Gjest dol-bruker Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Min samboer og jeg diskuterer om corn flakes er fullverdig frokost for tenåringssønnen. Hva er riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Corn flakes er lettvint, men vil iallfall ikkje seie at det er fullverdig. Problemet er primært at corn flakes har veldig høg GI, som betyr at det gir skarp auke i blodsukker, mykje insulin i blodet og lavt blodsukker etter kort tid fordi insulinet har overkompensert. Høg GI i karbodelen av måltidet kan til ei viss grad motvirkast med ein solid dose proteiner, f.eks proteinpulver saman med frokosten. Müsli er mykje betre, sidan det gir en del viktige mineraler og sporstoff, har mykje lavare GI, og gir godt fett gjennom nøttene. Dessuten har det mindre kaloriinnhald og gir betre mettleik; og det smakar jo fortreffeleg! Ei spiseskei lettsyltetøy, eller aller helst litt friske bær, kan hivast oppi viss det er ønskjeleg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 nei.. han burde da i så fall spise kornflakes med soymelk som har like mye protein som melk men ikke laktose (melksukker). Men alle best er muesli og havregryn, pluss frø og nøtter, blandet med melk eller soymelk som er protein kilder. pecman ga et flott svar! lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Hei på deg dol-bruker, Jeg vil ikke kalle corn flakes for fullverdig kost. Det er en raffinert matvare, ganske rik på sukker, og fattig på fiber og viktige næringsstoffer som følger med fiberet. Frokosten bør være litt mer innholdsrik enn dette. En frokost bestående av corn flakes vil gjerne ikke vare lenge i magen, og snopspising på formiddagen er lett resultatet. Det er helt ok med noe corn flakes, men kanskje han kan ha det over litt muesli, granola eller andre kornblandinger? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.