Gå til innhold

Oppblåst mage

Gjest Bolla

Anbefalte innlegg

Gjest Bolla

Hei!

Jeg er en jente som har et problem, hver gang jeg spiser blir jeg så oppblåst i magen. Dette er både plagsomt, også ser det jo ikke akuratt så lurt ut da.

Noen som har noen råd??

Noe jeg bør unngå å spise? Noe jeg bør spise??

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gullet

Finn ut hvilken blodtype du har og prøv å hold deg til den maten som de anbefaler.

Det har ihvertfall hjulpet meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvilken blodtype du har og prøv å hold deg til den maten som de anbefaler.

Det har ihvertfall hjulpet meg

Jeg har hørt at olivenbladekstrakt fra Helsekosten kan hjelpe mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bolla!

Det kan være mange årsaker til at du har luft i magen. Det kan være at du svelger luft mens du spiser, det kan være mengden av mat du spiser på en gang. Det kan være matvarer som gir oppblåst mage og utvikling av gasser, eller man kan ha matintoleranse, hvor cøliaki eller laktoseintoleranse er de mest vanlige. Hvis du har hatt oppblåst mage over lenger tid ville jeg anbefalt å gå til legen, slik at du kan utelukke om du har cøliaki eller laktoseintoleranse.

Sunn livsstil, fysisk aktivitet, drikke masse vann, og regelmessige måltider kan forebygge og unngå de fleste fordøyelsesplager, som luft i magen. Spis fiberrik mat, grovt brød og kornprodukter, frukt, grønnsaker, spis moderat av proteinrik mat, og lite fettrik mat. En lite fettrik mat vil hjelpe magefunksjonen til å normalisere seg med å senke tarm kontraksjonene som påfølger etter et måltid. Merker du at du reagerer på visse matvarer, prøv å unngå dem for en stund. Det er anbefalt å spise ca. 20-35 gram fiber hver dag.

Mat som kan gi luft i magen, men ikke nødvendigvis, er: bønner, linser, erter, løk, kål, brokkoli, rosenkål og blomkål, kullsyreholdige drikker, tyggegummi, og alkohol. Fruktsafter som inneholder mye fruktose, spesielt eplejuice, kan også gi luft i magen. Noen tåler heller ikke hvetestivelse. Og noen mennesker kan også være følsomme for melkesukker i større mengder selv om de ikke oppfyller kravene for å bli diagnosert som laktoseintolerant. Søtningsstoffer som xylitol og sorbitol kan gi masse luft i magen.

Spiser du alt for mye mat på en gang, vil det også gi deg fordøyelsesproblemer. Tygg maten godt, det vil hjelpe på fordøyelsen og gi mindre fordøyelsesplager. Spiser du maten for hurtig, svelger du gjerne mere luft og du får mere gass i magen.

Ellers har jeg hørt at persille, kamille og peppermynte skal jeg hjelpe mot luft i magen. Så det gjenstår å prøve :)

Her har du en site om luft i magen: http://www.helsenytt.no/artikler/luft_i_magen.htm

Håper dette kan hjelpe deg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Bolla,

Jeg ser du har fått mange gode svar her!

Den vanligste årsaken til oppblåsthet i magen er luft. Dette kan være luft du sluker mens du spiser eller trimmer, eller luft som produseres i kroppen som et resultat av det vi spiser. Det er også flere sykdommer og tilstander i tarmen som kan forårsake oppblåsthet. De mest vanlige er laktose-intoleranse, cøliaki og irritert tarm, men det er også mer alvorlige tilstander som kan være årsaken. Lite mosjon kan også øke følelsen av å være oppblåst, det er derfor viktig med regelmessig fysisk aktivitet (uten a sluke luft). Dersom du også har forandret kostholdet ditt nylig, kan dette skyldes at tarmen er i ulage en liten periode.

For å unngå å sluke luft når du spiser er det viktig å spise sakte, tygge maten godt med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Mat som kan produsere luft i magen for noen inkluderer bl.a løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og andre produkter som inneholder sorbitol, samt sjokolade. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Generelt kan fiberrik mat øke luftdannelser i tarmen. Samtidig er fiberet viktig for å forebygge forstoppelse – en annen plage som kan øke følelsen av oppblåsthet. Å koke grønnsakene kan hjelpe mot luftdannelser.

Se ellers et godt svar fra Slippen.

Dersom disse plagene fortsetter mer enn 2-3 uker, bør du gå til legen din å få deg undersøkt.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...