Gjest Modesty Blaise Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg er intolerant mot gluten, men av og til har jeg med uhell spist gluten likevel, og jeg lurer på hva man kan gjøre/spise/ikke spise når man oppdager en reaksjon (diare og mageknip i mitt tilfelle). Har hørt at man ikke skal drikke vann når man har diare, stemmer det? Er det noe annet man kan gjøre for å bote på skaden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 hei Modesty, jeg har cøliaki og slik gluten 'ullyke' skjer av og til særlig når man går ut på restaurant. De få ganger som skjedde med meg, jeg prøvde å drikke mye vann, mye væske, litt cola for magen i ulage. Jeg får også diarre, magesmerter, oppkast og væskeansamlingen i hele kroppen, og psykisk får jeg angst/depresjon pluss mye mer når jeg får i meg gluten. Det som skjer man diarre er at vi mister mye væske, og elektrolyttene (natrium, kalium) blir forstyrret. Derfor er det lurt å drikke nok væske, til og med litt saltet hvis du ørker vanlig mineral vann (uten smak, ikke farris). Jeg blir ganske syk også, vannlighvis ørker ikke å spise noe som helst i 2 dager, vet at det er ikke så lurt, men jeg føles at det hjelper. Det som ikke hjelper meg i det helle tatt er å spise ting med sukker, drikke fruktjuice, saft etc etter å ha spist gluten, jeg bli enda værre. Jeg tåler ikke melk heller per grunn av cøliaki, derfor spiser ikke noe kultur eller Cultura yoghurt, biola, når slik uhell skjer. Stå på og prøve å være forsiktig som mulig nesten gang! Enda om man ha ikke noe symptomer etter at man har spist gluten, husk at det skader slimtarmen og oss som har cøliaki skal ha et glutenfritt kosthold i hele livet, det er det som er vårt 'medisin' for å ungåå tarmkreft, stoffskifte ubalanse etc. Jeg vil gjerne at du skrive ditt spørsmål på Norsk CøliakiForegning diskusjonsforum. Det er mange der som kanskje kan gi deg noe bedre tips om hvordan å ta seg sammen etter en gluten uhell. http://www.ncf.no/diskusjon/ lykke til og ta kontakt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei på deg Modesty Blaise, Svaret mitt har visst blitt borte, så her er det på nytt. Når uhellet er ute er det beste du kan gjøre å forsikre deg om at du ikke får i deg mer gluten-holdige matvarer. Et slikt uhell kan medføre nedsatt opptak av næring i tarmen selv uten noen merkbare symptomer. Det er derfor viktig at du tar en mulitivitamin/mineral daglig. Ved langvarig malabsorpsjon av fett i tarmen kan det være nødvendig å bruke MCT olje for å få nok kalorier og for opptaket av fettløselige vitaminer. Dette kan du spørre legen din om. Ved medfølgende diare, er det først og fremst viktig å erstatte tapet av både væske og salter. Diare kan lett føre til dehydrering og ubalanse i saltene i blodet. Dette vil si at det er viktig å drikke rikelig – gjerne buljong, mineralvann, eller andre drikker rik på natrium og kalium. Du kan godt drikke vann også, men ikke bare det siden du også trenger saltene. Når diareen gir seg kan du sakte begynne å spise normalt igjen. Mat som ris og poteter aksepteres gjerne godt i tarmen etter diare. Proteinmat kan introduseres etter dette. Laktose (melkesukker), fruktsukker (f.eks juice), og store mengder vanlig sukker kan forverre diareen og bør drøyes til du kan spise det uten å bli verre. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.