Gjest (ingen signatur) Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Har vært hos legen og fått konstatert at menisken på innsiden av kneet er skadet. Legen har sendt røntgenrekvisisjon til sykehuset. Slik står saken. Legen var svært sparsom med informasjon (nyutdannet sommervikar?). Ønsker svar på følgende spørsmål: VARIGHET AV SKADEN - Er dette en skade som kan lege seg selv over tid? Ringte til sykehuset som fortalte at de hadde ventetid til oktober(!!!) på røntgen. Det gjør at jeg blir rimelig fortvilet ettersom kneet ikke tåler tyngden av meg. Da knekker foten sammen og jeg faller. Hvis jeg forsøker stå på foten, føles som om øvre og nedre del av foten sklir forbi hverandre, og en intens smerte utløses. Denne varer imidlertid kun et par minutt. Så er det tilbake til at det "bare" verker. Foten kan ikke strekkes helt ut, og ikke bøyes over ca 90 grader. Legen jeg var hos spurte om kneet var hovent. Synes det mer merkelig at legen ikke selv kan se dette. Men ja, jeg mener kneet er hovent. Noe innover, og ca. 1 1/2 - 2cm tykkere bakover. SYKEMELDING - For å få sykemelding spurte legen hvilken jobb jeg har. Jeg har kontorjobb. Fikk da sykemelding for to dager, men etter at jeg ba om det, kunne hun forlenge sykemeldingen til maks. en uke. Siden kneet verker, regner jeg meg ikke som fullt arbeidsfør. Er slik kort sykemelding standard? Skaden oppstod på en fjelltur. Brukte ettermiddagen på å krype ned fra fjellet. Ble liggende hele neste dag, antakelig bare utmattet. Tok telefonkontakt med legen denne dagen, men de hadde ikke tid før neste dag. Første natt kunne jeg ikke snu meg p.g.a. smerter. De siste nettene våkner jeg hver gang jeg skal snu meg, men jeg får det iallefall snudd meg, (så det går jo bedre). Skanden skjedde ved at jeg sprang i nedoverbakke. Foten fikk en vridning innover, samtidig som jeg falt. Hørte et lite klikk fra foten. (Er 32 år, ikke overvektig, og det er første gang jeg ber om sykemelding. Trodde man fikk det automatisk.) ALTERNATIV TIL OFFENTLIG HELSEVESEN - Kjenner du til noen private alternativer når det offentlige? Kan du gi meg navn, tlf. til disse. UTKJØPSMIDLER FRA PASIENTKØ - Hvis det skulle gå så langt at behandling trengs: Vet det fins midler gjennom trygdeetaten som primærleger kan søke på for å få kjøpt sine pasienter ut av helsekøen. Kan dette være aktuelt i mitt tilfelle, og hvor finner jeg mer informasjon om disse midlene? Og; kan jeg reise til andre sykehus enn mitt lokalsykehus for å få tatt røntgen? Seks dager siden skaden skjedde nå. Kanskje det bare er første uke som er verst? Vet ikke, har jo aldri vært skadet før.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idrett Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hei. Hvis kneet svikter på denne måten høres det ikke ut som noen menisk skade. Korsbåndene har ansvaret for at lårbenet og skinnebenet ikke glir i forhold til hverandre. dersom f. eks. fremre korsbånd er skadet vil leggbenet kunne gli fremover i forhold til lårbenet. Ville skaffet meg rekvisisjon til MR som er en del mer avansert enn røntgen på slike skader. Vanlig ventetid på slike er 3-4 uker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Slik som du beskriver at skaden oppsto, er nok diagnosen temmelig sansynlig. Men med vedvarende hevelse i kneet, smerter og innskrenket bevegelighet, burde du bli henvist som "øyeblikkelig hjelp" til den kirurgiske avdelingen du tilhører. En skadet menisk som gir slike symptomer bør stelles med. Når det gjelder rtg. undersøkelse, kan den rekvisisjonen du har fått brukes hvor som helst, enten det gjelder private rtg.-institutter eller andre sykehus. Når det gjelder sykehusgarantien for nødvendig behandling som haster, kan jeg ikke tro det blir aktuelt, idet slike skader blir prioritert. En sykemeldings varighet er helt opp til lege og pasient i felleskap å vurdere. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 I danmark var du blevet sendt akut til en ortopædkirurg med den sygehistorie. det bør du også og ikke kastes hid og did af ukendskab til håndtering af sådan en sygehistorie. mvh jvbruun, ortopæd.dk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.