Gå til innhold

Smør/margarin,essensielle fettsyrer?

Gjest vil ikke ha

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke ha

Får man kun essensielle fettsyrer igjennom smør,margarin og slikt???

Jeg hater smør,vel ikke rett,jeg hater fett!!!

Finnes det andre alternativer??Jeg er innlagt og har nå kostliste(som jeg ikke vil ha,vil ikke spise),jeg vill ikke ha smør....som det står at det skal være på brødskiven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Vil Ikke Ha!

Nei, du behøver ikke spise smør og margarin for å få i deg essensielle fettsyrer (EFA)! Men det som er viktig er at du får i deg både sunt fett og EFA hver dag! Kroppen vår fungerer ikke uten fett. Hvis du trenger fett pålegg, er jo avocado og peanøttsmør et godt alternativ!

Det er to forskjellige essensielle fettsyrer:

Omega-6 (Linoleic Acid) og Omega-3 (alpha-linolenic acid). Disse syrene er byggeklosser for alle de andre essensielle fettsyrene vi trenger. EFA er veldig viktig for cellestrukturen i kroppen, og spesielt cellene i hjernen og nervesystemet. EFA lager også prostaglandiner, hormonlignende substanser som kontrollerer inflammasjon i kroppen, blodtrykk, og andre kroppsreaksjoner. Det er regnet at vi trenger ca. 3% av EFA hver dag, og ca. 30% av kaloriintaket skal være fett.

Her er noen forslag for å få EFA:

Omega 6: Frø, valnøtter, pecan-nøtter, korn, blad grønnsaker, vegetabilsk olje (mais-, sesam-, solsikke-, sojaolje)

Omega 3: Linfrø, nøtter, vegetabilske oljer (rapsolje, sojaolje, hvetekjerne olje), fisk, tran

Her kan du få litt mere info:

http://www.lommelegen.no/VitaminerogMedisiner/kap45_26.htm

http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/fettoppbygning.htm

Håper dette er til hjelp for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...