Gjest vektopptatt Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Hei! Har prøvd å gå opp i vekt i et par år nå, og i den forbindelse prøvd flere kosttilskudd, bla. Afi Nutrin, div. kreatinpulver, proteinpulver etc. Jeg trener nå 1-2 ganger i uken, mest fordi jeg ønsker å gå opp i vekt på en eller annen måte. Resultatene badevektene gir meg er like skuffende hver gang. Lurer derfor på om dere har noen råd for hva som er det/de mest ideele kosttilskudd/ene, og om dere kan si noe om det er noe begrensning på hvor mye jeg kan ta av forskjellige vitaminer/mineraler i døgnet...? Bør jeg f.eks. få i meg så mye protein som mulig for å gå opp i vekt? Har dessuten lest på en nettside at hormoninntak av og til brukes på voksne (jeg er 20 og kortvokst i tillegg), kan det være et alternativ? Vet det er mange som er frusterte over de svarene fastlegene gir, er selv veldig oppgitt over svaret fra min egen fastlege da jeg ba om råd for å komme opp i vekt. Håper dere kan gi meg noen matnyttige svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 http://www.dagbladet.no/dinside/2002/04/26/327349.html lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei vektopptatt, For å gå opp i vekt er det mengden av kalorier som teller. Dersom du ikke klarer å gå opp ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du spise mer fet mat. Fett er det næringsstoffet man får mest kalorier av. Gode valg av fett inkluderer umettet fett. Disse får du f. eks. i olivenolje, rapsolje, peanøttolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. På brødskiva er f.eks peanutsmør og avocado gode valg av fettrike pålegg. Du kan også øke kalori-innholdet i maten din ved å bruke div. ernæringspulver. På apoteket kan du kjøpe bl.a Afi-Nutrin, Semper, og Fortimel (spør evt om andre typer også). Disse kan du f.eks blande i melken du drikker. Jeg synes du skal være forsiktig med store mengder av proteinpulver. Mye proteiner vil ikke øke kroppsmassen og vekten din (dette er det treningen av musklene som gjør, noe som kun krever litt mer proteiner daglig). Mye proteiner kan ha forskjellige negative effekter, bl.a virke uttørkende på kroppen, samt legge en ekstra byrde på nyrene. Av vitaminer og mineraler bør du velge en mulitivitamin/mineral og følge anbefalt dose på boksen. Du bør unngå overdosering da høye doser av flere av næringsstoffene kan ha negative og/eller skadelige effekter. Jeg vet dessverre ikke noe om hormoninntak som brukes. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.