Gå til innhold

for tynn.....

tynn1365380351

Anbefalte innlegg

tynn1365380351

Hei, mitt problem er at jeg har gått ned flere kilo enn jeg la på meg under svangerskapet. Jeg var fra før ganske slank men var kommet opp i 60 kilo på 176 cm. Nå er jeg ikke fornøyd lenger, Vil jeg legge på meg ijen når jeg slutter å amme ? Vil det hjelpe å ernæringspulver i tillegg til vanlig mat ? Tror jeg har gått ned 4 -5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg tynn,

Nå som du ammer trenger du omkring 5-600 kalorier ekstra hver dag for å holde vekten. Dersom du ikke får disse gjennom maten, er det naturlig å se noe vekttap. Jeg vil tro at det blir lettere for deg å gå opp i vekt når du slutter å amme.

For å gå opp i vekt, må du ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen din bruker daglig. Dette kan du gjøre ved å spise mer mat, velge mer fet mat, eller bruke ernæringspulver. Dersom du ikke klarer å gå opp i vekt ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fet mat. Fett gir over dobbelt så mye kalorier pr gram i forhold til karbohydrater og proteiner. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett for å øke kalori-inntaket. Disse får du gjennom f.eks. olivenolje, rapsolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Nøtter er f.eks flott snacks, og du kan gjerne være mer raus med olivenoljen når du lager mat. Gode pålegg som gir en del fett inkludere peanutsmør og avocado.

Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et økt inntak av mettet fett (som det finnes mye av i smør, margarin, melk, melkeprodukter og kjøtt). Det er selfølgelig greit å bruke noe av dette (f.eks, smør og oster på brødskiven, lettmelk og evt noe helmelk, etc.), men jeg synes ikke det er dette fettet du skal gå etter for å få de ekstra kaloriene du trenger. Mettet fett er en risikofaktor i utviklingen av mange livsstilssykdommer – som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft etc.

Du kan også øke kalori-innholdet i maten din ved å bruke div. ernæringspulver. På apoteket kan du kjøpe bl.a Afi-Nutrin, Semper, og Fortimel (spør evt om andre typer også). Disse kan du blande ut i melken du drikker. 500 kalorier ekstra daglig skulle forårsake en vektøkning på nesten 0,5 kg i uken.

Nå som du ammer er det også viktig å tenke på at ditt kosthold kan påvirke innholdet av fett i morsmelken. De essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6 er direkte påvirket av mengden du spiser. Dette fettet er viktig for hjerne- og nerveutviklingen til barnet ditt. Gode kilder inkluderer f.eks knuste linfrø, vegetabilske oljer som rapsolje og soyaolje, nøtter, fet fisk, og tran.

Håper dette kan være til noe hjelp. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...