Gå til innhold

litt forskjellig..

Gjest lillemich

Anbefalte innlegg

Gjest lillemich

- har hørt at man ikke legger på seg av fiskefett, er det sant? Hvis ja, hva er det i fiskefettet som gjør at det ikke legger seg som kroppsfett, jeg mener, det inneholder da like mange kalorier som "vanlig" fett...?

- jeg bruker mye yoghurt naturell under annet pålegg på brødskiva istedet for smør, under både syltetøy, skinke, brunost o.l. Er det dumt, det blir jo en del yoghurt mener jeg?

- noen gode råd til hvordan jeg kan venne meg av å hele tiden måtte ha noe å tygge på når jeg ser på TV?

- er HaPå et fetende pålegg? I forhold til sjokade/nugatti o.l mener jeg??

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Fiskefett er som annet fett, ca. 9000 kalorier pr. gram og altså det dobbelte av karbohydrater. Men det er jo flerumettet og gunstig på fler måter og gir motvekt mot mettet fett som i pølser, flesk og slikt.

Bare spis ivei, yoghurt også! Det er fint. Sukkerpåleggene er omtrent hipp som happ.

Vekta og underhudlaget regulerer du med lange turer og trening og aktivitet av forskjellig slag. Bruk gjerne lørdag og søndag og etabler din livsstil hvor mosjon har en stor bit.

Når du ser TV kan du spise kål, blomkål, gulerot, nepe, kålrabi, eple, stangselleri, agurk, tomat og jordbær uten sukker og fløte.

Hilsen en som spiser masse, men mobbes for å være for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg lillemich,

Man legger på seg av fett i overskudd, enten det er fiskefett eller annet fett. Det er kalorier i overskudd som forårsaker vanlig vektoppgang. Fett er det næringsstoffet rikest på kalorier med 9 kcal pr gram, i motsetning til 4 kcal pr gram karbohydrater og proteiner.

Yogurt er et flott alternativ til smør. Det gir proteiner, kalsium, og andre viktige næringsstoffer som du trenger gjennom en dag. Yogurt regnes som en del av melkegruppen. Av denne gruppen er det anbefalt å få 2-3 porsjoner daglig. 1 porsjon regnes f.eks som 1 glass melk, 2.5 dl yogurt, 50 g ost, eller 1.2 dl cottage cheese.

Prøv å finn på noe annet å gjøre når du ser på TV. Kanskje du kan gjøre noe håndarbeid dersom du liker det? Det hjelper gjerne også å ha vann lett tilgjengelig slik at du drikker i stedet for å spise. Dersom du gjerne vil ha noe å knaske på, er dette ellers en fin anledning å få dagens grønnsaksrasjon i seg. Lag til et lite fat med stenger av gulrot, stangselleri, kålrot, agurk, dusker av brokkoli, blomkål, tomatbåter etc.

Jeg bor ikke i Norge og har ikke noe informasjon om Hapå vs. andre pålegg. Du kan lese på innholdfortegnelsen og se mengden kalorier i de forskjellige.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...