Gå til innhold

Husleieloven - er det lov med katt/hund nå?


Gjest så kjekt

Anbefalte innlegg

Gjest så kjekt

Snakket med en husvert, og han sa han ikke kunne nekte leietakere å ha katt eller hund.

Er dette virkelig slik? Finns det noen paragraf man kan vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette nekter jeg å tro! Vi leier ut, og vi har forbud mot husdyr. Vi må da selv kunne bestemme om vi vi vil ha dyr i huset eller ikke.

Mann og ett av barna har dyreallergi og astma, og noen araler deles av oss og sokkelleiligheten. Dersom husleieloven gir leietakere rett til å ha dyr uansett betyr det at loven tar fra oss muligheten til å leie ut. Kan ikke tro at det er mulig.

(Og dersom noen påstår det bare er å bygge om slik at vi ikke lenger deler areal med sokkelleiligheten - glem det. Vi bli så dyrt og arbeiskrevende at vi heller kan klare oss uten leieinntektene, til unytte for dem som trenger en plass å bo i denne byen, og det er mange),

PS: Ingen vits i å starte en større diskusjon med meg om dette. Drar på ferie nå, og skal ikke på DOL igjen før et stykke ut i august :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

http://www.bolignorge.no/husleielovendel5.shtml

*Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.*

Dette med gode grunner må jo være f.eks. førerhund. Det er bare å passe på å nevne det for potensielle leieboere at dere på grunn av allergi absolutt ikke vil ha husdyr i huset.

Selv er jeg så heldig at mine leieboere ikke tåler husdyr. Annonser med *allergivennlig leilighet*, så ordner det seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det gjelder folk som leier ut en leilighet i tilknytning til huset sitt, men i borettslag og lignende kan du ikke nektes husdyr så fremt dyret ikke er til stor sjenanse for andre. F.eks. at den gjør fra seg over alt og du aldri plukker opp, eller at den er hjemme alene på dagtid og lager uvanlig mye bråk. Å ha husdyr er faktisk bra for helsen, derfor skal det gode grunner til for å nekte noen det. At en familie er allergisk og derfor ikke vil ha leieboere med dyr er nok en god grunn derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Lov om husleieavtaler (aka

husleieloven) trådte i kraft 01.01.00. De endringer som er gjort i

forhold til husdyrhold kan i stor grad tilskrives videreføringer av det som ble fastslått

i Høyesterettsdommen i Emmelinesaken i 1993.

Husleielovens § 5-2 annet ledd:

[...] Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

[ikke er til ulempe] er hittil ikke prøvd juridisk utover i

Husleietvistutvalget, slik at det finnes ingen presedens på hva som kan

regnes som [ulempe] i denne sammenhengen, men jeg ville anta at dette:

Hvis det er gode grunner for å ha dyr og det ikke er til ulempe for de øvrige beboerne f.eks. allergi, angst eller annet, kan forbudene settes til side. Det må mer til enn at en beboer bare har lyst på hund eller katt. Styret kan heller ikke avslå dyrehold fordi man er imot kjæledyr i huset, sier jurist og daglig leder av husleietvistutvalget Kari Røren.

gir en relativt god pekepinn på hvor grensen vil gå. Det er for øvrig innklager som vil ha bevisbyrden i forhold til [ulempe] i en klagesak.

Man skal også være oppmerksom på at det ifølge jurister er forskjell på om man i utgangspunktet har en leiekontrakt som har et eksplisitt forbud mot dyrehold eller ikke.

Om leiekontrakten forbyr

dyrehold kan dyret kreves fjernet dersom det er til

ulempe for andre naboer (selv om dyreeieren skulle ha særlige grunner

for å holde dyr til tross for forbudet). Hvis leiekontrakten ikke

inneholder forbud mot dyrehold, kan dyret likevel kreves fjernet hvis

den i urimelig grad er til ulempe for naboen. (Sterke allergiske reaksjoner kan være en slik ulempe).

Igjen gjør jeg oppmerksom på at hva som er ulempe eller særlige grunner ikke er prøvd rettslig ennå, slik at det finnes ingen presedens på hvor grensene går. Jeg ville videre anta at det er langt vanskeligere å nekte eller kreve et innedyr fjernet enn en utekatt eller en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...