Gjest dorothea Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Samboeren og jeg diskuterer hvorvidt brus (evt. lettbrus) eller saft er mest usunt.. Selv vil jeg helst gi ungene fruktjuice (når de ikke drikker vann eller melk), men skal de ha noe annet mener jeg det er bedre at de drikker saft enn brus. (Avhengig av typen saft selvsagt. Jeg foretrekker god gammeldags husholdningssaft, solbærsaft eller Simpsons appelsinsaft framfor de nyeste typene saft). Jeg tenker da på alt fra kunstige tilsetningsstoffer, kullsyre og sukkerinnhold. Samboeren min mener at brus og saft er omtrent like (lite) skadelig, og at lettbrus er ok. Hva er riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 jeg mener også at det er veldig riktig at brus og saft er like skadelig per grunn av mengde sukker (saft har nesten mer sukker og veldig lite fruktjuice) og sukkerfribrus er det mest anbefalt hvis man vil ha litt annerledes å drikke istedefor fruktjuice som er selvsagt mer næringsrikt enn saft/brus. Mange klager om at kullsyre fra brus oddeleger tannemalje, men hvis man drikker sukkerfribrus, er det bedre enn å få karies fra sukker som finnes i saft og vanlig brus. Husk også at de flest saft har like mye konserveringsmiddel og kunstig farger som brus idag. Og noen til og med inneholder også søtninsmiddel i tilleg til sukker. Pluss, hjemmelaget saft bruker en vannvitig stor mengde sukker. best av alle er fersk frukt juice (ikke nektar) som har naturlig fruktose sukker og inneholder vitaminer og mineraler (hvis fersk inneholder også en del fiber) men i helgene da kan du gi barna noe sukkerfribrus, hvis de setter pris på det. håper at ernæringsfysiologen gir deg et bedre svar. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Vi drikker ikke lettbrus hjemme hos oss, jeg nekter å tro annet enn at det tross alt må være bedre med sukker (altså vanlig brus) enn med e-stoffer (altså lettbrus), særlig da for små kropper i vekst! Hva som er sunnes av brus og saft kommer an på hva slags saft det er. Det er vel mer ordentlig fruktsaft i saft enn i brus, og lager man safta selv så har man i alle fall kontroll med hva som er i den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hjemmelaga saft er totalt øko. Uansett hvor mye sukker det er i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Vi drikker ikke lettbrus hjemme hos oss, jeg nekter å tro annet enn at det tross alt må være bedre med sukker (altså vanlig brus) enn med e-stoffer (altså lettbrus), særlig da for små kropper i vekst! Hva som er sunnes av brus og saft kommer an på hva slags saft det er. Det er vel mer ordentlig fruktsaft i saft enn i brus, og lager man safta selv så har man i alle fall kontroll med hva som er i den. vannlig brus har like mye e-stoffer som sukkerfri brus, forskjell er kaloriene og at vannlig brus er sukret med sukker (årsak til karies), imens sukkerfribrus bruker søtninsmiddel (aspartame og cyclamat). Begge to har kulsyre også. Derfor er begge brus på en måte like farlig til barna som vokser, hvis du er bekymret for e-nummer, men vanlig brus har stor mengde sukker som kan øker karies og svak tenner. Men bortsett fra det begge brus inneholder de E-nummer, konserverinsmidler og farge, akkurat som de fleste saft på marked. Men som lillemus sa, det beste er å lage sin egen saft (hvis man i allefall må ha det) hvor du har kontrol over mengde ingredienser, det gå ann å lage med mer frukt og mindre sukker. Eller bruke stevia som søtningsmiddel som er naturlig, istedefor sukker eller aspartame, som er mer kontroversiell om helseskader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 vannlig brus har like mye e-stoffer som sukkerfri brus, forskjell er kaloriene og at vannlig brus er sukret med sukker (årsak til karies), imens sukkerfribrus bruker søtninsmiddel (aspartame og cyclamat). Begge to har kulsyre også. Derfor er begge brus på en måte like farlig til barna som vokser, hvis du er bekymret for e-nummer, men vanlig brus har stor mengde sukker som kan øker karies og svak tenner. Men bortsett fra det begge brus inneholder de E-nummer, konserverinsmidler og farge, akkurat som de fleste saft på marked. Men som lillemus sa, det beste er å lage sin egen saft (hvis man i allefall må ha det) hvor du har kontrol over mengde ingredienser, det gå ann å lage med mer frukt og mindre sukker. Eller bruke stevia som søtningsmiddel som er naturlig, istedefor sukker eller aspartame, som er mer kontroversiell om helseskader. Aspartam er kreftframkallende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Aspartam er kreftframkallende. avil, jeg beklager å skuffe deg, men så vidt jeg vet det finnes INGEN medisinsk forskning på at aspartame er kreftfrekalende hos mennesker. Det ble testet i mus og i stor mengder, men det ble ikke forbudt for det akkurat som andre søtnismidler som er forbudte i USA feks. Det som skjer er stor masshysteriet og uinformasjon om aspartame, alle sider på internet som sier at aspartame er 'ond' er basert på folk som prater om det, men det står aldri noe medisinsk resurssterk fagfolk som er imot det. dessuten tenk litt: hvis aspartame var kreftfrekalende, det ville hadde vært forbudt fordi i så fall alle diabetiker som har drukket sukkerfri brus siden 70 tallet, nå ville hadde dødt av kreft. Men det har jeg ikke sett noe studier om emne. Jeg tyder ikke at aspartame er sunt, men kreftfrekalende er litt mye å si uten noe bevis eller medisinsk research/fakta. Poengtere noe godkjent studier om det, så da kommer jeg til å skifte mening... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 avil, jeg beklager å skuffe deg, men så vidt jeg vet det finnes INGEN medisinsk forskning på at aspartame er kreftfrekalende hos mennesker. Det ble testet i mus og i stor mengder, men det ble ikke forbudt for det akkurat som andre søtnismidler som er forbudte i USA feks. Det som skjer er stor masshysteriet og uinformasjon om aspartame, alle sider på internet som sier at aspartame er 'ond' er basert på folk som prater om det, men det står aldri noe medisinsk resurssterk fagfolk som er imot det. dessuten tenk litt: hvis aspartame var kreftfrekalende, det ville hadde vært forbudt fordi i så fall alle diabetiker som har drukket sukkerfri brus siden 70 tallet, nå ville hadde dødt av kreft. Men det har jeg ikke sett noe studier om emne. Jeg tyder ikke at aspartame er sunt, men kreftfrekalende er litt mye å si uten noe bevis eller medisinsk research/fakta. Poengtere noe godkjent studier om det, så da kommer jeg til å skifte mening... *puster ut på diabetikernes vegne* Men jeg syns fremdeles det er skummelt. Det er vel ikke galt å gi unger litt sukker? Så lenge de får i seg sunnere ting ved siden av? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 *puster ut på diabetikernes vegne* Men jeg syns fremdeles det er skummelt. Det er vel ikke galt å gi unger litt sukker? Så lenge de får i seg sunnere ting ved siden av? selvsagt det er ikke galt å gi litt sukker til barna, det er jo nødvendig for energi og for at barna skal utvikle hjernen riktig med nok glukose. Men, problem ligger i mengder... for mye sukker er ikke bra, like måte som altformye kunstigmidler (aspartame og E-nummer) i store mengde er ikke anbefalt heller! så da foreldrene skal passe på at barna få ting på en kontrolert mengde, ikke brus eller light brus hverdag, heller ikke saft hver enest måltid, helst fruktjuice. Alt med måte og litt brus (vanlig eller ikke) eller saft av og til i helgene gjør ikke vondt, men hver enest dag er ikke anbefalt, husk at hvis barna får i seg for mye sukker det kan ødeleger tenner, derfor er det bedre å gi juice, skummet melk, etc. For all del hjemmelaget saft, da har man kontrol over sukker mengde! Dessuten er de fleste barna i de siste årene lagt på seg altfor mye med mangel av uteleker, spiller mye data inne, ser tv, å spise mye ferdiglaget mat og godterier. Det er ikke mening at barna skal være overvektig også, for mye energi (sukker) kan også blir helseskadelig, og det hører vi ofte fra staten at det skal helst spise sunt, mindre sukker, mer frukt og grønnsaker etc. Sorry hvis jeg ble veldig engasjert, men jeg jobber med barna og det er slik at brus og saft skal gis bare i 'spesielle' anledninger (bursdag, helligdag etc) og daglig skal man helst gir vann, melk, og juice. Selvsagt foreldrene vet best og jeg håper at de velger det som passer beste til deres kosthold! håper at ernæringsfysiologen forklare dette dilemma om brus/saft/aspartame etc hilsen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Fruktjuice er ihvertfall ikke noe mindre skånsomt for tennene, hvis det var det du tenkte på. Juice inneholder fruktsyre, som faktisk er sterke saker. Både for mage og tenner. Selv i voksen alder får jeg vondt i magen av appelsinjuice, spesielt hvis den drikkes på nesten eller helt tom mage. Jeg hater det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurte bare Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 selvsagt det er ikke galt å gi litt sukker til barna, det er jo nødvendig for energi og for at barna skal utvikle hjernen riktig med nok glukose. Men, problem ligger i mengder... for mye sukker er ikke bra, like måte som altformye kunstigmidler (aspartame og E-nummer) i store mengde er ikke anbefalt heller! så da foreldrene skal passe på at barna få ting på en kontrolert mengde, ikke brus eller light brus hverdag, heller ikke saft hver enest måltid, helst fruktjuice. Alt med måte og litt brus (vanlig eller ikke) eller saft av og til i helgene gjør ikke vondt, men hver enest dag er ikke anbefalt, husk at hvis barna får i seg for mye sukker det kan ødeleger tenner, derfor er det bedre å gi juice, skummet melk, etc. For all del hjemmelaget saft, da har man kontrol over sukker mengde! Dessuten er de fleste barna i de siste årene lagt på seg altfor mye med mangel av uteleker, spiller mye data inne, ser tv, å spise mye ferdiglaget mat og godterier. Det er ikke mening at barna skal være overvektig også, for mye energi (sukker) kan også blir helseskadelig, og det hører vi ofte fra staten at det skal helst spise sunt, mindre sukker, mer frukt og grønnsaker etc. Sorry hvis jeg ble veldig engasjert, men jeg jobber med barna og det er slik at brus og saft skal gis bare i 'spesielle' anledninger (bursdag, helligdag etc) og daglig skal man helst gir vann, melk, og juice. Selvsagt foreldrene vet best og jeg håper at de velger det som passer beste til deres kosthold! håper at ernæringsfysiologen forklare dette dilemma om brus/saft/aspartame etc hilsen! Hva kommer det av at du skriver så mye feil i gramatikk og staving? Intet vondt ment, men jeg bare lurte. Kanskje du ikke er norsk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hva kommer det av at du skriver så mye feil i gramatikk og staving? Intet vondt ment, men jeg bare lurte. Kanskje du ikke er norsk? ja, jeg er ikke norsk, jeg beklager meget alle de skrive feilene.. hvis det plager deg værsåsnill ikke les mine innlegene. mvh, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Fruktjuice er ihvertfall ikke noe mindre skånsomt for tennene, hvis det var det du tenkte på. Juice inneholder fruktsyre, som faktisk er sterke saker. Både for mage og tenner. Selv i voksen alder får jeg vondt i magen av appelsinjuice, spesielt hvis den drikkes på nesten eller helt tom mage. Jeg hater det. fruktjuice har i allefall mer næring (vitaminer, mineraler, fiber) og mindre kalorier enn brus. Dessuten har fruktose litt lavere glykemisk indeks enn bordsukker. men fruktsyrer kan også være skadelig for tannemalje og gir 'sur mage' til de som er for følsome. Grapefrukt har surere smak men mindre syre enn appelsin juice, derfor anbefales fremfor ananas, sitron eller appelsin. Dessuten er grapefrukt mindre allergisk fremkalende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 fruktjuice har i allefall mer næring (vitaminer, mineraler, fiber) og mindre kalorier enn brus. Dessuten har fruktose litt lavere glykemisk indeks enn bordsukker. men fruktsyrer kan også være skadelig for tannemalje og gir 'sur mage' til de som er for følsome. Grapefrukt har surere smak men mindre syre enn appelsin juice, derfor anbefales fremfor ananas, sitron eller appelsin. Dessuten er grapefrukt mindre allergisk fremkalende. Ang. GI på fruktose, så saksa eg dette frå Vekt i balanse-nettsida: Fruktose har en del helsemessige fordeler slik som: Fører til ca. 5 ganger lavere blodsukker og dermed tilsvarende lavere insulin i blod enn druesukker (glukose) og ca 3.5 ganger lavere enn vanlig sukker. Fruktose har såkalt "lav glykemisk indeks" på 23, mens vanlig sukker har 70 og druesukker 100. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ghth Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 selvsagt det er ikke galt å gi litt sukker til barna, det er jo nødvendig for energi og for at barna skal utvikle hjernen riktig med nok glukose. Men, problem ligger i mengder... for mye sukker er ikke bra, like måte som altformye kunstigmidler (aspartame og E-nummer) i store mengde er ikke anbefalt heller! så da foreldrene skal passe på at barna få ting på en kontrolert mengde, ikke brus eller light brus hverdag, heller ikke saft hver enest måltid, helst fruktjuice. Alt med måte og litt brus (vanlig eller ikke) eller saft av og til i helgene gjør ikke vondt, men hver enest dag er ikke anbefalt, husk at hvis barna får i seg for mye sukker det kan ødeleger tenner, derfor er det bedre å gi juice, skummet melk, etc. For all del hjemmelaget saft, da har man kontrol over sukker mengde! Dessuten er de fleste barna i de siste årene lagt på seg altfor mye med mangel av uteleker, spiller mye data inne, ser tv, å spise mye ferdiglaget mat og godterier. Det er ikke mening at barna skal være overvektig også, for mye energi (sukker) kan også blir helseskadelig, og det hører vi ofte fra staten at det skal helst spise sunt, mindre sukker, mer frukt og grønnsaker etc. Sorry hvis jeg ble veldig engasjert, men jeg jobber med barna og det er slik at brus og saft skal gis bare i 'spesielle' anledninger (bursdag, helligdag etc) og daglig skal man helst gir vann, melk, og juice. Selvsagt foreldrene vet best og jeg håper at de velger det som passer beste til deres kosthold! håper at ernæringsfysiologen forklare dette dilemma om brus/saft/aspartame etc hilsen! det er sukker i melk også så også den vil tære på tennene over tid, feks hvis barna drikker melk før de legger seg uten å pusse tennene etterpå. Dessuten aspartam ER kreftfremkallende, om det er bevist hos mennesker vet jeg ikke, men er det kreftfremkallende hos et pattedyr så gjelder det hos alle pattedyr. Sånt er "universelt" skjønner du. Over 3 l brus med aspartam kan gi kreft, mindre mengder er tryggere, så det er ikke så farlig akkurat medet glass i ny og ne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Hei dorothea, Vann er selvfølgelig den aller beste drikken både for voksne og barn. Når annen drikke ønskes er nok saft et litt bedre alternativ enn brus. Brus inneholder mye syrer og evt sukker som etser emaljen på tennene. Juice kan også etse på emaljen, men gjennom denne drikken får man hvertfall noe mer næring – som bl.a vitamin C, folat etc. Brus har ingen næring utenom sukkeret. Mange brustyper inneholder også koffein, en mild stimulant som bl.a virker vanndrivende. Dette vil si at kroppen mister væske den sårt trenger. Av sukkerinnhold er jeg usikker på forskjellen i brus og saft. Jeg bor ikke i Norge så det er vanskelig å få sjekket dette også. Det er likevel ok med annen drikke enn vann i blant. Pass bare på at vann er hoveddrikken, og at annen drikke inntas til måltidet for å spare emaljen mest mulig. Unngå også stadige småslurper av drikken da dette er ekstra ødeleggende på tennene. Legger ved noen linker som kanskje kan være interessante for dere: http://www.lommelegen.no/ernaering/tannls.htm http://www.lommelegen.no/brus.htm Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 avil, jeg beklager å skuffe deg, men så vidt jeg vet det finnes INGEN medisinsk forskning på at aspartame er kreftfrekalende hos mennesker. Det ble testet i mus og i stor mengder, men det ble ikke forbudt for det akkurat som andre søtnismidler som er forbudte i USA feks. Det som skjer er stor masshysteriet og uinformasjon om aspartame, alle sider på internet som sier at aspartame er 'ond' er basert på folk som prater om det, men det står aldri noe medisinsk resurssterk fagfolk som er imot det. dessuten tenk litt: hvis aspartame var kreftfrekalende, det ville hadde vært forbudt fordi i så fall alle diabetiker som har drukket sukkerfri brus siden 70 tallet, nå ville hadde dødt av kreft. Men det har jeg ikke sett noe studier om emne. Jeg tyder ikke at aspartame er sunt, men kreftfrekalende er litt mye å si uten noe bevis eller medisinsk research/fakta. Poengtere noe godkjent studier om det, så da kommer jeg til å skifte mening... Jo, Aspartam er kreftfremkallende blant annet. Aspartam, sakkarin etc er meget skadelig for kroppen, og bør absolutt unngås av barn og gravide. Du er litt vel naiv hvis du tror det er ufarlig bare fordi det er tillatt... Søk på "Aspartame Syndrome" - så finner du nok endel info. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Jo, Aspartam er kreftfremkallende blant annet. Aspartam, sakkarin etc er meget skadelig for kroppen, og bør absolutt unngås av barn og gravide. Du er litt vel naiv hvis du tror det er ufarlig bare fordi det er tillatt... Søk på "Aspartame Syndrome" - så finner du nok endel info. hei det er akkurat Aspartame Syndrome artikler og websider som jeg mente at det er ganske mye basert på "testimonies" fra folk imens det mangler noe ordentlig medisinsk fakta, studier i bakgrunn. Jeg fortsette med min egen tro at i små mengde det er ikke kreftfrekalende, de studiene som ble gjørt i mus brukte stor mengde aspartame blant annet, men ingen faktisk gjørt noe studie med mennesker. Du bare leser hva 'vanlig' folk sier at aspartame kills blah blah blah etc Det har jeg leste mange amerikanske side mot Prozac (fontex) og andre SSRI midler, mange som mener også at de odella livet deres ... vel.. sorry "Du er litt vel naiv hvis du tror det er ufarlig bare fordi det er tillatt... " men i allefall i Norge fortsette jeg med å være naiv med å stole på de som tillatet aspartame, fordi etter min mening her er ikke USA som du må bli forsiktig med alt du puter i munen, hvis Norge brydd ikke seg om kosthold blant folk her, da ville de hatt blitt sammen med resten av EUropa som tillater alt av kunstigfarger og har ikke så strengt kontrol over mat som i Norge. whatever, jeg fortsetter med å være naiv og drikke en cola-light i ny og ne, livet er for kort for å unngå alt som folk lage hysterisk propaganda. Det er akkurat som mobil forbruk at snart det kommer tusen hysterisk anti-mobil hjemmesiden.. hvis noen dag mobiltelefon bli like popular i USA som det er i Norge. Ernæringsfysiologen pratet ikke engang om aspartame for barna... så takk for tips og igjen, respektere min egen mening, jeg kunne hadde død av tarmkreft hvis jeg fikk ikke oppdaget at jeg hadde cøliaki i mange år, derfor tror ikke at en liten boks cola-light en gang i måned kommer til å drepe meg eller gir meg kreft... dessuten er det Gluten-fritt så da håper at hver person greier å bestemme selv hva er best for dem og sine barna. lykke til videre og husk at aspartame kills! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nunnu Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Jeg er enig i mye av det andre som er sagt her. Mine barn drikker ikke så mye brus, heldigvis så er de ikke så glad i det engang! De drikker slett ikke saft hver dag heller, men noen ganger "fortjener" de det. For de som ikke har anledning til å lage saft selv, vil jeg tipse om Hervik sine fantastisk gode råsafter, de er laget av bare bær og sukker! Se http://www.hervik.com (finner den også på Ultra). Litt dyrere enn annen saft, men så er det KVALITET også, ikke bare ufyselige kjemikalier! Ellers så drikker ungene littegrann juice hver dag, av forskjellig type. Eplejuice og appelsinjuice blandet med en dash Farris pleier også å være stas! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 hei det er akkurat Aspartame Syndrome artikler og websider som jeg mente at det er ganske mye basert på "testimonies" fra folk imens det mangler noe ordentlig medisinsk fakta, studier i bakgrunn. Jeg fortsette med min egen tro at i små mengde det er ikke kreftfrekalende, de studiene som ble gjørt i mus brukte stor mengde aspartame blant annet, men ingen faktisk gjørt noe studie med mennesker. Du bare leser hva 'vanlig' folk sier at aspartame kills blah blah blah etc Det har jeg leste mange amerikanske side mot Prozac (fontex) og andre SSRI midler, mange som mener også at de odella livet deres ... vel.. sorry "Du er litt vel naiv hvis du tror det er ufarlig bare fordi det er tillatt... " men i allefall i Norge fortsette jeg med å være naiv med å stole på de som tillatet aspartame, fordi etter min mening her er ikke USA som du må bli forsiktig med alt du puter i munen, hvis Norge brydd ikke seg om kosthold blant folk her, da ville de hatt blitt sammen med resten av EUropa som tillater alt av kunstigfarger og har ikke så strengt kontrol over mat som i Norge. whatever, jeg fortsetter med å være naiv og drikke en cola-light i ny og ne, livet er for kort for å unngå alt som folk lage hysterisk propaganda. Det er akkurat som mobil forbruk at snart det kommer tusen hysterisk anti-mobil hjemmesiden.. hvis noen dag mobiltelefon bli like popular i USA som det er i Norge. Ernæringsfysiologen pratet ikke engang om aspartame for barna... så takk for tips og igjen, respektere min egen mening, jeg kunne hadde død av tarmkreft hvis jeg fikk ikke oppdaget at jeg hadde cøliaki i mange år, derfor tror ikke at en liten boks cola-light en gang i måned kommer til å drepe meg eller gir meg kreft... dessuten er det Gluten-fritt så da håper at hver person greier å bestemme selv hva er best for dem og sine barna. lykke til videre og husk at aspartame kills! Fargestoffene etc som er tillatt i EU er dessverre også tillatt i Norge pga. EØS. (det såkalte matsminke-direktivet, 2001. Masse nye fargestoffer, økte tillatte mengder nitritt i maten etc). Regler er veldig ofte til for å beskytte industrien - ikke forbrukerne (jfr. historien om sakkarin). Det er feks. lett å få disp fra reglene hvis man som importør vil selge et produkt som inneholder stoffer som er orbudt i Norge. Hensynet til industrien går foran hensynet til forbrukerne, det er ingen hemlighet akkurat. Jeg sier heller ikke at en eneste boks cola light er kreftfremkallende - men ikke anbefal folk å gi aspartam til ungene sine. Generell regel: Jo mer kjemi - jo lenger unna bør du holde deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.