lene3~dulcina Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Fargestoffene etc som er tillatt i EU er dessverre også tillatt i Norge pga. EØS. (det såkalte matsminke-direktivet, 2001. Masse nye fargestoffer, økte tillatte mengder nitritt i maten etc). Regler er veldig ofte til for å beskytte industrien - ikke forbrukerne (jfr. historien om sakkarin). Det er feks. lett å få disp fra reglene hvis man som importør vil selge et produkt som inneholder stoffer som er orbudt i Norge. Hensynet til industrien går foran hensynet til forbrukerne, det er ingen hemlighet akkurat. Jeg sier heller ikke at en eneste boks cola light er kreftfremkallende - men ikke anbefal folk å gi aspartam til ungene sine. Generell regel: Jo mer kjemi - jo lenger unna bør du holde deg:-) åå jeg visste ikke at slik forandring skjedde i 2001. Takk for informasjon! jeg syns også at staten har mer interesse i å støtte industriene istedefor forbruker, men fordi jeg kommer fra et annet land det virker for meg at Norge ta mer hensyn på forbruker rettigheter og sette mer pris på at folk prøve å spise sunnere etc. I allefal jeg få mye hjelp hvis jeg trenger informasjon om et produkt. Som cøliaker og melk intolerant jeg prøve å spise maten destå mer naturlig som mulig og jeg tror at eneste 'kunstig' ting jeg spiser/drikke det er cola-light av og til... ellers går jeg bare på grønnsaker, salat, bær, fisk, av og til frittgående egg, oliveolje, fersk tofu, olive uten farge konserveringsmiddel etc. det er ikke vanskelig men det kan være virkelig plagsomt å spise ut eller hos andre. Folk har det vanskelig å forstå slik 'helt ren' kosthold, i tillegg til å skjønne ganske lite om cøliaki etc. Det blir et ørk å forklare så da jeg la det være å spise hos noen. "Generell regel: Jo mer kjemi - jo lenger unna bør du holde deg:-)" ditto!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.