Gå til innhold

Kostlisen ok?

Gjest Beijoflor

Anbefalte innlegg

Gjest Beijoflor

Hei

Jeg lurte på om du kunne se på denne kostlisten jeg har satt opp selv?

Først noen opplysninger om meg…

Jeg er en 20 år gammel jente. Veier 51,5 kilo og er 165 høy. Min høyeste vekt har vært 58,5 kilo og min laveste 39 kilo. ( De siste to årene ) Jeg har nå vært stabil i vekt i ca et år, men er begynt på noen nye medisiner som gjør at jeg har fått utsatt metthetsfølelse.

FROKOST: 2 dl havregryn og 1 ½ dl ekstra lett melk. ( Strøsukker )

LUNSJ: 2 passe tykke skiver ( Får ikke ha kjøkkenvekt hjemme ) , med grovbrød.

1 m/ 1 skive kalkunpålegg. Andre skiven m/ 1 ss lett syltetøy.

Eventuelt 1 salatbolle m/reker.

MIDDAG: 1 passe stor potet. Halve tallerken med salat eller grønnsaker og ¼ med fisk/kylling.

KVELDS: 1 passe tykk grovbrødskive m magerost m/skinke. Og 1 ryvita knekkebrød m litt magerprim.

I løpet av dagen drikker jeg også 1 kopp kakao ( ferdiglaget, 39 kcal )

2 epler med litt cottage cheese, kanel og strøsukker.

Ellers drikker jeg en god del fun light.

Tusen takk for at all responsen dere gir meg! Det betyr mye for meg!!!

Beijo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnien

Hei, jeg regner med du har slitt med SF siden vekten din har vært så lav??

Jeg har også hatt anorexi, er nylig blitt frisk!! Jeg er 1.68 m høy og 55 kg. Folk forteller meg at jeg enda er tynn og bør legge på meg litt mer. Er det det du også skal, eller bare å holde vekta stabil?? Jeg ville utifra høyde og vekt rådet deg til å legge på deg litt...

Kostlisten din høres ok sammensatt ut, men jeg tror det blir litt for lite mat for deg hvis du ikke har tenkt å gå ned da noe jeg håper du ikke har tenkt til!! Synes du skal spise 2 extra poteter til middag, og en skive extra til kvelds, MINST!! Det er jo utrolig mager mat du spiser på, og jeg vet at det er vanskelig å venne seg til mer "normal" mat...men da må du spise mer!! Du kan med fordel drikke et glass juice til middag, hvis du synes det er ok?? Og noe du uansett bør gjøre uten å få dårlig samvittighet er å unne deg noe snop/annet godt!! Jeg vet det er vanskelig, jeg brukte lang tid på å klare det, men når jeg først smakte på det var det helt utrolig godt!! Og jeg kunne spise ganske mye sånt før jeg merket noe forskjell på vekta!!

Men men....du trenger iallefall mer mat enn det du har satt opp, så jeg håper du klarer å øke litt!!!

Hvis du lurer på noe, så bare spør!!

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Beijo,

Det er en fin kostliste du har satt opp. Savner kanskje å se litt mer melk (dersom ikke kakaoen er laget på melk). Kanskje du kan øke til 2 dl til frokost og så drikke et glass til kvelds også? Det er fint med kjøttpåleggene du bruker samt fisk/kylling til middag, men jeg ville gjerne sett litt mer proteinmat gjennom dagen. Cottage cheese’n er en god proteinkilde, så prøv å spis 1-1.2 dl av denne. Du kan evt bytte ut noe av det andre pålegget med noe kjøtt/fiskepålegg eller f.eks peanutsmør.

Det er fint at du drikker mye, men hva med å bytte ut noe av saften med vann?

Ellers håper jeg du tar en mulitivitamin/mineral tablett med jern daglig samt tran.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...