Gå til innhold

(Tittel mangler)

Gjest Elisa

Anbefalte innlegg

Gjest Elisa

Hei

Jeg skal til USA fra høsten, og gruer meg litt pga. maten. Har tidligere slitt med sf, men er nå ganske frisk. Allikevel er jeg litt nervøs for maten og matvanene i USA.

Er det noen som vet noe om hva slags mat som er vanlig, hvor mange måltider osv. som er vanlig i midt USA (Chicago)?

Hadde blitt utrolig glad hvis noen som bor eller har vært i USA kunne fortelle meg litt! Og er fastfood så utbredt der som det man hører om?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Elisa,

Jeg har selv bodd 2 timer fra Chigaco i 5 år. Bor du i egen leilighet og ordner maten selv kan du leve ganske likt som i Norge. Dersom du skal bo hos en familie eller på internat er du litt mer bundet av hva som serveres. Antall måltider er nok det samme som i Norge (breakfast, lunch, dinner/supper, og kanskje med noen mellommåltider).

Frokosten er muligens det som kommer til å bli mest uvant. For mange amerikanere er wienerbrød (danishes), donuts, muffins, vafler/pannekaker med sirup, egg og bacon, sausages etc en vanlig frokost. Men du kan også få tak i bagels, brødskiver, havregrøt (instant oatmeal), og div kornblandinger (bran flakes, whole grain cheerios, shredded wheat, wheat chex, whole grain total, granola etc). Bagels og brød kan man få i grovt, men er ikke så vanlig som loff.

Lunch kan ofte bestå av en sandwich, salat, taco, burrito, etc… eller bare vanlig middagsmat. Middagsmat inkluderer ofte rundstykker eller maisbrød, ris eller pasta, og en kjøtt/fisk/bønnerett, forhåpentligvis med grønnsaker til.

Generelt vil du nok merke at fet mat kan være mer fet og søt mat mer søt her enn i Norge. Poteter kommer f.eks gjerne som stekt, frityrstekt… eller potetmos. Ellers er utvalget av frukt og grønnsaker her gjerne bedre enn i Norge, samt at prisen er lavere.

Fastfood kan være ganske utbredt her, ja, men det kommer også an på familien du bor hos eller hva du selv velger. Du kan gjøre sunne og gode valg. Du trenger ikke bestille burgere, pommes frites (french fries), eller pizza hele tiden. Du kan f.eks velge en sandwich fra Subway, eller f.eks bean burrito, taco, eller gorditas fra Taco Bell. De fleste fastfood restauranter har også salater å tilby.

Jeg vet ikke om dette var noe av det du ville vite. Spør gjerne om det er noe annet du vil vite! Matvanene kan variere veldig ettersom hvilken familie (eller internat) du bor hos. Men prøv å velge sunt og holde deg fysisk aktiv så får du nok en flott tid her i USA. Lykke til med oppholdet i Wind City!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...