monli76 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei. Det har nok skjedd en feil med ditt svar til meg. Får bare opp overskriften din, resten av innlegget er borte. Her er innlegget som jeg ønsket svar på: Datteren min er 10 mnd i neste uke, og jeg lurer på om vi kan blande grøten med kumelk. I så fall, hvilken melk skal jeg bruke. Er evt geitemelk bedre enn kumelk? Det er ingen melkeallergi i familien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei på deg monli76, Ja, jeg ser at svaret mitt ikke har kommet inn. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men her er hvertfall svaret på nytt. Det er gjerne anbefalt å vente med kumelk til barnet er 1 år på grunn av flere årsaker. Den er veldig rik på proteiner (noe som kan være en overbelastning for barnemagen), natrium og kalium, samt at den er fattig på jern, sink, vitamin C og E, kopper, og omega-3 fettsyrer. De samme grunner gjelder for geitemelk - selv om denne har noe mindre proteiner. Morsmelk eller erstatning bør fremdeles utgjøre mesteparten av melken barnet får før 1 år. Uten noe melkeallergi (eller annen allergi) i familien er det greit å begynne å begynne og vende barnet til kumelke allerede ved 10-måneders alderen. Start forsiktig med ikke mer enn 30-60 ml til ett måltid per dag. Etter en uke kan du gradvis øke opp til to måltider (totalt 60-120 ml daglig). Ved 11-måneders alderen kan hun få 60-90 ml til hvert måltid. I tillegg til kumelken gis morsmelk etter behov. Dersom hun får erstatning bør den totale mengden av erstatning og kumelk være 480-780 ml. Ettersom hun nærmer seg 1 år kan du gradvis gå over til kun å gi kumelk (gjerne fortsette å amme litt dersom du ønsker det). Hun trenger nå 2-3 glass melk daglig. Mer enn dette bør ikke gis grunnet økt fare for jernmangel anemi. For barn frem til 2 års alderen er det veldig viktig med nok fett for hjerneutviklingen. Dette er grunnen til at man gjerne har anbefalt å bruke helmelk til barn opp til 2 år. Senere forskning viser derimot at det er spesielt omega-3 fettsyrene som er gunstig for hjerneutviklingen, og disse får man lite av gjennom melkefettet. Samtidig kan melkefettet øke faren for utvikling av hjertesykdommer senere i livet. Du kan godt bruke lettere melk til datteren din, men pass på at du tilsetter noe vegetabilske oljer i maten og melken slik at hun får nok av det viktige fettet. 3/4 ts olje pr dl skummetmelk skulle tilsvare helmelk (bor ikke i Norge og er ikke helt sikker på hvor mye fett det allerede er i extra lett melk. Mulig 2/3 ts olje er nok til den). Oljer som er fine å bruke inkluderer bl.a rapsolje, olivenolje, soyaolje, og linfrøolje. Linfrøoljen er det som er rikest på omega-3 fettsyrer, rapsoljen kommer på en andre plass før soyaoljen. Husk også tran daglig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.