Gå til innhold

Legalisering av hasj


Zirine

Anbefalte innlegg

Gjest Morsk

Det er klart at det er mer en en faktor som har forårsaket problemene i Nederland. Jeg mener ikke at hasj-bruken nødvendigvis er årsaken til alt som er galt.

Derimot tror jeg at en utvikling hvor man aksepterer bruken av lettere stoffer, på sikt også kan føre til unnfallenhet overfor sterkere stoffer.

Tanken bak legaliseringen av hasj i Nederland for 25 år siden var jo at man skulle forhindre at flere gikk over til sterkere stoffer, samt bedre kontroll over bruken av hasj. Det er ikke vanskelig å se idag at dette ikke har fungert.

Hvorfor skal vi da ta sjansen og satse på at det vil fungere her? Spesielt med tanke på de høye kostnadene om det skulle slå feil.

*Tanken bak legaliseringen av hasj i Nederland for 25 år siden var jo at man skulle forhindre at flere gikk over til sterkere stoffer, samt bedre kontroll over bruken av hasj.*

nei, tanken var og er at det er noe som heter personlig frihet.

At man i Holland har greid å skille de sterke fra de harde stoffer er et faktum. Her på bjerget derimot har vi en høyst usunn lapskaus.

Amsterdam er pga sin liberale holdning en magnet for folk som ønsker bruke narkotika. Det sier seg selv at det gir byen visse problemer som de ellers ikke vile hatt hvi også andre land hadde fulgt deres eksempel.

Allikevel er det grunn til å minne om at Oslo har flere overdoser og annen menneskelig lidelse en Amsterdam.

Det er ikke vanskelig å se idag at dette ikke har fungert.

???? Å ikke det ? faktisk er andelen av befolkningen som jevnlig bruker hasj ikke større i Holland en i Norge.

Holland er heller ikke det land hvor størst andel av befolkningen engang har prøvd cnnabis (det er England og Danmark).

Hva Holland derimot har spart er en hysteri uten like, Milliardbeløp i meningsløs politi/tollkontroll, og et samfunn hvor individet får lov å ha kontroll over eget liv uten myndighetenes innblandelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    18

  • puma

    13

  • Cmoo

    3

  • punkyB

    2

Mest aktive i denne tråden

Hvordan? Vi setter hasj i samme kategori som alkohol og behandler disse likt, samtidig som vi opprettholder våre strenge lover i forhold til sterkere stoffer.

"Tanken bak legaliseringen av hasj i Nederland for 25 år siden var jo at man skulle forhindre at flere gikk over til sterkere stoffer, samt bedre kontroll over bruken av hasj. Det er ikke vanskelig å se idag at dette ikke har fungert."

At narkotikapolitikken i Nederland ikke har fungert tror jeg de fleste land og folk er enig i.

Så lenge vi tydelig kan se at det ikke fungerer i Nederland, så skjønner ikke hvorfor vi skal følge i samme spor.

Selv om hasjen ikke alene har stått for den utviklingen som har vært der, så synes jeg det viser ganske godt hvordan det går når man slakker på grensene i forhold til narkotika.

Jeg ser ingen klare fordeler med å legalisere og dermed er det en ganske enkel konklusjon for min del, nemlig at vi ikke bør legalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tanken bak legaliseringen av hasj i Nederland for 25 år siden var jo at man skulle forhindre at flere gikk over til sterkere stoffer, samt bedre kontroll over bruken av hasj.*

nei, tanken var og er at det er noe som heter personlig frihet.

At man i Holland har greid å skille de sterke fra de harde stoffer er et faktum. Her på bjerget derimot har vi en høyst usunn lapskaus.

Amsterdam er pga sin liberale holdning en magnet for folk som ønsker bruke narkotika. Det sier seg selv at det gir byen visse problemer som de ellers ikke vile hatt hvi også andre land hadde fulgt deres eksempel.

Allikevel er det grunn til å minne om at Oslo har flere overdoser og annen menneskelig lidelse en Amsterdam.

Det er ikke vanskelig å se idag at dette ikke har fungert.

???? Å ikke det ? faktisk er andelen av befolkningen som jevnlig bruker hasj ikke større i Holland en i Norge.

Holland er heller ikke det land hvor størst andel av befolkningen engang har prøvd cnnabis (det er England og Danmark).

Hva Holland derimot har spart er en hysteri uten like, Milliardbeløp i meningsløs politi/tollkontroll, og et samfunn hvor individet får lov å ha kontroll over eget liv uten myndighetenes innblandelse.

Når Nederland innførte sin liberale politikk så var det med tanke på å forhindre overgang til sterkere stoffer. Resultatet er et langt høyere forbruk av sterkere stoffer blant ungdom, og også blant eldre brukere. For meg virker det som en feilslått politikk.

At individet skal ha kontroll over sitt eget liv er en ting, men ikke til enhver pris. Vi må også ta hensyn til resten av samfunnet.

Rent bortsett fra at brukerne av hasj har lyst til å bruke det uten å risikere å bli tatt, så kan jeg ikke se noen positive sider ved legalisering av hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Når Nederland innførte sin liberale politikk så var det med tanke på å forhindre overgang til sterkere stoffer. Resultatet er et langt høyere forbruk av sterkere stoffer blant ungdom, og også blant eldre brukere. For meg virker det som en feilslått politikk.

At individet skal ha kontroll over sitt eget liv er en ting, men ikke til enhver pris. Vi må også ta hensyn til resten av samfunnet.

Rent bortsett fra at brukerne av hasj har lyst til å bruke det uten å risikere å bli tatt, så kan jeg ikke se noen positive sider ved legalisering av hasj.

*Når Nederland innførte sin liberale politikk så var det med tanke på å forhindre overgang til sterkere stoffer.*

En sannhet med store modifikasjoner. Nederland har aldri hatt noen restriktiv politikk mht.cannabis siden det kom for fullt på 60-tallet.

*Resultatet er et langt høyere forbruk av sterkere stoffer blant ungdom, og også blant eldre brukere.*

Dette er kort og godt ikke riktig. Prosentmessig er det ike flere i av Amsterdams egne innbyggere som bruker hard narkotika enn i Oslo.

Den størte forskjell ligger i de enorme menneskelige lidelser og dødsfall misbrukerne utsettes for i Oslo kontra A-dam.

*For meg virker det som en feilslått politikk.*

For meg virker det som en svært vellykket politikk, såvel samfunnsøkonomisk som humanistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se på dette innlegget som en oppfordring til å røyke hasj. Selv om hasj blir legalisert, så tror jeg vel neppe at noen vil komme til å trykke pipa inn i munnen din, ei heller tror jeg presset på deg vil bli større :) Folk vil forbruke rusmidler uansett om dem er lovlige eller ei - folk vil fortsette å drikke alkohol selv om det blir forbudt.

I dette spørsmålet synes jeg det er vesentlig å spørre om det er riktig å kriminalisere folk som røyker hasj. Bør du kriminaliseres fordi du tok 4 trekk dengangen?

"Har en ikke mere kontroll med alkehol enn hasj da?"

Nå? Hvis hasj blir legalt? Hvilken kontroll føler du vi har med alkohol i dag (hvis du ser bort fra aldersgrensen for kjøp)?

Man er kriminell når man kjører for fort også - eller drikker sommerpils på offentlig sted. Å være kriminell er et valg...og de kan godt være kriminelle i all sin tid de som røyker harsj . har da sett og opplevd nok av de. Og da særlig UNGDOM som blir fullstendig ødelagt av rusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...