Gå til innhold

Hvordan setter jeg sprøyter intramuskulært?

Anbefalte innlegg

Gjest Nullemor

Må ha time med en sykepleier dersom jeg vil ha opplæring før august..alle legene er på ferie. Er vant til å sette sprøyter, trekke opp, blande, ta ut luft osv. Lurer bare på hvordan jeg setter de i muskelen.

Settes den i låret?Høyt oppe på låret på baksiden? Hvilken nål bruker jeg, den grønne? (lang og tykk nål, den jeg bruker å blande profasien med..)

Fint hvis noen kan. Jeg vil heller sette progesteronsprøyter enn å drive med de forferdelige progestan-kulene 3 ganger om dagen..må jo ligge halve døgnet*s*

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Intramuskulære sprøyter settes i en stor muskel, vanligvis i setemuskelen eller i låret. Skulle jeg satt sprøyten selv ville jeg valgt låret, det blir enklest. (Det er viktig å passe på å sette den i utsiden av låret for å unngå å treffe isjasnerven!) Man bruker grønn nål, og setter sprøyten rett inn i muskelen, ikke på skrå. Før stemplet trykkes inn må du aspirere litt for å sjekke at du ikke har truffet en åre.

Kan du ikke få noen til å vise deg hvordan du gjør det første gangen? Det ville jeg gjort i hvertfall!

Gjest Nullemor

Intramuskulære sprøyter settes i en stor muskel, vanligvis i setemuskelen eller i låret. Skulle jeg satt sprøyten selv ville jeg valgt låret, det blir enklest. (Det er viktig å passe på å sette den i utsiden av låret for å unngå å treffe isjasnerven!) Man bruker grønn nål, og setter sprøyten rett inn i muskelen, ikke på skrå. Før stemplet trykkes inn må du aspirere litt for å sjekke at du ikke har truffet en åre.

Kan du ikke få noen til å vise deg hvordan du gjør det første gangen? Det ville jeg gjort i hvertfall!

Hei Uglemor!

Tusen takk for svar. Har fått en grundig forklaring på det på snartmamma også, så nå skal jeg klare det selv:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...