Gå til innhold

Hold avstand....

Anbefalte innlegg

I dag, på tur hjem til hjemplassen min, opplevde jeg noe helt grusomt....

Jeg hadde nylig "passert" en laaaang slette, og en diger buss lå bak meg. Han hadde hele tiden passelig avstand, og jeg fryktet ham ikke i det hele tatt.

Så tok vi igjen en Golf da. Og den kjørte i ca 70-80, for den skulle inn en innkjøring noen hundre meter lenger fram. Og den gjorde som man må, bremset ned da den kom til innkjøringen og blinket til venstre. Den somlet litt før den svingte inn den avkjøringen, og hele prosessen tok litt tid. Den hadde omtrent femti-seksti da den svingte inn. Det er et veldig slakt kryss, og nokså oversiktilig.

Uansett, så roet jeg ned tempet og ventet der mens han skulle kjøre inn den veien.

Men bussen bak meg gjorde ikke det. Den tok oss igjen med nesten samme hastighet som tidligere, og begynte ikke å bremse før den var like bak meg(ti-femten meter).

Jeg så i speilet at den digre bussen på ganske mange tonn kom bak oss med et helsi.... tempo, og tenkte, "hva nå??!". Så jeg så ingen annen utvei enn å bare hive bilen min ut i grusen, og la bussen kjøre forbi meg.

Greit nok at bilen min ville bli ødelagt og jeg kanskje skadet, men med tanke på at det faktisk satt en del passajerer i bussen, så fant jeg ut at det var beste løsningen.

Golfen foran meg kjørte inn den avkjøringen, jeg ut i grøfta, og bussen sto på bremsene omtrent der hvor Golfen hadde svingt av. Jeg så at hele bussen senket jeg kraftig nedi asfalten, så han har virkelig bremset ganske kraftig.

Historien endte med at jeg kjørte oppigjen fra grøfta, med ødelagt eksospotte, knust speil på siden og skeiv forstilling.

De små feila på bilen er bare en liten bagatell i forhold til hvordan det kunne gått!!

Jeg hadde hunden min med meg, og han satt i baksetet. Hva hvis bussen ikke hadde nådd å stoppe??? Hva hvis?? Hva hvis!?

Jeg var ganske skjelven etterpå. Jeg skulle inn en avkjøring et par kilometer videre, men jeg turte ikke bremse, så det endte med at jeg kjørte ned til byen og snudde i en rundkjøring der.

Så en liten oppfordring til alle sammen, hold avstand til bilen foran!!! Det er så utrolig mye viktigere enn du tror... Jeg var skikkelig redd etterpå, skalv og begynte nesten å grine.

Jeg var skikkelig forbanna på sjåføren som absolutt ikke ville kjøre forbi meg senere(jeg ville ikke ha ham bak meg), men jeg skjønte i ettertid at han nok gjorde det med vilje, at han følte noe ansvar.

En bil er ganske tung, og ikke bare å stoppe på et par meter! Så mange ulykker skjer på den måten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60719-hold-avstand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...