Solsikke Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Oppdaget plutselig at jeg ikke har attest fra mine to siste arbeidsforhold. Begge er fra 99. Kan jeg be om attest 3 år etter? Den ene arbeidsplassen har gått gjennom en haug med forandringer og jeg aner ikke om sjefen jeg hadde fortsatt er sjef. Og den andre arbeidsplassen er fra der jeg ble usaklig oppsagt. Samtidig lurer jeg på dette med referanser. Hvor viktig er det? Har ingen nye referanser nemlig. Den nyeste er fra 98. Og hva med søknaden, hva legger jeg med? Alt av vitnemål og attester fra helt fra jeg gikk på skole i 91? Herregud alt dette er jo helt nytt for meg så jeg er svært usikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenning Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Lite trolig du får noe ærlig hjelp der nå. men du kan jo ise til dem. Stort sett er det sluttattest uten særlig mye innhold du får. Jeg tror det mest viktige for deg er å sette opp en skikkelig CV med dine data og erfaringer, skolegang, kunnskap, kurs, språk m.m. det finnes maler på disse flere steder på nettet. Ellers kan du jo be om en vurdering fra Dr. Online:-)))* du har jo litt fartstid her. Husk å få med ting som er relevante for den type jobb du søker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-288943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Jeg vet at man har KRAV på en attest som bevitner at man faktisk har vært ansatt et sted. En slags standardattest. Den attesten inneholder ikke stort, men den skal inneholde i hvilken periode du jobbet der, og hva slags stilling du hadde. Det man derimot ikke kan KREVE, men ofte får likevel om man spør, er en såkalt personlig attest. Disse sier jo litt mer om deg som person, som f.eks. at "Solsikke er en person det er lett å samarbeide med, og hun utførte alltid sitt arbeid med stor nøyaktighet." Sånne ting i den duren der. Ofte kan det være lurt å få arbeidsgiver til å skrive hvorfor du slutter også, slik at evt.senere arbeidsgivere får det attestert. Eksempel: "Slutter for å begynne i ny stilling" eller "Slutter etter eget ønske for å begynne på skole". Tror ikke det har så mye å si at det er tre år siden du sluttet i den ene jobben, for de har deg helt sikkert i arkivet. Men du kan nok ikke kreve annet enn en standardattest fra dem (altså ikke personlig attest m/skryt osv), dersom de ikke husker deg så godt eller din gamle sjef har sluttet der. Jobben du ble usaklig oppsagt fra har du også krav på attest fra, at du faktisk var ansatt der så og så lenge. Men personlig attest blir kanskje litt verre om det var...eh..litt ufred mellom dere da du sluttet? Slik jeg ser det, har du litt problemer med referanser, ja. Men det er jo mulig å spore opp din gamle sjef selv om vedkommende har sluttet? Så kan du ringe dit vedkommende jobber nå, og spørre om det er i orden at du bruker han/hun som referanse i en søknad. Og husk det! Du skal ALDRI oppgi noen som referanse uten å ha spurt vedkommende først. Og det er faktisk bedre å la være å oppgi referanser, enn å oppgi en du er usikker på om vil tale godt om deg...! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-288947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tips Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Be om attester (eller i hvertfall en bekreftelse på at du var ansatt i hva slags stilling i det og det tidsrommet), hvis noen overordnede der husker deg kan du jo spørre om en mer personlig attest, men en bekreftelse bør du kunne få fra begge steder (de har deg i lønnsdataene sine). Ring den siste referansen du har og spør om du fortsatt kan ha denne som referanse. (Samtidig om du sjekker tittel og telefonnr osv på denne, slik at det oppføres korrekt. Er ikke personen i samme stilling i dag, skriver du både hva hun var da og nå.("Referanse: Anne Lie, avdelingsleder på AS Butikk i 1999 og min nærmeste overordnede. Nå direktør for AS Lager, telefonnr 77..") Selv om du ikke har vært i jobb de siste årene, kan du jo kanskje i tillegg til denne referansen som er noen år gammel, ha en referanse som kan si noe om hva du har gjort de siste årene (en fra en frivillig organisasjon du har brukt tid på eller noe slikt, hvis du har).Du må ha referanser, enten på CVen, eller kunne oppgi disse på intervju(og du _må_ ha snakket med disse på forhånd!!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-288968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 23. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2002 Be om attester (eller i hvertfall en bekreftelse på at du var ansatt i hva slags stilling i det og det tidsrommet), hvis noen overordnede der husker deg kan du jo spørre om en mer personlig attest, men en bekreftelse bør du kunne få fra begge steder (de har deg i lønnsdataene sine). Ring den siste referansen du har og spør om du fortsatt kan ha denne som referanse. (Samtidig om du sjekker tittel og telefonnr osv på denne, slik at det oppføres korrekt. Er ikke personen i samme stilling i dag, skriver du både hva hun var da og nå.("Referanse: Anne Lie, avdelingsleder på AS Butikk i 1999 og min nærmeste overordnede. Nå direktør for AS Lager, telefonnr 77..") Selv om du ikke har vært i jobb de siste årene, kan du jo kanskje i tillegg til denne referansen som er noen år gammel, ha en referanse som kan si noe om hva du har gjort de siste årene (en fra en frivillig organisasjon du har brukt tid på eller noe slikt, hvis du har).Du må ha referanser, enten på CVen, eller kunne oppgi disse på intervju(og du _må_ ha snakket med disse på forhånd!!) hehe kanskje jeg kan sette opp barna mine som referanse siden de er de eneste jeg har jobbet med de siste årene. Ingen frivillige organisasjoner bortsett fra velforeningen da, men det teller nok ikke *s* Men takk for tipsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-288984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Ja det kan du. Jeg klarte i hvert fall å få en sluttattest fra Helsedirektoratet fra 1981, dvs fra 20 år tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-289196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 24. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2002 Ja det kan du. Jeg klarte i hvert fall å få en sluttattest fra Helsedirektoratet fra 1981, dvs fra 20 år tilbake. Ok, takk skal ringe dem i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64646-kan-jeg-be-om-attest-mange-%C3%A5r-etter-samt-mange-andre-dumme-jobbspm/#findComment-289208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.