Gå til innhold

Hvor mye væske om dagen?

viho

Anbefalte innlegg

Mange sier at det er lurt å drikke mye vann når en slanker seg. Men jeg er usikker på hvor mye en burde drikke om dagen?

Før og under frokost drikker jeg vanligvis 0,5 - 1 liter.

Til lunsj det samme.

Middag blir det 1-2 liter.

Og kvelds blir det 0,5-1 liter.

Jeg drikker ikke noe annet enn vann, men som dere ser vil jeg få i meg mellom 4-6 liter væske om dagen.

Er dette altfor mye?

Problemet mitt er at når jeg drikker mindre vann enn dette, så får jeg meget fort hodepine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra å drikke vann, men den nye "trenden" hvor man skal hølke innpå til magesekken revner vil få negative konsekvenser for den vanndrikkende generasjonen.

Forskere og leger har i senere år gått ut og advart mot for mye væske, da man vil komme til å få et alvorligt sosialt hemmende problem da man kommer i inkontinentsalderen.

Det sies at man skal drikke når man er tørst, og måle opp mot inntak av kaffe, salt, og hva man får i seg iløpet av dagen.

Anbefalt væskeinntak ligger jo mellom 1,5- 2 liter, så 4-.6 liter synes jeg er ganske mye.

Man vil jo tro at vann ikke kan skade. men det kan faktisk det. Etter en tid med så mye vanndrikking vil ikke blæra di kunne klare å holde seg..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepinen skyldes sikkert noe annet enn vannmangel!

Skal du slanke deg er det enkleste å gå og løpe mye/lenge. Da kan du drikke når du blir tørst.

Selv drikker jeg to kopper usøtet te (Darjeeling Arya) om morgenen og kanskje et glass skummet melk eller ananasjuice hvis jeg har. Kl. 12 tar jeg litt kaffe og et glass melk i kantina, men ofte dropper jeg drikking da og spiser matpakka ute mens jeg går handlerunde. Er hjemme kl. 4 eller 5 og drikker da et par kopper te igjen og kanskje et glass juice, eller mer hvis jeg har løpt en time eller mer. And that's it.

Slipper da å stå opp om natten, men er heller ikke særlig tørst noen gang.

Men vi er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei viho,

Vann er en viktig væske å få i seg hver dag. En grei regel å bruke for å finne ut hva du trenger daglig er å gange vekten din med 30-35, så får du anbefalt inntak av vann i milliliter. Generelt sier man at 2-3 liter daglig er ok. Noe av dette får du gjennom maten du spiser, og det anbefales derfor å drikke minst 8-12 glass vann daglig. Høyere inntak enn dette skulle ikke være nødvendig dersom du har et balansert og sunt kosthold. Et veldig høyt inntak av proteiner øker behovet for væskeinntak. Den beste løsningen da er å legge om til et mer moderat inntak av proteiner (det anbefales 2-3 porsjoner med proteinmat daglig – 1 porsjon regnes f.eks som 85 g fisk/fjærkre/kjøtt). Dersom du følger en streng slankediett kan hodepine komme av dette og ikke nødvendigvis mangelen på vann.

Det er viktig å tenke på at selv om du slanker deg, trenger du nok av alle næringsstoffer daglig. Vann skal derfor ikke ta plassen til nødvendig næring. Jeg synes du dikker litt mye gjennom dagen. Det er heller ikke lurt å drikke så mye til måltidene. Dette vanner ut fordøyelses-saftene som du trenger for å bryte ned og fordøye maten du spiser.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...