Gjest Lisemora Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Har fått inntrykk av at barn spiser det kroppen har behov for. Stemmer det? Sønnen min på tre år foretrekker å spise masse frukt og grønnsaker fremfor brødskiver og melkeprodukter. Han liker godt pølser,fiskepudding og annet kjøttprodukt som er enkelt å spise. Han spiser nesten ikke brødmat uten vi minner ham på det. Hvordan bør kostholdet til en treåring være? Bør han egentlig spise så mye brød? Noe annet han kan få i stede for brødmat? Nå har han f.eks spist ei hel tomat og et stykke paprika han fikk på tallerken, men har ikke rørt brøskiva med servelat. Han foretrekker også juce fremfor melk. Er sånn passe glad i egg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Det må i så fall være tilfeldig, tror jeg. Min treåring er i alle fall en typisk "picky eater", og han er lav på jern samt får daglig tilskudd av vitaminer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei på deg Lisemora, Svaret mitt har visst blitt borte, så her kommer det på nytt. Du er velsignet med et barn som spiser mye frukt og grønt - dette er ofte en daglig kamp for foreldre. Det er likevel viktig å passe på at han får i seg nok av de forskjellige matgruppene. Barn på den alderen trenger daglig 6 eller flere porsjoner med brød/kornprodukter (1 porsjon tilsvarer ½ brødskive, ca 0.8 dl grøt, 3 kjeks, eller 0.6 dl kokt pasta/ris), 2-3 glass melk (1 glass melk regnes også som 30 g ost, 1.2 dl cottage cheese eller 2.4 dl yogurt), 2-3 porsjoner proteinmat (1 porsjon regnes som f.eks ca 30 g kjøtt/fjærkre/fisk, 1 egg, 2 ss peanutsmør, ca 30 g ost, 1.2 dl cottage cheese, eller 1.2 dl belgfrukter), 2 eller flere fruktserveringer, og 2 eller flere grønnsaksserveringer. Det høres ut som han får nok i seg av frukt og grønt, samt proteinmat (pølser, fiskepudding, annen kjøttmat, egg). Det bekymrer meg litt at han ikke spiser noe særlig brød eller kornprodukter. Disse gir verdifull næring som han trenger. Som du ser så er ikke brødet det eneste innenfor denne gruppen. Kanskje han kan like grøt med oppskåret frukt på, kokt ris blandet med grønnsaker osv? Prøv også å bruke frukt og grønt som pålegg. En brødskive med f.eks peanutsmør og banan, eller litt avocado og tomat/agurk? Juice regnes som frukt (1/2 glass er 1 fruktservering). Det anbefales at barn ikke får mer enn 1 glass daglig av dette. Det er viktig at han får melkeserveringene hver dag. Mye juice vil fylle han opp slik at melk ikke virker særlig fristende. Mye juice tærer også på emaljen på tennene. Pass derfor på at han drikker juice til måltidet og ikke mellom. Håper dette svarte på spørsmålene dine. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 det kan hender at han rett og slett føler seg uvel når han spise brød/grøt eller melkprodukter? Jeg var slik da jeg var barna, mora mi trodde at jeg var kresende, men i voksen alder fikk jeg Cøliaki diagnosen, betyr at jeg kan ikke spise hvete, rug, bygg, havre, spelt, brød, pasta, kake, etc dessuten per grunn av langvarig ubehandlet cøliaki tåler jeg heler ikke melkprodukter! Og det er slik at de som har cøliaki tåler ikke melksukker i begynnelse. de fleste pølser og fiskpudding inneholder ikke gluten men potetmel... har en del melk, men jeg kan også si at barna er glad i som lettvint/myk mat eller blandet mat. Syns ellers at det er flott at han liker frukt og grønnsaker. En del barna liker det men jeg merker at foreldrene tilbyr dem ikke så ofte, men engang vi har frukt på skole de spiser det og vil ha mer! det er ikke at gutten din har cøliaki, men du burde være obs på det hvis han sier at han bli 'syk' av brød, kjekks etc. Og i tillegg hvis han lider av jernmangel, oppblåst magen, diarre, irritabilitet, forstoppelse etc da er veldig lurt å skjekke det. Ellers tror at slik kost med begrensede matvarer er typisk for små barna, det går over av selg selv hvis de er frisk og normale! lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.