Gå til innhold

Rett og galt/Singularity

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv om du er uenig med meg, så skrev du iallefall et godt innlegg til meg lenger nede. : )

Derfor svarer jeg deg. Det jeg mener er at det er hele nasjoner, hele befokningsgrupper som har vært undertrykt så lenge og opplevd så mye lidelse at de vet ikke hva de skal gjøre for å bli hørt/sett.

Det dreier seg IKKE om den enkeltes ulykkelige barndom. De kan godt ha hatt en utmerket barndom.

Jeg syns underet oppi all denne lidelsen er at noen - som f.eks de svarte i USA - kan komme ut av lidelsen UTEN voldsbruk. DET er utrolig. Og det gir heldigvis håp.

Jeg mener heller ikke at flykapring skal godtas. Det skal straffes.

Men vet du hvor lang fengselsstraff mordere får i Norge? De kan være ute etter mindre enn 10 år. Syns du det er greit?

Selvsagt skulle ikke disse flykaprerne få asyl i Norge når de kom hit i et kapret fly. Men det fikk de heller ikke. De har sonet sin straff. Skal ikke de - som morderne - få en ny sjanse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60493-rett-og-galtsingularity/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Singularity

Disse to flykaprerene kapret flyet for å få seg selv transportert til et land hvor de kunne få et bedre liv - ikke for å sette søkelyset på forholdene i sitt hjemland eller som en del av en kamp mot undertrykkelse.

Vold er en dårlig løsning på en konflikt - men det er ikke alltid det er den dårligste.

Jeg har en viss grad av sympati for folkegrupper som er gjenstand for okkupasjon. Men de som skal representere de må rette seg etter spilleregler for væpnet kamp. Skade utenfor målområdet er uunngåelig. Men å bevisst angripe personer som ikke deltar i militær eller sivil undertrykkelse bidrar til å senke en selv til samme nivå som det man kjemper mot.

Når det gjelder strafferammen for mord så synes jeg at den burde heves en del - minimum 5 år for uaktsomt drap, minimum 10 år for forsettlig drap og minimum 15 år for overlagt drap hadde vært greit. Og det burde vært såpass store rammer (f.eks 5 -> 15, 10 -> 25 og 15 -> 40) at man kan ta hensyn til formildende og skjerpende omstendigheter, samt gi redusert straff til de som samarbeider med politiet - og enda mer til de som melder seg selv.

Flykaprerene har sonet sin straff - selv om man godt kan synes at den var mild.

Derfor bør de som andre dømte få en ny sjanse i sitt hjemland.

Som flyktninger bør de imidlertid ikke godtas.

Mange har legitime grunner til å søke asyl, mens mange andre rett og slett bare ønsker velstand for seg og sine - og et lite antall ønsker et sted å fortsette sin kriminelle løpebane med langt mildere straffer og langt større ressurser å tappe enn i hjemlandet.

For å opprettholde aksept i befolkningen over tid for at man skal ta imot asylsøkere må man gjøre sitt beste for å sile vekk de som kun går etter velstand og i særdeleshet de kriminelle.

Min oppfatning er at man bør kunne gi dem midlertidig opphold i lukket sikring dersom man ikke umiddelbart kan sende dem tilbake uten garantier fra hjemlandet om at de ikke blir utsatt for tortur - og at oppholdet i denne lukkede sikringen bør kunne forlenges så lenge det ikke er trygt å sende de tilbake eller de selv ikke ønsker å ta den risikoen.

Men å gi dem anledning til å leve i frihet i Norge etter at de tidligere har tydd til en slik voldshandling for å få slippe inn sender følgende beskjed til de som måtte ønske seg adgang: "Hvis man bare prøver lenge nok så går det, uansett hva man gjør".

Det er mange som er skeptiske til vår forholdsvis liberale asylpolitikk. Og når mange av EU-landene strammer inn, så blir Norge enda mer attraktivt for asylsøkere.

Hvis alle kriminelle automatisk blir satt i lukket sikring til de kan sendes ut vil dette være såpass avskrekkende for andre kriminelle at vi vil få langt færre av de hit.

Man kan gjerne mene at også de kriminelle bør få en sjanse som asylsøkere - men da ender man opp med å skade samfunnet og viljen til å hjelpe de som er i nød.

Disse to flykaprerene kapret flyet for å få seg selv transportert til et land hvor de kunne få et bedre liv - ikke for å sette søkelyset på forholdene i sitt hjemland eller som en del av en kamp mot undertrykkelse.

Vold er en dårlig løsning på en konflikt - men det er ikke alltid det er den dårligste.

Jeg har en viss grad av sympati for folkegrupper som er gjenstand for okkupasjon. Men de som skal representere de må rette seg etter spilleregler for væpnet kamp. Skade utenfor målområdet er uunngåelig. Men å bevisst angripe personer som ikke deltar i militær eller sivil undertrykkelse bidrar til å senke en selv til samme nivå som det man kjemper mot.

Når det gjelder strafferammen for mord så synes jeg at den burde heves en del - minimum 5 år for uaktsomt drap, minimum 10 år for forsettlig drap og minimum 15 år for overlagt drap hadde vært greit. Og det burde vært såpass store rammer (f.eks 5 -> 15, 10 -> 25 og 15 -> 40) at man kan ta hensyn til formildende og skjerpende omstendigheter, samt gi redusert straff til de som samarbeider med politiet - og enda mer til de som melder seg selv.

Flykaprerene har sonet sin straff - selv om man godt kan synes at den var mild.

Derfor bør de som andre dømte få en ny sjanse i sitt hjemland.

Som flyktninger bør de imidlertid ikke godtas.

Mange har legitime grunner til å søke asyl, mens mange andre rett og slett bare ønsker velstand for seg og sine - og et lite antall ønsker et sted å fortsette sin kriminelle løpebane med langt mildere straffer og langt større ressurser å tappe enn i hjemlandet.

For å opprettholde aksept i befolkningen over tid for at man skal ta imot asylsøkere må man gjøre sitt beste for å sile vekk de som kun går etter velstand og i særdeleshet de kriminelle.

Min oppfatning er at man bør kunne gi dem midlertidig opphold i lukket sikring dersom man ikke umiddelbart kan sende dem tilbake uten garantier fra hjemlandet om at de ikke blir utsatt for tortur - og at oppholdet i denne lukkede sikringen bør kunne forlenges så lenge det ikke er trygt å sende de tilbake eller de selv ikke ønsker å ta den risikoen.

Men å gi dem anledning til å leve i frihet i Norge etter at de tidligere har tydd til en slik voldshandling for å få slippe inn sender følgende beskjed til de som måtte ønske seg adgang: "Hvis man bare prøver lenge nok så går det, uansett hva man gjør".

Det er mange som er skeptiske til vår forholdsvis liberale asylpolitikk. Og når mange av EU-landene strammer inn, så blir Norge enda mer attraktivt for asylsøkere.

Hvis alle kriminelle automatisk blir satt i lukket sikring til de kan sendes ut vil dette være såpass avskrekkende for andre kriminelle at vi vil få langt færre av de hit.

Man kan gjerne mene at også de kriminelle bør få en sjanse som asylsøkere - men da ender man opp med å skade samfunnet og viljen til å hjelpe de som er i nød.

Hei du!

Ja, det var det med en ny sjanse i hjemlandet. Det er jo akkurat det striden står om: om de ville fått en ny sjanse i hjemlandet. UDI tror jo de risikerte å bli henrettet der.

Når det gjelder hva de EU landene gjør, så er jeg av den oppfatning at det ikke alltid er det rette! Og skal vi da gjøre som dem bare fordi vi er redd? Ja, kanskje vi må det....? Men jeg ønsker ikke noe "Festung Europa" hvor vi kan sitte og kose oss med pengene våre mens resten av verden lever i fattigdom. Det går jo ikke heller! Hvor lenge ville de finne seg i det? (Bare til en ny 11. september?)

Nei, det er vanskelige saker. Og vi er kanskje ikke så uenige som det kan virke som. Jeg må ut og handle masse godsaker til St Hans - med alle pengene mine : ) Ha en riktig god sommer!

Singularity

Hei du!

Ja, det var det med en ny sjanse i hjemlandet. Det er jo akkurat det striden står om: om de ville fått en ny sjanse i hjemlandet. UDI tror jo de risikerte å bli henrettet der.

Når det gjelder hva de EU landene gjør, så er jeg av den oppfatning at det ikke alltid er det rette! Og skal vi da gjøre som dem bare fordi vi er redd? Ja, kanskje vi må det....? Men jeg ønsker ikke noe "Festung Europa" hvor vi kan sitte og kose oss med pengene våre mens resten av verden lever i fattigdom. Det går jo ikke heller! Hvor lenge ville de finne seg i det? (Bare til en ny 11. september?)

Nei, det er vanskelige saker. Og vi er kanskje ikke så uenige som det kan virke som. Jeg må ut og handle masse godsaker til St Hans - med alle pengene mine : ) Ha en riktig god sommer!

Hvis de ikke hadde vært kriminelle etter vår målestokk burde det være nok til opphold på humanitært grunnlag.

Min oppfatning er at de, som kriminelle, ikke bør få opphold. De bør riktignok heller ikke sendes tilbake før man får sikret at de ikke blir utsatt for tortur eller uforholdsmessig dødsstraff, men deres fortsatte opphold i Norge burde da bære preg av "oppbevaring i påvente av hjemsendelse" - ikke at de får en ofisiell status som kan gi adgang til varig opphold her etter så og så lang tid.

Det kunne vært interessant om du ville redegjøre litt nærmere for hva du mener at EU gjør som ikke er det rette.

Det er klart at man må få til en velstandsutvikling i u-landene for at de skal få bedre levevilkår for sine innbyggere. Men å ta imot en del av deres innbyggere til en høy kostnad per individ (og gjerne ressurssterke personer ettersom det koster å bli smuglet) gir ikke bare et dårlig signal til andre i u-landet (de setter seg som mål å oppnå velstand ved å flykte i stedet for å jobbe seg til det i sitt eget land), men det tapper også landene for de som er best rustet til å hjelpe befolkningen til velstand over tid.

For å få til en slik utvikling i u-landene må man gjøre noe med mentaliteten hos oss. Man må åpne markedene hos oss, og akspetere at det vil føre til tap av arbeidsplasser og at sårbare næringer (f.eks. jordbruk og en del produksjon) vil måtte bygges ned her fordi vi ikke kan konkurrere med u-landene. Man må også akseptere at en del av dette vil føre til en skjev fordeling i u-landene - det er et fåtall dyktige forretningsfolk som vil sette igang nye bedrifter og ansette lokale arbeidere til svært lave lønninger mens de selv tjener seg rike. Men de vil redusere arbeidsløshet og skape skatteinntekter for staten - dette er en utvikling som på sikt vil føre til at det bygges opp infrastruktur og velstand i mange u-land. Det vil også komme markeder for såvel u-land og i-land i de landene som gjennomgår denne prosessen.

Man kan ikke få en endring "over natten" for et land fra u-land til i-land uansett hvor mye man er villig til å gi i bistand. En slik utvikling vil ta lang tid. Og enkelte land har et politisk styresett som hindrer alle muligheter for en utvikling mot velstand.

Å slette ulandsgjeld (som ikke er så lett som man skal ha det til) og å gi mye i uhjelp og ha en liberal flyktninge- og innvandringspolitikk kombinert med at man beskytter egne arbeidsplasser vil bare bevare status quo i mange år til - og i fremtiden føre til større fare for en konfrontasjon mellom nord og sør på lengre sikt (når u-landene har en helt håpløs befolknings- og ressurssituasjon og vi ikke lenger har kapasitet til å hjelpe de - og vilje til å ta imot det antallet flyktninger som vil komme).

Forøvrig får du ha en riktig god sommer du også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...