Atene Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Her trenger jeg svar av noen som vet hva de snakker om. Jeg har i det siste fått høre fra flere hold at det er slik at hvis man har bodd sammen i lengre tid, og f.eks. har fordelt utgiftene slik at en betaler hus, og den andre mat, vil likevel den som har betalt maten ha eierrettigheter i huset. Jeg trodde dette var en myte, men nå henvises det tilogmed til "Samboerloven". Finnes det noe slikt ? Noen som kan vise til noen paragrafer ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62357-samboere-og-%C3%B8konomi-til-jurister/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Det er vel "lov om rett til felles bolig og innbo når husfellesskapet opphører" de referer til. Les spesielt paragraf 3: § 3. Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem: 1. rett til å tre inn i husleiekontrakt eller avtale om rett til å opprette husleiekontrakt, selv om kontrakten eller avtalen er opprettet i en annen av partenes navn, 2. rett til å løse inn andel, aksje eller obligasjon som tilhører en annen av partene og som retten til felles bolig er knyttet til, 3. rett til å overta boligeiendom eller andel av boligeiendom som tilhører en annen av partene og som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, og 4. rett til å overta eller tre inn i andel av vanlig innbo. Nå er jeg ikke så veldig kjent med tolkingen av den loven, men det kan skje at man kan få eierandel i bolig selv om man "bare" har bidratt med matpenger. Tanken bak er at ved at den ene har betalt alt av mat og evt. andre utgifter, så har man gitt den andre muligheten til å bruke sine penger på huset. Man anser det da som lite rimelig at den som ikke har betalt på huset skal sitte igjen uten rettigheter. Skal man unngå at den andre får rett til huset, må dette inn i en samboerkontrakt. (Men selv da er man ikke 100% sikker - jfr. §4: Ved vurderingen av om et husstandsmedlem skal få rettigheter etter denne loven, skal også avtaler mellom partene tas i betraktning.) Loven gjelder for de som har vært samboere i minst 2 år, eller som har eller venter barn sammen. For å avgjøre slike saker må det en konkret vurdering til, hvor både samboerskapets varighet, hvor mye hver enkelt har bidratt osv blir tatt med. Loven stiller også som krav at det skal "sterke grunner" til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62357-samboere-og-%C3%B8konomi-til-jurister/#findComment-272470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.