Gjest fattig student Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Jeg er student,ganske dårlig økonomi,men prøver likevel å spise sånn passe sunt. Jeg spiser tunfisk hver dag,enten som pålegg på brød og knekkis eller i salater eller pasta,pizza,whatever. Jeg bruker alltid varianten i vann og det går vel en halv boks om dagen. Kan det være skadelig å spise for mye av det? Tenker da på f.eks reker som det er kolesterol i,egg osv. Er tunfisk ok som proteinkilde sammen med grønnsaker,frukt og brødmat? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 nei det er ikke skadelig (jeg spiser en boks om dagen også) og det er en virkelig god protein kilde. bare kos deg da! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Mange kroppsbyggarar og fitnessfolk et fleire boksar om dagen, fordi det er ei skikkelig god proteinkilde og samtidig magert kjøt - omtrent sånn som kyllingfiletar. Det er mulig det kan vere litt problemer med opphoping av tungmetaller og slikt i tunfisk, men har ikkje lest noke forsking på dette, så der må evt. ernæringseksperten på DOL trå til med litt meir info. Ein halv boks om dagen trur eg dog ikkje skulle vere noke problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Hei på deg, Tunfisk er en matvare med lite kolesterol og mettet fett, og rik på proteiner og jern. Det er et godt valg som proteinkilde og skulle ikke være farlig å spise ofte. Jeg håper likevel at du har noen andre proteinkilder gjennom dagen også. Variasjon er en viktig nøkkel til et sunt kosthold. Mer fete fiskeslag vil f.eks gi deg viktige fettsyrer som du ikke får i den magre tunfisken. Du bør ha 2-3 porsjoner av gode proteinkilder daglig. 1 porsjon regnes som 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, eller 85 g kjøtt/fjærkre/fisk. I tillegg til proteinmat, grønnsaker, frukt og brødmat håper jeg også du får i deg 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk). Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.