Gå til innhold

det beste knekkebrødet?

Gjest lille_trille

Anbefalte innlegg

Gjest lille_trille

hvilken type knekke brød er lurest å spise med tanke på GI!bruker å spsie fiber knekkebrødet, huskerikkeknavnet, men det knekker ikke så mye:)

har fått tak i 100% rug-knekkebrød, er det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lille_trille

Rug er bra - men cluet er bare å se bak på pakken - er det lavt karbohydratinnhold så er også GI lav.

er det sånn det regnes ut? trodde det kom ann på hvilken type karbohydrat det var, altså glukose, fruktose, galaktose, laktose osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sånn det regnes ut? trodde det kom ann på hvilken type karbohydrat det var, altså glukose, fruktose, galaktose, laktose osv...

tja - så god peiling har jeg ikke , men jeg trodde altspkarbohydratinnhold var en god indikasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byhuldra

Har ikke så mye peil på dette, men ifølge en liste i lindbergs bok har fiberrikt rugknekkebrød en GI på 65 som faller under kategorien høyt. Rug alene har GI 34. Har du proteinrikt pålegg på knekkebrødet er det likevel ikke så "ille". Tror jeg.. (;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja - så god peiling har jeg ikke , men jeg trodde altspkarbohydratinnhold var en god indikasjon

punkyB du tar grundig feil!

Jeg har drevet med bygging av muskler det siste året og har satt meg inn i mye om kosthold. Det som bestemmer GI er ikke mengden karbohydrater. Det er tilbredning, stivelse, og fiberinnhold, samt karbohydratets opphav.

Ultra raske:

Druesukker

Maltodextrin (Finns i saus og suppe pakker, samt mye annen ferdigmat.)

Raske:

Sukkrose

Glykose (Dette er det som vi som ofest kaller sukker)

Treige:

Fruktose (Fra frukt, men ikke all frukt har lav GI. Her kommer det med fiber og stivelse inn.)

Eksempel på forskjell: Hurtigris har en veldig høy GI over hundre, mens naturris (langkornet for eksempel) har lav. Dette er fordi at det er forskjell på karbohydratenes molekyskjeder etter hvilken behandling maten har hatt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...