Gå til innhold

Mer om ung ufør og etterbetalinger

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Jeg har ventet i 1,5 år med div ankesaker osv.

Hele tiden har jeg fått vite at så snart jeg bare får dette i orden, vil inntekten min øke og jeg vil sannsynligvis få en ganske stor etterbetaling. Det har både advokaten min, saksbehandler på trygdekontoret og fylkestrygdekontoret sagt.

Derfor har jeg ventet og ventet og gledet meg til dette skulle komme i orden, så jeg skulle slippe supplerende sosialhjelp mer. Tidligere har jeg hatt attføring (medisinsk og yrkesrettet), sykepenger og rehabiliteringspenger som inntekt.

Omsider, nå i juni fikk jeg innvilget 100% uføretrygd med tillegg for ung ufør og forsørgingstillegg for 2 barn.

Min månedlige utbetaling var beregnet til 8.155 kroner totalt og jeg fikk ikke ei krone etterbetalt, enda det stod i vedtaket at uførheten innvilges med 3 års tilbakevirkende kraft.

Det betyr da at gjelda som jeg lovet å betale tilbake når jeg fikk etterbetalingen (jeg også ble lovet) ikke kan betales allikevel og jeg får mindre utbetalt enn da jeg gikk på rehabiliteringspenger.

Grunnlaget de gav meg var at min samboer tjener mer enn 2 ganger grunnbeløpet som er ca. 106.000 i året... Hvem er det som er i jobb og som tjener mindre enn det, da?

Betyr det at alle uføre som har samboer i jobb og ikke får noen tilleggsstønader lever på mellom 3-4.000 pr. mnd. som er grunnstønaden??

Konklusjonen min ble derfor at jeg vil måtte fortsette å gå på sosialen så lenge jeg er ufør, noe jeg regner med å være resten av livet!

Kan dette virkelig stemme, da? Jeg har ikke hørt om NOEN som får så lite utbetalt som meg, enda de har samboere i jobb og alt... Bare boliglånet vårt er på over 8.000 pr. mnd og hva med alle andre utgifter, liksom? Dette kommer til å gå rett i dass!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61946-mer-om-ung-uf%C3%B8r-og-etterbetalinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

8000 er det utbetalt eller brutto? Er det utbetalt har du vel ikke noe å klage over. Det er faktisk noen som ikke tjener mer enn 11-12000 nto pr. måned. Det SKAL lønne seg å være i jobb. Sier de.

Lurer på en ting til. Hadde du MER utbetalt i rehabiliteringspenger? Hvor mye har du tjent tidligere da?

Jeg har hatt en helt normal lønn, og har på 100% attføring utbetalt litt over 6000 pr måned. Skjønner ingenting jeg.

fryd1365380312

8000 er det utbetalt eller brutto? Er det utbetalt har du vel ikke noe å klage over. Det er faktisk noen som ikke tjener mer enn 11-12000 nto pr. måned. Det SKAL lønne seg å være i jobb. Sier de.

Lurer på en ting til. Hadde du MER utbetalt i rehabiliteringspenger? Hvor mye har du tjent tidligere da?

Jeg har hatt en helt normal lønn, og har på 100% attføring utbetalt litt over 6000 pr måned. Skjønner ingenting jeg.

Hva mener du med at det skal lønne seg og være i jobb? Det har vel ikke noe med saken og gjøre? Tror nok de fleste som er uføretrygded MYE heller ville vært i jobb. Så hvorfor skulle ikke vi ha de samme rettighetene som andre bare fordi vi har vært uheldige og ikke kan være i arbeidslivet?

Jeg synes ikke 8000 i måneden er så veldig mye og klare seg på for å være helt ærlig.

Mvh

Gjest Aina E

Jeg hadde over 9.000 utbetalt i rehab.penger.

Når man har boliglån på over 900.000 og skal forsørge to unger, er ikke 8.000 særlig å skryte av...

Åssen greier du deg på 6.000 i mnd, når en vanlig husleie ligger på over 4.000, da??

Ikke noe å klage over du liksom, tror du ikke jeg VIL jobbe, eller?? Jeg har senest i dag vært og spurt legen og trygdekontoret om jeg kan få lov å jobbe, slik at jeg kan greie meg, men jeg får blankt nei!

Hvis jeg så mye som prøver, ville jeg få redusert trygda mi tilsvarende og legen anbefaler meg å la være, fordi jeg rett og slett er UFØR...!

Så åssen løser man det da? Har du noen gode ideèr, kanskje??

Gjest ikke undertegnet

Hva mener du med at det skal lønne seg og være i jobb? Det har vel ikke noe med saken og gjøre? Tror nok de fleste som er uføretrygded MYE heller ville vært i jobb. Så hvorfor skulle ikke vi ha de samme rettighetene som andre bare fordi vi har vært uheldige og ikke kan være i arbeidslivet?

Jeg synes ikke 8000 i måneden er så veldig mye og klare seg på for å være helt ærlig.

Mvh

Jeg synes heller ikke 8000 (ER dette netto altså) i måneden er så mye jeg heller.

Problemet MITT er nå dette at JEG har faktisk bare litt over 6000 netto!

Det med at det skal lønne seg og jobbe, er det legen min som har pukket på bestandig. Jeg HAR bestandig jobbet fulltid, utenom disse siste åra hvor jeg har vært syk. Det har isåfall IKKE lønnet seg for meg å trofast jobbe, når de som aldri har vært i jobb får mer utbetalt fra det offentlige hvis de blir syke ennd et jeg gjør etter 25 års arbeidsliv.

Det er det som føles bittert. At fordi jeg kanskje har jobbet i 25 år med for dårlig løø, så skal jeg straffes en gang til ved å få mindre i utbetaling pga dette enn jeg ville fått hvis jeg ALDRI hadde jobbet og ALDRI hadde betale en krone i skatt.

Det er så urettferdig. Det LØNNER seg derfor ikke å jobbe som min lege har påpekt for meg.

Gjest ikke undertegnet

Jeg hadde over 9.000 utbetalt i rehab.penger.

Når man har boliglån på over 900.000 og skal forsørge to unger, er ikke 8.000 særlig å skryte av...

Åssen greier du deg på 6.000 i mnd, når en vanlig husleie ligger på over 4.000, da??

Ikke noe å klage over du liksom, tror du ikke jeg VIL jobbe, eller?? Jeg har senest i dag vært og spurt legen og trygdekontoret om jeg kan få lov å jobbe, slik at jeg kan greie meg, men jeg får blankt nei!

Hvis jeg så mye som prøver, ville jeg få redusert trygda mi tilsvarende og legen anbefaler meg å la være, fordi jeg rett og slett er UFØR...!

Så åssen løser man det da? Har du noen gode ideèr, kanskje??

Men vær så snill. Det jeg spør om er hvor mye en må ha TJENT før en ble syk for å OPPNÅ en slik utbetaling. Hvis jeg vet det kan jeg også vurdere om mine utbetalinger er feil.

Please!!! Og da kan jeg gjøre noe med det.

Jeg KLARER meg ikke med 6000. Det er derfor jeg stresser dere så når jeg hører hva dere har. Jeg orker nemlig ikke begynne å klage uten å vite at jeg har noe å fare med.

Jeg (vi) har bestandig vært nøysomme og aldri brukt mer enn vi har. Har vel hatt en gjennomsnittlig bra økonomi. Har venner som både har dårligere og bedre økonomi enn oss. Skulle vel skaffa oss mer gjeld vi ikke kunne betjene, og noen konkurser (driver eget lite firma på FORNUFTIG basis, dvs vi lar ikke kreditorene betale når det går litt tungt), og har vært stolte av å ha greid oss selv, på en bra måte synes vi. Dette er vel og merke et aksjeselskap, så jeg er vanlig ansatt med vanlige rettigheter.

Men jeg blir så FORBANNA når jeg ser hva andre fåt ur av det. Føler meg STRAFFA for pokker.

Unnskyld meg, men jeg blir virkelig frustrert!

DERFOR vil jeg gjerne vite HVOR mye dere som får høyere utbetalinger enn meg har tjent. Vær så snill - så skal jeg ikke mase mer!!!!

Annonse

Gjest Aina E

Men vær så snill. Det jeg spør om er hvor mye en må ha TJENT før en ble syk for å OPPNÅ en slik utbetaling. Hvis jeg vet det kan jeg også vurdere om mine utbetalinger er feil.

Please!!! Og da kan jeg gjøre noe med det.

Jeg KLARER meg ikke med 6000. Det er derfor jeg stresser dere så når jeg hører hva dere har. Jeg orker nemlig ikke begynne å klage uten å vite at jeg har noe å fare med.

Jeg (vi) har bestandig vært nøysomme og aldri brukt mer enn vi har. Har vel hatt en gjennomsnittlig bra økonomi. Har venner som både har dårligere og bedre økonomi enn oss. Skulle vel skaffa oss mer gjeld vi ikke kunne betjene, og noen konkurser (driver eget lite firma på FORNUFTIG basis, dvs vi lar ikke kreditorene betale når det går litt tungt), og har vært stolte av å ha greid oss selv, på en bra måte synes vi. Dette er vel og merke et aksjeselskap, så jeg er vanlig ansatt med vanlige rettigheter.

Men jeg blir så FORBANNA når jeg ser hva andre fåt ur av det. Føler meg STRAFFA for pokker.

Unnskyld meg, men jeg blir virkelig frustrert!

DERFOR vil jeg gjerne vite HVOR mye dere som får høyere utbetalinger enn meg har tjent. Vær så snill - så skal jeg ikke mase mer!!!!

Det har variert fra år til år, men stort sett har jeg ikke hatt normal inntekt, bare attføring, sykepenger og rehab. penger.

Sist jeg hadde en normal jobb, var i 1996 og da hadde jeg en inntekt på ca. 200.000.

Ytelsen din er sikkert beregnet ut ifra et gjennomsnitt fra et visst antall år.

Dessuten sier du at du driver et firma og da regner jeg med at du tar ut lønn på firmaet i tillegg til attføringen? I så fall har du vesentlig bedre inntekt enn ganske mange allikevel.

Hvis ikke, må jo firmaet gå i underskudd eller i null og hva er vitsen med firma da?

Gjest ikke undertegnet

Det har variert fra år til år, men stort sett har jeg ikke hatt normal inntekt, bare attføring, sykepenger og rehab. penger.

Sist jeg hadde en normal jobb, var i 1996 og da hadde jeg en inntekt på ca. 200.000.

Ytelsen din er sikkert beregnet ut ifra et gjennomsnitt fra et visst antall år.

Dessuten sier du at du driver et firma og da regner jeg med at du tar ut lønn på firmaet i tillegg til attføringen? I så fall har du vesentlig bedre inntekt enn ganske mange allikevel.

Hvis ikke, må jo firmaet gå i underskudd eller i null og hva er vitsen med firma da?

Jeg har ingen inntekter fra firmaet siden jeg ikke jobber der mer. Er et pyttelite familiedrevet aksjeselskap - ingen gullgruve med store utbytter selv om jeg hr en aksjepost.

Jeg får sjekke hos trygdekontoret. Det må bare være noe som ikke stemmer her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...