Gjest girl18 Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Min bestekamerat har en liten søster på 3 år som er allergisk mot proteiner, hun kan spise litt i små mengder men moren må alltid vite hva hun har spist slik at hun kan passe på at det ikke blir for mye. Eg lurer på om du kan fortelle hva mat som inneholder lite proteiner, for i det siste så har det gått mye i pomes fritt og godte gomp og det synest ikke eg at er så bra. det ville også vært fint om du henviste til noen sider på nettet der eg kunne fått oppskrifter til mat med lite proteiner. tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 http://home.c2i.net/sagland/pif.htm er en god start på informasjon om slik lidelser. Det finnes oppskrifter der også. pommefrites og godteri er ikke bra kosthold for et lite barn som ganske sikkert er underernært. Er det ikke på tid at hun få en time hos ernæringsfysiologen? Høy protein mat er: meieri, gluten (finnes i hvete, rug, havre, bygg, malt, spelt, kavring, macaroni, pasta, brød, vafler, etc) korn som ris, mais, quinoa, amaranth egg soya og andre belgfrukter (bønner etc) nøtter og frø Selvsagt alle kjøtttyper er høy i protein og skal spise i begrenset mengde. Sjokolader (inneholder melk, kakao, nøtter) og søtsaker (vingummi, seigmen, inneholder gelatin, protein) har en del protein også. Og slik matvarer med mye sukker er ikke bra for barna som kanskje lider av undernæring, proteinmangel. pommefri har veldig lite vitaminer/mineraler og mye fett, da er det bedre og lage andre retter med kokt poteter. Rotgrønsakker som tapiok (maniok) har mye stivelse og lite protein. Kan brukes for grøt, pudding, etc. Maizena kan også brukes..Frukt, det kan hun spise, har veldig lite protein. Andre melk erstatning som er lav i protein kan brukes også... Det finnes også mange lav-protein mat, mel, pasta, kjekks, som hun kan spise. Finnes vanligvis på helsekost, men noe matbutikker også (meny, ica) har lav-protein mel fra Semper, samme stedet som glutenfrie melblandiger. Ta en titt på disse sider: http://www.glutenfri.com/shop/lpcat1.htm http://home.online.no/~jonassco/ klikk på 'varer' det finnes altid lavprotein produkter der. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei på deg girl18, Svaret jeg sendte har visst blitt borte, så her kommer det på nytt. Er du sikker på at barnet er allergisk mot alt av proteiner, og ikke bare noen spesielle typer protein? Det vanligste er allergi mot melkeprotein og soyaprotein. Dersom hun er allergisk mot alt av proteiner, er dette en alvorlig tilstand som må følges opp av lege og ernæringsfysiolog. Proteiner er veldig viktig for veksten og utviklingen av barn. Et slikt begrenset kosthold fører ofte til mangler – både på proteiner og vitaminer og mineraler. Det er mulig å få næring intravenøst for å hindre mangler, men dette må ordens i samsvar med legen. En annen mulighet er at jenta er allergisk mot hele (intakte) proteiner. Dette forekommer vanligvis hos spebarn, og de blir da satt på spesiell morsmelkerstatning som har 'nedbrutte proteiner'. Jeg har hørt om ett annet tilfelle av protein allergi. Dette gjaldt lysinurisk protein intoleranse som er en metabolsk sykdom. Sykdommen skyldes en defekt i et gen som styrer transporten av aminosyrene arginin, lysin, og ornithin fra cellene i tarmveggen og inn i blodet (gjennom den basolaterale membranen – ’sideveggen’ av cellene). Dette kan føre til vekst-stagnasjon, vekttap, diare, oppkast, muskelsvakhet. Tidligere ble det sagt at supplementering med arginin hjalp, men det er nå vist at citrullin er den beste behandlingen man har mot denne sykdommen. Citrullin kurerer ikke sykdommen, men kan rette opp i for høye nivåer av ammonia i blodet – et vanlig symptom man ser som et resultat av forstyrrelser i urea syklusen. For denne sykdommen kan det se ut som om det er mer vanlig å reagere på animalske enn vegetabilske proteiner. Animalske er det som finnes i kjøtt, fisk, egg, og melk. Vegetabilske finnes i korn, nøtter, og belgfrukter. Generelt anbefales det at man begrenser proteinrik mat. Kroppen kan ikke lære seg til å tåle proteinene dersom man har denne sykdommen. Uten mer informasjon om jentas allergi/sykdom kan jeg dessverre ikke hjelpe til noe mer her. Det ville ikke være riktig av meg å hjelpe til med info om lite proteiner til et lite barn i vekst uten å vite mer detaljer om tilstanden. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Hei Girl 18, Du har allerede fått et kjempefint svar fra Ernæringsfysiologen, men jeg fikk bare lyst til å sende to interresante siter til familien til bestekameraten din. Disse forteller litt om diverse allergier. Jeg håper ikke det er riktig at barnet er allergisk mot alle proteiner. Jeg regner med at familien vet hva slags proteiner barnet er allergisk mot, og at de har fått informasjonsmateriell. Om ikke, ville jeg sterkt anbefale at de tar seg en tur til legen og ikke aller minst en klinisk ernæringsfysiolog, slik at famlilien kan få grundig informasjon om hva slags allergi det er og informasjon og undervisning om hva slags mat barnet skal ha. Dessuten er Norges Astma og Allergiforbund et fint organ. Der kan de også få masse hjelp! NAAFs hjemmeside: http://www.naaf.no/index.jsp Allergi-info: http://www.naaf.no/fakta/index.jsp?id=191 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.