Gå til innhold

Drit i innlegget under..

Anbefalte innlegg

XE er bestilt (ca 1000 kroner er vel ikke så gæærnt..), nytt nettverkskort er bestilt, og nå når jeg ringte komplett.no fikk jeg vite at jeg har blitt noe missledet når jeg kjøpte pcèn, det er trossalt ikke noe lydkort på hovedkortet!

Ikke så jævla rart at lyden ikke funker da....

Noen som kan anbefale et ok lydkort? Har et AWE64 fra tidligere, men 4-5 år gamle lydkort er vel også modne for utskiftninger...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike problemer og misforståelser er det ofte i forbindelse med selvbygging av maskiner :-)

Når det gjelder lydkort, så kommer det an på hva du skal bruke det til. Skal du kun bruke det til spilling av lyd og musikk, spill etc., så kan du velge et hvilket som helst SoundBlaster lydkort. Har selv gode erfaringer med AWE128, men det er vel kanskje ikke det aller billigste. Det er ihvertfall en god ide å velge et SoundBlaster kort, iom at det nesten aldri er problemer (kompatibilitestsproblemer etc) med disse kortene.

Lykke til!

"................"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-270886
Del på andre sider

Hvis hovedkortet ditt ikke har et 686B-chipset fra VIA (sjekk info om hovedkortet hos komplett eller abit) anbefaler jeg soundblaster live. Selv bruker jeg det billige soundblaster 128, det fungerer helt greit for meg.

Nettverkskortet ditt trenger helt sikkert bare at du laster ned driverne til det, for windowscd'er kan ikke sendes med alle drivere i verden og oppdateres til stadighet mens den ligger i butikken.

De manglende filene kommer nok av at Windows har prøvd å innstallere nettverksprotokoller, men så har det gått i vasken da den ikke fant rette drivere til kort. Dette er egentlig ganske typisk 98, og krever stort sett at du avinstallerer protokollene, og laster ned rette drivere for dine kort.

Windows Xp kommer med fryktelig mange drivere, det dekker _veldig_ mye.Men så klart ikke alt, det hadde vært umulig. Så om det er noe den ikke finner drivere til, er det bare å laste ned fra produsentens hjemmeside.

Windows Xp er MYE enklere å jobbe med enn 98, og MYE greiere. Gratulerer! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-271190
Del på andre sider

Slike problemer og misforståelser er det ofte i forbindelse med selvbygging av maskiner :-)

Når det gjelder lydkort, så kommer det an på hva du skal bruke det til. Skal du kun bruke det til spilling av lyd og musikk, spill etc., så kan du velge et hvilket som helst SoundBlaster lydkort. Har selv gode erfaringer med AWE128, men det er vel kanskje ikke det aller billigste. Det er ihvertfall en god ide å velge et SoundBlaster kort, iom at det nesten aldri er problemer (kompatibilitestsproblemer etc) med disse kortene.

Lykke til!

"................"

Jeg kjøpte meg lydkort i går, noe creative soundblaster opplegg. Jeg hadde fra før av AWE64 og var veldig fornøyd med det, men det passet ikke inn i mitt nye hovedkort (funket ikke i forhold til PCI).

Uansett... skal lydkortet bare settes ned i PCI-saken, eller må jeg koble til en ledning også? Det fulgte ikke med noe, men jeg ser at det er 3 utganger øverst på kortet (den ene heter CD, en heter AUX og den tredje husker jeg ikke hva heter..).

Siden jeg bruker DVD spilleren som master og brenneren som slave, så må jeg vel sende en ledning fra DVD-spilleren og til enten aux eller cd utgangen i lydkortet?

Det var i hvertfall gjort i min gamle maskin, om jeg ikke tar helt feil...

Do you know?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-271257
Del på andre sider

Hvis hovedkortet ditt ikke har et 686B-chipset fra VIA (sjekk info om hovedkortet hos komplett eller abit) anbefaler jeg soundblaster live. Selv bruker jeg det billige soundblaster 128, det fungerer helt greit for meg.

Nettverkskortet ditt trenger helt sikkert bare at du laster ned driverne til det, for windowscd'er kan ikke sendes med alle drivere i verden og oppdateres til stadighet mens den ligger i butikken.

De manglende filene kommer nok av at Windows har prøvd å innstallere nettverksprotokoller, men så har det gått i vasken da den ikke fant rette drivere til kort. Dette er egentlig ganske typisk 98, og krever stort sett at du avinstallerer protokollene, og laster ned rette drivere for dine kort.

Windows Xp kommer med fryktelig mange drivere, det dekker _veldig_ mye.Men så klart ikke alt, det hadde vært umulig. Så om det er noe den ikke finner drivere til, er det bare å laste ned fra produsentens hjemmeside.

Windows Xp er MYE enklere å jobbe med enn 98, og MYE greiere. Gratulerer! :-)

Men du. To spørsmål.

Først angående lydkortet. Jeg husker ikke helt hva det het, men noe med Creative Soundblaster ettellerannet.

Dette er nå satt ned i PCI-bussen (det heter buss?), men det skal vel en ledning fra DVDen (som er satt sam master, mens CD-RWen er satt som slave), ikke sant?

Det er tre tilkoblingsmuligheter på lydkortet. Den ene heter CD, en heter AUX og den siste husker jeg ikke hva heter.

Hvis det skal en ledning til denne, hvilken av disse tilkoblingsmulighetene skal jeg bruke?

Og til slutt. Nå er all hardwaren installert, og det er helt greit at alt står i, også nettverkskortet, når jeg fra nyformatert harddisk installerer XP?

Ja.. og en ting til.. Nå er HDen formatert til FAT32, men kan jeg forandre dette til NT...(hva det nå var..) fra XP, eller må jeg ta det nå?

Hvis ikke støtter vel FAT32 XP, men det er kanskje fordeler med å ikke bruke FAT32 når jeg har en annen mulighet?

Jada, jeg er fortsatt grønn, men har lært mye den siste uka :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-271269
Del på andre sider

Annonse

Men du. To spørsmål.

Først angående lydkortet. Jeg husker ikke helt hva det het, men noe med Creative Soundblaster ettellerannet.

Dette er nå satt ned i PCI-bussen (det heter buss?), men det skal vel en ledning fra DVDen (som er satt sam master, mens CD-RWen er satt som slave), ikke sant?

Det er tre tilkoblingsmuligheter på lydkortet. Den ene heter CD, en heter AUX og den siste husker jeg ikke hva heter.

Hvis det skal en ledning til denne, hvilken av disse tilkoblingsmulighetene skal jeg bruke?

Og til slutt. Nå er all hardwaren installert, og det er helt greit at alt står i, også nettverkskortet, når jeg fra nyformatert harddisk installerer XP?

Ja.. og en ting til.. Nå er HDen formatert til FAT32, men kan jeg forandre dette til NT...(hva det nå var..) fra XP, eller må jeg ta det nå?

Hvis ikke støtter vel FAT32 XP, men det er kanskje fordeler med å ikke bruke FAT32 når jeg har en annen mulighet?

Jada, jeg er fortsatt grønn, men har lært mye den siste uka :)

Tja, kaller det pci-sloten jeg .. hvis jeg er online med tankene dine nå :-)

Bussen er det som ligger på hovedkortet og styrer alle pci-slot'er og enheter.

En ledning fra hver cd-rom vil jeg tro, hvis du har som følger cd, cd1 og aux. Da putter du ledninger i cd og cd1.

Jeg bruker bare fra den ene, så spiller jeg audiocd'ene mine med den. (cdromen min, ikke brennern). Deler av brennern min er uansett knekt innvendig og kan ikke lukke seg av seg selv, men må skyves forsiktig på plass. Så det er kanskje ikke så rart. hihi.

Bare la alt stå i mens du installerer. Det mest sansynlige er at alt går bra. Hvis du får gjentatte heng kan du plukke ut nettverkskortet.

Den kan helt fint være fat32, ingen problemer. Hvis du ønsker å kjøre ntfs får du valget under installasjonen.

En gang i tiden da jeg skulle installere win2k spurte jeg noen venner om jeg burde ha ntfs eller fat32. Da fikk jeg til svar at hvis jeg ønsket å kjøre noe så utdatert som fat32 med disse operativsystemene kunne jeg like gjerne kaste maskina ut vinduet.

Det ER mye bedre.

Hjernens kapasitet til læring er utrolig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-271658
Del på andre sider

Tja, kaller det pci-sloten jeg .. hvis jeg er online med tankene dine nå :-)

Bussen er det som ligger på hovedkortet og styrer alle pci-slot'er og enheter.

En ledning fra hver cd-rom vil jeg tro, hvis du har som følger cd, cd1 og aux. Da putter du ledninger i cd og cd1.

Jeg bruker bare fra den ene, så spiller jeg audiocd'ene mine med den. (cdromen min, ikke brennern). Deler av brennern min er uansett knekt innvendig og kan ikke lukke seg av seg selv, men må skyves forsiktig på plass. Så det er kanskje ikke så rart. hihi.

Bare la alt stå i mens du installerer. Det mest sansynlige er at alt går bra. Hvis du får gjentatte heng kan du plukke ut nettverkskortet.

Den kan helt fint være fat32, ingen problemer. Hvis du ønsker å kjøre ntfs får du valget under installasjonen.

En gang i tiden da jeg skulle installere win2k spurte jeg noen venner om jeg burde ha ntfs eller fat32. Da fikk jeg til svar at hvis jeg ønsket å kjøre noe så utdatert som fat32 med disse operativsystemene kunne jeg like gjerne kaste maskina ut vinduet.

Det ER mye bedre.

Hjernens kapasitet til læring er utrolig.

Oki, da kliner jeg til med å gjøre om til ntfs (eller hva det het...).

Men to ledninger? Nå ringte jeg komplett.no og spurte om det samme i går, og de sa at jeg _kunne_ sette ledningen fra DVD'en til aux inngangen på lydkortet, men det var ikke nødvendig selv om jeg med fordel kunne gjøre det dersom jeg nå engang hadde ledningen?

Jeg håper jeg får forsket litt på det i dag, men svar igjen du!

No`dritt at dere PC-folka bare er online om natta! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-272203
Del på andre sider

Oki, da kliner jeg til med å gjøre om til ntfs (eller hva det het...).

Men to ledninger? Nå ringte jeg komplett.no og spurte om det samme i går, og de sa at jeg _kunne_ sette ledningen fra DVD'en til aux inngangen på lydkortet, men det var ikke nødvendig selv om jeg med fordel kunne gjøre det dersom jeg nå engang hadde ledningen?

Jeg håper jeg får forsket litt på det i dag, men svar igjen du!

No`dritt at dere PC-folka bare er online om natta! :)

Hehe. Nattedyr, ja.

Ja, verden har gått fremover, du kan forsåvidt bare drite i ledningen. *ler*

Noenganger føler jeg meg så foreldet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-272927
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg lydkort i går, noe creative soundblaster opplegg. Jeg hadde fra før av AWE64 og var veldig fornøyd med det, men det passet ikke inn i mitt nye hovedkort (funket ikke i forhold til PCI).

Uansett... skal lydkortet bare settes ned i PCI-saken, eller må jeg koble til en ledning også? Det fulgte ikke med noe, men jeg ser at det er 3 utganger øverst på kortet (den ene heter CD, en heter AUX og den tredje husker jeg ikke hva heter..).

Siden jeg bruker DVD spilleren som master og brenneren som slave, så må jeg vel sende en ledning fra DVD-spilleren og til enten aux eller cd utgangen i lydkortet?

Det var i hvertfall gjort i min gamle maskin, om jeg ikke tar helt feil...

Do you know?

Sorry - sent svar, men hvis du ikke har funnet det ut allerede:

Ledningen fra lydkortet til cd-spilleren/dvd-spilleren er for å kunne spille musikk cd'er i spilleren. Du må derfor koble ledningen til den spilleren du ønsker å bruke til dette.

".........."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-273511
Del på andre sider

Sorry - sent svar, men hvis du ikke har funnet det ut allerede:

Ledningen fra lydkortet til cd-spilleren/dvd-spilleren er for å kunne spille musikk cd'er i spilleren. Du må derfor koble ledningen til den spilleren du ønsker å bruke til dette.

".........."

Alt funker nå, dog med win98.

Jeg får installere XP en annen dag. Akkurat nå er det for morsomt å spille Max Payne til at jeg gidder å knote med noe mer :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61987-drit-i-innlegget-under/#findComment-273532
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...