Gå til innhold

Sjalusi...hm

Anbefalte innlegg

Gjest BigBoy

Jeg og dama mi hadd en bitte liten meningsløs diskusjon. Jeg vet ikke om det

kanskje er helt vanlig jeg, ekke så erfaren når det gjelder jenter jeg...

Har jo bare vært sammen med 1 tidligere. Men altså, dama mi var på hytta med

foreldrene og en kamerat og de to dro på en fest seinere. Jeg spurte hun om

hu dansa med noen, ja sier hun, oxo ble jeg bittelitt små sjalu. Men det er

kanskje vanlig at man danser med andre når man har kjæreste? Oxo spurte jeg

hun om hu hadde klina med noen, "nei ikke direkte klining" sier hu. Øh, hva

ska jeg tru? Jeg bli jo mer sjalu. Er det akseptabelt at kjæresten sin går

rundt med andre, danser, holder rundt andre av motsatt kjønn, gir klemmer

osv? Men er det akseptabelt at kjæresten kysser en annen? Selv om det ikke

har skjedd her så lurer jeg jo på hva du synes. Kanskje jeg ikke har noen

grunn til å bli sjalu? Liker ikke jenter gutter som blir sjalu? Jeg kan ikke

si at jeg liker noe særlig at kjæresten min tøyser og tuller rundt med

andre gutter. Er det akseptabelt at kjæresten flørter med andre gutter?

Håper på svar på alle spørsmålene mine jeg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61907-sjalusihm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dansing i hyggelig samvær må du venne deg til først som sist. Det er helt vanlig og helt akseptabelt. Når det gjelder klining og sånn vil de fleste mene at det er noe man reserverer for kjæresten. Flørting? Tja, det gjør vel alle littegranne til døgnets forskjellige tider. Helt sikkert du også, hvis du tenker deg om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61907-sjalusihm/#findComment-270362
Del på andre sider

"Men altså, dama mi var på hytta med foreldrene og en kamerat og de to dro på en fest seinere. Jeg spurte hun om hu dansa med noen, ja sier hun, oxo ble jeg bittelitt små sjalu."

Hvorfor det? At hun har hatt det gøy på en fest og danset med andre er da slettes ingenting å bli sjalu for. Prøv heller å fokusere på at det er hyggelig for dere begge at hun er i stand til å ha det moro også uten deg.

Om du blir sjalu av noe som dette er det _ditt_ problem, og det er du som må jobbe med det. Hun har ikke gjort noe galt, hun har bare danset litt. Det må du tåle.

"Men det er kanskje vanlig at man danser med andre når man har kjæreste?"

Ja, det er helt vanlig, like vanlig som det er å gå på fest alene om det skulle falle seg naturlig (f.eks. i dette tilfellet, når dere var på hvert deres sted).

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne danse med noen bare fordi man har kjæreste. _Mener_ du virkelig at det er galt, eller skygger bare sjalusien for fornuften din akkurat nå?

"Oxo spurte jeg hun om hu hadde klina med noen, "nei ikke direkte klining" sier hu. Øh, hva ska jeg tru?"

For det første: Hvorfor følte du at du måtte _spørre_ henne om det? Trofasthet i et forhold betinger ikke kontroll.

For det andre: Du trenger ikke tro noe som helst, du kan jo bare spørre henne hva hun mente med det hun sa.

"Jeg bli jo mer sjalu."

Og det må du gjøre noe med! Overdreven sjalusi er gift for ethvert forhold, og om du ikke klarer å skjerpe deg risikerer du at hun blir møkk lei av alle beskyldningene, mistankene og sjalusien og forlater deg. Det ønsker du vel ikke?

Igjen: Om du er sjalu for så lite er det _ditt_ problem. Jobb med det, og ikke la det gå utover henne. Da skaper du til syvende og sist bare ris til egen bak.

"Er det akseptabelt at kjæresten sin går rundt med andre,"

Ja.

"danser,"

Ja.

"holder rundt andre av motsatt kjønn,"

Ja.

"gir klemmer osv?"

Ja.

"Men er det akseptabelt at kjæresten kysser en annen?"

Det vil være veldig individuelt. For noen er det ok, for andre ikke, dessuten kan det være situasjonsbetinget når det er ok. Det viktigste er at kjæresten din og du er enige om hva som er ok for _dere_. Vil ikke du at hun skal kysse noen andre, så må hun selvsagt respektere det. Og forvente det samme av deg, naturligvis.

"Selv om det ikke har skjedd her"

Denne setningen bekymrer meg. Utfra det du skriver virker det som om du blir fryktelig sjalu for at hun lever et selvstendig liv uten deg også. Det må du gjøre noe med. Så lenge hun er trofast (altså ikke kysser andre eller har sex med andre, alt etter hva deres grenser er), må hun få lov til å ha det gøy også uten deg, enten hun er på fest, sammen med venner eller gjør andre ting som ikke inkluderer deg.

"Kanskje jeg ikke har noen grunn til å bli sjalu?"

Utfra hva du har fortalt, så har du ingen grunn til å være sjalu. I og med at du spør om alle disse tingene tror jeg at du kanskje er klar over det selv også.

"Liker ikke jenter gutter som blir sjalu?"

Vel, det er forskjellig hva jenter liker -- vi er individer, vet du :)

Men det jeg kan si er at jeg har hittil aldri møtt noen som setter pris på å ha en voldsomt sjalu partner. Det er hemmende, slitsomt, og drepen for det gode forholdet.

For mitt eget vedkommende, kan jeg si at det er få ting jeg synes er mer pyton i et forhold enn en sjalu kjæreste. Jeg er trofast, og jeg respekterer grenser. Om ikke det er nok, oppfatter jeg det slik at kjæresten min ikke har tillit til meg, og uten tillit kan jeg ikke ha et forhold.

"Jeg kan ikke si at jeg liker noe særlig at kjæresten min tøyser og tuller rundt med andre gutter."

Om du med "tøyser og tuller" mener det du har beskrevet at kjæresten din har gjort, så trenger du ikke like det, men du må akseptere at hun har rett til det, og at hun ikke gjør noe galt. Hun er jo kjæresten din! Tror du virkelig hun glemmer det bare fordi hun er alene på fest?

"Er det akseptabelt at kjæresten flørter med andre gutter?"

Det spørs hva du legger i flørting, og også hvilke grenser man selv har. Når det gjelder uskyldig flørt, er dette for det første noe som ikke dreier seg om å oppnå sex (o.l.), for det andre noe som er sunt, hyggelig, og kan gjøres med alle fra babyer til gamle menn. Det er det ikke noe galt i, og det gjør hverdagen hyggeligere :)

Hvis andre menn flørter åpenlyst med kjæresten din, prøv å i stedet være stolt av at hun er attraktiv (og din!) i stedet for å bli sjalu. Det er jo deg hun vil ha, og deg hun kommer hjem til. Husk det!

"Håper på svar på alle spørsmålene mine jeg :-)"

Puh. Jeg prøvde iallfall :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61907-sjalusihm/#findComment-270592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...