Gå til innhold

Sykling, mat og vekt

Tom Sawyer

Anbefalte innlegg

Hei,

Først av alt må jeg si at jeg er totalt utrent.

Etter et par forsøk på å slutte å røyke har jeg gått opp en ca 20 kilo! (er 1,91 høy, og har passert 3-talls grensa når det gjelder vekt).

Så nå har jeg funnet et par alternativ for meg selv(selv om lysten er heller laber).

Og trenger litt help til å vurdere hva som egner seg best av disse alternativene(og kun de..:))

Alt 1: Begynne å sykle til jobb. Tar meg vel ca 30-40 min til jobb, og 45-60 min hjem igjen(stort sett bare oppover).

Kostholdet forblir nogenlunde som idag(ikke så veldig sunt..:) )

Alt 2: Fortsetter med å ta buss til jobben, men legger om kostholdet ganske mye.

Hvilket alternativ vil jeg se raskest bedring av kropp/vekt med?

Hvis teorien min funker, så med et raskt resultat så vil forhåpentligvis lysten til å fortsette f.eks alternativ 2 også(dersom alternativ 1 blir valgt) og vice verca.

Så som sagt, hva vil funke best, og hvor fort vil jeg kunne begynne å se resultat av enten alternativ 1 eller 2.

og sånn for the record, det er kun disse 2 som er aktuelle....foreløpig :)

På forhånd takk for hjelpen!

mvh

Tom Sawyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det trengs både et (relativt) sunt kosthold og trening for at man skal komme i form. Så jeg ville iverksatt begge alternativene asap :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det trengs både et (relativt) sunt kosthold og trening for at man skal komme i form. Så jeg ville iverksatt begge alternativene asap :)

Lykke til!

Hei, takk for svar.

Selv om det vel var det svaret jeg regnet med...at begge 2 bør gjøres på engang :)

Men dersom en MÅ velge 1 av alternativene....hvilket ville da vært best?

Tviler på at lysten min til å begynne er stor nok til å ta begge 2 på engang..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Selv om det vel var det svaret jeg regnet med...at begge 2 bør gjøres på engang :)

Men dersom en MÅ velge 1 av alternativene....hvilket ville da vært best?

Tviler på at lysten min til å begynne er stor nok til å ta begge 2 på engang..:)

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg ville nok prioritert å begynne med mosjon, altså syklingen.

Nå er jo ikke en drøy times sykling om dagen særlig mye mosjon, så jeg ville nok også spedd på med ekstra trening.

Prøv å finn deg en treningsform som du liker, svømming er bra, spinning og step får også kiloene til å rase av.

Det er utrolig motiverende når man ser at det gir resultater, og det gjør at man faktisk ikke får lyst verken til å kjøre buss, eller stappe i seg feit, ekkel mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg ville nok prioritert å begynne med mosjon, altså syklingen.

Nå er jo ikke en drøy times sykling om dagen særlig mye mosjon, så jeg ville nok også spedd på med ekstra trening.

Prøv å finn deg en treningsform som du liker, svømming er bra, spinning og step får også kiloene til å rase av.

Det er utrolig motiverende når man ser at det gir resultater, og det gjør at man faktisk ikke får lyst verken til å kjøre buss, eller stappe i seg feit, ekkel mat :)

Hei igjen,

Er vel litt det siste du beskriver som er håpet mitt :)

Vet også at 1 times sykling ikke er allverden, men iallefall bedre enn ikkeno :)

Blir vel til at jeg begynner med sykling til jobb i første omgang, fikk "gave" fra skatteetaten idag og, så da blir det ny sykkel :)

Har tenkt tanken på spinning også, men gidder ikke kaste bort masse penger på treningsstudio, dersom lysten uteblir...

Men som sagt, dersom jeg kun begynner med denne syklingen, vil jeg kunne se noe bedring iløpet av, 1 dag :)/1 uke/1mnd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Er vel litt det siste du beskriver som er håpet mitt :)

Vet også at 1 times sykling ikke er allverden, men iallefall bedre enn ikkeno :)

Blir vel til at jeg begynner med sykling til jobb i første omgang, fikk "gave" fra skatteetaten idag og, så da blir det ny sykkel :)

Har tenkt tanken på spinning også, men gidder ikke kaste bort masse penger på treningsstudio, dersom lysten uteblir...

Men som sagt, dersom jeg kun begynner med denne syklingen, vil jeg kunne se noe bedring iløpet av, 1 dag :)/1 uke/1mnd..?

Jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta før du merker bedring, ei heller om du i det hele tatt vil merke bedring så lenge du fortsetter med et usunt kosthold og null trening.

Tror egentlig ikke det hjelper så mye, er redd det er mer som skal til, hvis du er ute etter hurtig forbedring.

Men jeg vet at hvis du spiser sunt, sykler til jobben og trener 3 ganger i uka så forsvinner kiloene som dugg for sola.

It's up to you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta før du merker bedring, ei heller om du i det hele tatt vil merke bedring så lenge du fortsetter med et usunt kosthold og null trening.

Tror egentlig ikke det hjelper så mye, er redd det er mer som skal til, hvis du er ute etter hurtig forbedring.

Men jeg vet at hvis du spiser sunt, sykler til jobben og trener 3 ganger i uka så forsvinner kiloene som dugg for sola.

It's up to you.

Hei, se hva jeg dristet meg til å skrive om sykling nettopp her på Forumet til Milli. Og det var sykkelryttere som ikke gjorde annet enn å ligge på hjul med hverandre!

Tror du kan sykle til jobben som pkt.1, men du kan ta omveier etterhvert så det blir lenger. Og hold bra tempo og høy tråkketakt! Og bare drikk vann! Og i helgen går du til fots til Kikut begge dagene, svømmer i Bjørnsjøen og har lite niste med. Du kan gi rapport i september!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, se hva jeg dristet meg til å skrive om sykling nettopp her på Forumet til Milli. Og det var sykkelryttere som ikke gjorde annet enn å ligge på hjul med hverandre!

Tror du kan sykle til jobben som pkt.1, men du kan ta omveier etterhvert så det blir lenger. Og hold bra tempo og høy tråkketakt! Og bare drikk vann! Og i helgen går du til fots til Kikut begge dagene, svømmer i Bjørnsjøen og har lite niste med. Du kan gi rapport i september!

hehe:) Tror det kan ta fryktelig lang tid å gå til Kikut for mit vedkommende(noe lenger enn en dagstur) :)

Men skjønte poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velocipernille

Hei Tom, jeg har begynt å sykle til/fra jobb de siste to uker, og det er glimrende for muskler og forbrenning! Har gått ned ca 3 kilo, dog jeg har også spist litt mindre enn jeg pleier. Sykler ca. 30 min. til, og 40 minutter tilbake. Holder bra tempo hele veien, og tar ekstra i i oppoverbakkene! Hvis du gjør dette fem dager i uken, og ikke kompenserer med mer mat, tror jeg du vil merke forskjell raskt, selv uten en strikt diett. Men det lønner seg å tenke bevisst på hva kroppen trenger av mat - spis magert kjøtt, de grønnsakene du liker og frukt + grove kornsorter. Hva med f eks havregrøt til frokost?

Hvis jeg var deg ville jeg startet med sykling. Etterhvert, når du kommer i form, kan du øke med f eks litt lengre turer i helgene, svømming en gang i uken, en joggetur i ny og ne. Når du begynner å merke at du gkør fremgang, vil motivasjon til å endre matvaner også øke! Men 20 kilo er jo en del, så ikke tro at du kan bli kvitt det på 5 uker...Jeg har gått ned 15 kilo, men gradvis, over 2 år. Fordelen er at man ikke gå r så raskt opp igjen i vekt, man endrer matvaner på sikt og finner et mønster man ka leve med! Ikke tenk enten-eller, men litt-av-alt -dersom du skal kunne holde vekten nede, er det lurt å gjøre små skritt som etterhvert blir en ny livvstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...