Skal jeg trene spiser jeg gjerne en nutrilettbar - fiskekaker - frukt før trening og middagen blir sen. Da blir kveldsmaten peanøtter eller moreller. Utenom dette spiser jeg nektariner og moreller - litt epler - valnøtter om dagen som mellommåltider. Hvor mye karbiser blir dette da ? Noe jeg bør spise mer eller mindre av ? Jegspiser som sagt dressing - er ikke redd for litt majones - steker maten i olivenolje. I disse dager må man jo nyte livet litt og jeg tar meg av og til en øl eller to - enda mer ofte et glass tørr hvitvin eller tre. Ødelegger det mye ? Jeg vet jo at feks. øl står på toppen av fylista. Måler du ketosis selv ? Vil det være en ide for meg å ta to uker uten karbo for å komme ned i det ? Jeg tenker langsiktig selv om jeg vil gå ned - og ønsker å trene ved siden av - det bør man vel ikke kombinere med nullkarbo ? Da er vel kanskje 'din' diet mer riktig for meg ? Men jeg må si at jeg liker veldig godt kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtter osv. så akkurat det passer meg bra. Spiser ikke mengder med mat - men jeg tror jeg ligger over Grete Roede nivå - en halv kylling til middag er ikke noe problem - omelett av 2-3 egg med bacon/løk/ost o.l. Blir forsåvidt fort mett - men desto mer fortere sulten igjen. Sånt sett går jeg litt rundt og småspiser hele tiden - litt nøtter - en frukt o.l. er det dumt ? Bør jeg konsentrere det mer slik at det blir 5-6 ganger i løpet av en dag jeg spiser ? Jeg har forresten tatt av 2-3 kilo på disse 2 ukene - men det jeg merker det best på er at jeg synes jeg blir mer fast i fisken - det er jo det jeg ønsker å oppnå også . hei ppunkyB, bare som du vet, jeg leste innlegget ditt, trenger nå å ha litt ekstra tid for å svare det! dersom, imens kan du ta en titt på en low-carb oppskrifterbook med mange gode forslag: http://www.camacdonald.com/lc/LowCarbohydrateCooking-Recipes.htm og jeg anbefaler sterkt at du lese denne faq fra en low-carb newsgroup, tror nok at svarer de fleste av dine spørsmålene! http://www.grossweb.com/asdlc/faq.htm jeg skal skrive til deg snart! klems, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 tusen takk for svar. ER det slik at et kosthold som er basert på glykemisk index- prinsippet kan ha noe for seg?? Hei igjen, Glycemisk index av en matvare påvirkes veldig av hva den spises sammen med. Det blir derfor ikke helt riktig å bare se på GI'en av de enkelte matvarene. Det er nettopp derfor jeg skrev at du bør velge mat som er minst mulig raffinerte - dvs så nært slik de vokser som mulig. Dette vil gi deg en lavere GI totalt i ditt kosthold uten åmåtte følge lister og tall på matvarer som sammensatt med andre matvarer ikke gir det sanne bildet. Velg f.eks grovt brød, grov ris, og andre grove kornprodukter, frisk frukt og grønnsaker, og reduser inntaket av sukkerrike kaker og desserter. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Kjempefine svar du har !! :-) Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare ..... dine svar bare genererer flere spm. fra meg så du får bare si stopp når du blir lei !! Du er vel inne på noe kjempeviktig at man må spise det som passer en selv. Jeg har lyst til å ta av noen kilo - men er ikke av sultetypen - dvs. må jeg passe på og veie alt jeg spiser så funker det ikke. Nå har jeg hvertfall i et par uker prøvd å tenke karboinnhold - spiser ikke vanlig brød - unngår pasta / sukker og annet med karbo. Det jeg spiser i løpet av en dag er vel sånn ca. som følger: frokost - 2 skiver med rugbrød/mørkt brød med smøreost og hvitost / alternativt omelett med bacon/løk/ost lunsj - grønn salat , bønner , tunfisk , purre , tomat , av og til litt pasta , dressing (creme fraishe lignende) - 1 egg - av og til reker middag - omelett / kylling / fisk / fiskekaker - sjeldent grønnsaker kveldsmat - egg / omelett / smeltet ost (er ostoman)/ peanøtter Skal jeg trene spiser jeg gjerne en nutrilettbar - fiskekaker - frukt før trening og middagen blir sen. Da blir kveldsmaten peanøtter eller moreller. Utenom dette spiser jeg nektariner og moreller - litt epler - valnøtter om dagen som mellommåltider. Hvor mye karbiser blir dette da ? Noe jeg bør spise mer eller mindre av ? Jegspiser som sagt dressing - er ikke redd for litt majones - steker maten i olivenolje. I disse dager må man jo nyte livet litt og jeg tar meg av og til en øl eller to - enda mer ofte et glass tørr hvitvin eller tre. Ødelegger det mye ? Jeg vet jo at feks. øl står på toppen av fylista. Måler du ketosis selv ? Vil det være en ide for meg å ta to uker uten karbo for å komme ned i det ? Jeg tenker langsiktig selv om jeg vil gå ned - og ønsker å trene ved siden av - det bør man vel ikke kombinere med nullkarbo ? Da er vel kanskje 'din' diet mer riktig for meg ? Men jeg må si at jeg liker veldig godt kjøtt, egg, kylling, bacon, smør, rømme, ost, nøtter osv. så akkurat det passer meg bra. Spiser ikke mengder med mat - men jeg tror jeg ligger over Grete Roede nivå - en halv kylling til middag er ikke noe problem - omelett av 2-3 egg med bacon/løk/ost o.l. Blir forsåvidt fort mett - men desto mer fortere sulten igjen. Sånt sett går jeg litt rundt og småspiser hele tiden - litt nøtter - en frukt o.l. er det dumt ? Bør jeg konsentrere det mer slik at det blir 5-6 ganger i løpet av en dag jeg spiser ? Jeg har forresten tatt av 2-3 kilo på disse 2 ukene - men det jeg merker det best på er at jeg synes jeg blir mer fast i fisken - det er jo det jeg ønsker å oppnå også . Hei ppunkyb! Takk for oppmuntring! beklager at det tok litt tid for å svare. Jeg tror at du er på riktig vei når det gjelder å forandre kostholdet. Når man spiser mer grønnsaker, salat, frukt og mindre sukker, raffinert mel etc er i seg selv veldig bra helsemessig og man går vanligvis ned i vekt når kaloriene fra sukker bli mindre. Jeg har ikke mye erfaring om hvordan man slanker seg fordi jeg har vært veldig tynn og ble enda tynnere i det verste av sykdommen. Jeg valgt en lav-karbohydrat liv stil per grunn av helsa fordi jeg må være i en glutenfri diett i hele livet per grunn av cøliaki. Det er lettere for meg dersom jeg misliker å bake og er generelt ikke vant til mye brød eller sukker. Men jeg har lest mye at man går ned i vekt eller få mer muskler mens man ser smalere, som du sa bli fastere i fisken! jeg selv spiser ganske mye og det er vanskelig å legge på meg, men dersom man føler ganske lite sult når man spiser mindre stivelse/sukker, tror nok at man går lett ned i vekt per grunn av mindre appetitt og derfor mindre kalorisk inntakket. For all del du burde ikke veier mat. Det er ikke en diet, det er jo kosthold forandring, derfor burde du bare kjenne igjen når du er mett eller ikke og hvor mye mat kan du få i deg uten å bli altfor mett. Det er ikke vanskelig, bare prøve å spise alltid protein i hver måltid, men ikke for mye, ca. størrelse av din lukket hand feks tunfisk, laks, kyllingbryst, 2 egg, etc. Jeg mener at det viktigst er at du spiser når du er sulten og nok for å fortsette med det du driver med uten å føle søtsug og uten å være asosialt. Det er forferdelig at folk skal veie mat, betyr at man kan ikke går til selskap uten å bli helt forvirret? Syns ikke det er sunt! Dessuten det er viktig at hvis du vil følger en low-carb livstil at du velger en plan, les nøye og gjør forandring som passer ditt eget smak. Feks på Atkins etter hver som man øker karbohydrat mengde, de som tåler gluten kan spise rugsprø knekkbrød eller kliebrød. Man kan spise mer frukt i tillegg. Men det er mange som fortsetter på ’induction’ (20gram karbohydrat daglig) i flere år uten problemet. Paleolithic (steinalder diett) tillater mest naturlig som mulig, kjøtt, fisk, egg, frukt, bær, grønnsaker, nøtter, men ikke belgfrukt eller ting som kom senere som feks mel, sukker osv. Honning er tillatt fordi det er naturell. The Zone er en annen diet hvor man skal spise 40%karb 30%fett (mest flerummetet) og 30%protein og tillater belgfrukt pluss høyere mengder karbohydrat. Det finnes også Carbohydrate Addicts hvor du spiser frokost og lunsj lav-karb mens middag er tillat litt mer sammensatt måltid med feks 1 potet eller ris. Men man skal ikke ha mellommåltider. Så... det finnes mange muligheter og du kan velge en som passer best til deg og tilpasse til din egen smak. Dagligkosten din høres kjempebra ut. Du spør hvor mye karbiser blir det i løpen av dagen. Det kan være ca. 50g eller 70g karb, det er iallefal høyere mengde karbohydrat enn atkins. Det viktigst er: hvis du fortsette å gå ned i vekt, og føler deg bedre, da trenger du ikke minske mengde karbohydrater. Bare pass på å spise nok grønnsaker hver dag og ta en multivitamin for sykkerhetenskyld. Om du skal spise mer eller mindre karbohydrat er opp til deg. Hvis du vil kan du skrive ned hvor mange karbohydrater du spiser i løpen av dagen og ser om du burde kutte ned hvis du går ikke lenge ned i vekt. Olivenolje er bra for steking, pass på å spise nok fet fisk også. Flerummetet fett skal være høyere enn mettet, og du spise en del egg, og ost/rømme. For å balansere tilsette fet fisk eller annen type olje (linfrø, solsikke, rapsolje etc). Nå at det er sommer og du kan og får lyst på øl (jeg kan ikke per grunn av malt) selvsagt kan du drikker det i ny og ne, det er jo livet ditt ikke en diettkur. Alkohol brennes fremfor fett, derfor hvis du drikker ganske mye da vil vekttap minske, karbohydrat og alkohol brennes fremfor fett. Så alt med måte, og dagen etter spis minst karbohydrat overhodet mulig så da vekta går ikke opp. Så lenge at du drikker vin, litt øl, vodka med light brus har mindre karb, går det nok greit. Det er ikke så fy å unne deg litt alkohol hvis det er med måte. Og for all del alltid drikker mye vann for å unngå dehydrering. jeg har aldri målet ketosis selv, og har leste at ketosticks er ikke så nødvendig. Det viktigst er at du er ikke sulten og ser at du bli smalere, fordi man kan være i ketosis (forbrenner fett fremfor alt annet) uten at man går ned i vekt, det som skal avgjøre vekta er hvor mange kalorier får i deg i løpen av dagen! For mange kaloriene, uansett om det kommer fra fett eller karb, skal gjør at man gå opp i vekt eller ikke gå ned lenger. Det er det du skal passe på. Hvis du hvil spise mer fett og går ned i vekt raskere da er det 20gram karb en ting å prøve seg frem. Null karb er ikke aktuelt... fordi du er nødt til å få i deg vitaminene mineralene og fiber fra grønnsakene! Dessuten til og med 2 egg har 1gkarb. Hvis du skal trene regelmessig på hardt nivå da er ok å øke karbohydrat mengde, det kan du kjenne selv hvis du bli for slapp etter trening, kanskje er på tid til å ha litt mer karbohydrat. Det finnes en annen ketogenic diett som man spise 20gkarb daglig i 5 dager i uker for så da spise høy karb uten fett lørdag og søndag, mange bodybuilder bruker slik metode, eller de som løper eller driver med mye aerobic. Husk ikke hva det heter, men jeg kan ta en titt om det for deg, hvis du er interessert. Hvis du spiser 3 hovedmåltid og flere mellommåltider er bare bra! det gjør at forbrenning holder opp, så det er veldig ok å småspiser på helst nøtter som macadamias , paranøtter, mandler og frø solskikke, linfrø etc. Belgfrukt som peanøtter har mer karb, men det er ok hvis det oddelegger ikke vektnedgang. Det finnes naturell usøtede peanøttsmør på helsekost, og til og med mandelsmør, tahini etc. Disse kan brukes på kliebrød eller selleri, etc! Halv avokado er fet frukt som er veldig bra også som mellommåltid eller med fisk, reker. At du er veldig glad i ost, bacon, smør, rømme, nøtter, kjøtt, egg, kyling, ville jeg anbefaler atkins, er nesten sikker på at det er noe for deg, håper at de forrige linkene jeg ga til deg gi deg litt oversikte over de forskjellige planer. http://www.grossweb.com/asdlc/faq.htm uansett hva du velger fremover, gjør som ernæringsfysiologen anbefaler ”velg mat som er minst mulig raffinerte - dvs så nært slik de vokser som mulig” . Jeg syns at dette er i seg selv nok for at folk føler seg friskere og i tillegg går også ned i vekt. Hvis det er noe ting du lurer på bare spør, jeg skal prøve å svare så fort jeg kan. stå på og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ppunkyB Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Hei ppunkyb! Takk for oppmuntring! beklager at det tok litt tid for å svare. Jeg tror at du er på riktig vei når det gjelder å forandre kostholdet. Når man spiser mer grønnsaker, salat, frukt og mindre sukker, raffinert mel etc er i seg selv veldig bra helsemessig og man går vanligvis ned i vekt når kaloriene fra sukker bli mindre. Jeg har ikke mye erfaring om hvordan man slanker seg fordi jeg har vært veldig tynn og ble enda tynnere i det verste av sykdommen. Jeg valgt en lav-karbohydrat liv stil per grunn av helsa fordi jeg må være i en glutenfri diett i hele livet per grunn av cøliaki. Det er lettere for meg dersom jeg misliker å bake og er generelt ikke vant til mye brød eller sukker. Men jeg har lest mye at man går ned i vekt eller få mer muskler mens man ser smalere, som du sa bli fastere i fisken! jeg selv spiser ganske mye og det er vanskelig å legge på meg, men dersom man føler ganske lite sult når man spiser mindre stivelse/sukker, tror nok at man går lett ned i vekt per grunn av mindre appetitt og derfor mindre kalorisk inntakket. For all del du burde ikke veier mat. Det er ikke en diet, det er jo kosthold forandring, derfor burde du bare kjenne igjen når du er mett eller ikke og hvor mye mat kan du få i deg uten å bli altfor mett. Det er ikke vanskelig, bare prøve å spise alltid protein i hver måltid, men ikke for mye, ca. størrelse av din lukket hand feks tunfisk, laks, kyllingbryst, 2 egg, etc. Jeg mener at det viktigst er at du spiser når du er sulten og nok for å fortsette med det du driver med uten å føle søtsug og uten å være asosialt. Det er forferdelig at folk skal veie mat, betyr at man kan ikke går til selskap uten å bli helt forvirret? Syns ikke det er sunt! Dessuten det er viktig at hvis du vil følger en low-carb livstil at du velger en plan, les nøye og gjør forandring som passer ditt eget smak. Feks på Atkins etter hver som man øker karbohydrat mengde, de som tåler gluten kan spise rugsprø knekkbrød eller kliebrød. Man kan spise mer frukt i tillegg. Men det er mange som fortsetter på ’induction’ (20gram karbohydrat daglig) i flere år uten problemet. Paleolithic (steinalder diett) tillater mest naturlig som mulig, kjøtt, fisk, egg, frukt, bær, grønnsaker, nøtter, men ikke belgfrukt eller ting som kom senere som feks mel, sukker osv. Honning er tillatt fordi det er naturell. The Zone er en annen diet hvor man skal spise 40%karb 30%fett (mest flerummetet) og 30%protein og tillater belgfrukt pluss høyere mengder karbohydrat. Det finnes også Carbohydrate Addicts hvor du spiser frokost og lunsj lav-karb mens middag er tillat litt mer sammensatt måltid med feks 1 potet eller ris. Men man skal ikke ha mellommåltider. Så... det finnes mange muligheter og du kan velge en som passer best til deg og tilpasse til din egen smak. Dagligkosten din høres kjempebra ut. Du spør hvor mye karbiser blir det i løpen av dagen. Det kan være ca. 50g eller 70g karb, det er iallefal høyere mengde karbohydrat enn atkins. Det viktigst er: hvis du fortsette å gå ned i vekt, og føler deg bedre, da trenger du ikke minske mengde karbohydrater. Bare pass på å spise nok grønnsaker hver dag og ta en multivitamin for sykkerhetenskyld. Om du skal spise mer eller mindre karbohydrat er opp til deg. Hvis du vil kan du skrive ned hvor mange karbohydrater du spiser i løpen av dagen og ser om du burde kutte ned hvis du går ikke lenge ned i vekt. Olivenolje er bra for steking, pass på å spise nok fet fisk også. Flerummetet fett skal være høyere enn mettet, og du spise en del egg, og ost/rømme. For å balansere tilsette fet fisk eller annen type olje (linfrø, solsikke, rapsolje etc). Nå at det er sommer og du kan og får lyst på øl (jeg kan ikke per grunn av malt) selvsagt kan du drikker det i ny og ne, det er jo livet ditt ikke en diettkur. Alkohol brennes fremfor fett, derfor hvis du drikker ganske mye da vil vekttap minske, karbohydrat og alkohol brennes fremfor fett. Så alt med måte, og dagen etter spis minst karbohydrat overhodet mulig så da vekta går ikke opp. Så lenge at du drikker vin, litt øl, vodka med light brus har mindre karb, går det nok greit. Det er ikke så fy å unne deg litt alkohol hvis det er med måte. Og for all del alltid drikker mye vann for å unngå dehydrering. jeg har aldri målet ketosis selv, og har leste at ketosticks er ikke så nødvendig. Det viktigst er at du er ikke sulten og ser at du bli smalere, fordi man kan være i ketosis (forbrenner fett fremfor alt annet) uten at man går ned i vekt, det som skal avgjøre vekta er hvor mange kalorier får i deg i løpen av dagen! For mange kaloriene, uansett om det kommer fra fett eller karb, skal gjør at man gå opp i vekt eller ikke gå ned lenger. Det er det du skal passe på. Hvis du hvil spise mer fett og går ned i vekt raskere da er det 20gram karb en ting å prøve seg frem. Null karb er ikke aktuelt... fordi du er nødt til å få i deg vitaminene mineralene og fiber fra grønnsakene! Dessuten til og med 2 egg har 1gkarb. Hvis du skal trene regelmessig på hardt nivå da er ok å øke karbohydrat mengde, det kan du kjenne selv hvis du bli for slapp etter trening, kanskje er på tid til å ha litt mer karbohydrat. Det finnes en annen ketogenic diett som man spise 20gkarb daglig i 5 dager i uker for så da spise høy karb uten fett lørdag og søndag, mange bodybuilder bruker slik metode, eller de som løper eller driver med mye aerobic. Husk ikke hva det heter, men jeg kan ta en titt om det for deg, hvis du er interessert. Hvis du spiser 3 hovedmåltid og flere mellommåltider er bare bra! det gjør at forbrenning holder opp, så det er veldig ok å småspiser på helst nøtter som macadamias , paranøtter, mandler og frø solskikke, linfrø etc. Belgfrukt som peanøtter har mer karb, men det er ok hvis det oddelegger ikke vektnedgang. Det finnes naturell usøtede peanøttsmør på helsekost, og til og med mandelsmør, tahini etc. Disse kan brukes på kliebrød eller selleri, etc! Halv avokado er fet frukt som er veldig bra også som mellommåltid eller med fisk, reker. At du er veldig glad i ost, bacon, smør, rømme, nøtter, kjøtt, egg, kyling, ville jeg anbefaler atkins, er nesten sikker på at det er noe for deg, håper at de forrige linkene jeg ga til deg gi deg litt oversikte over de forskjellige planer. http://www.grossweb.com/asdlc/faq.htm uansett hva du velger fremover, gjør som ernæringsfysiologen anbefaler ”velg mat som er minst mulig raffinerte - dvs så nært slik de vokser som mulig” . Jeg syns at dette er i seg selv nok for at folk føler seg friskere og i tillegg går også ned i vekt. Hvis det er noe ting du lurer på bare spør, jeg skal prøve å svare så fort jeg kan. stå på og lykke til! Takk igjen for et kjempefint svar ! Jo mer man lærer om det jo mer interessant blir det jo. Jeg tror nok at jeg vil ha en ganske avslappet holdning til det hele - men jeg kan nok bli mer bevisst også. Jeg tror nok at jeg får i meg fler karbiser enn jeg er klar over. Skal kikke på linkene dine for å lære mer om de ulike typene. Og jeg kommer sikkert med fler spørsmål etterhvert :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.