Strekken Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Hei Jeg har hatt vert veldig mye plaget med diverse strekker i beina mine i over et år nå. Jeg husker ikke forløpet helt eksakt, men: De begynte i april 1999, da jeg begynte å kjenne til en strekk i høgre lyske, de gikk litt over etter en stund, men så ble det verre igjen. Etter først å ha brukt ei slags salve for deretter å gå over til brexidol uten tegn til bedring, fikk jeg tatt en kortisonsprøyte. Dette var vel i juni vil jeg tro. De funka bra, så jeg kunne nå fortsette med idretten min som er fotball. I slutten av juli skulle laget på treningsleir på Elverum, og i den andre økta første dagen, slo jeg strekken opp igjen...De var ille nok til at jeg ikke kunne fortsette. Vi skulle på Norway-Cup uken etterpå, så jeg jogget å tøyde helt fram til jeg valgte å ofre strekken min i siste kampen da vi låg under i sluttspillet. Da slo jeg den først opp litt og deretter enda litt, slik jeg så vidt klarte å hinke meg ut av banen. En måned etter reiste jeg til millitære, strekken ble nå sakte men sikkert bedre, men jeg kunne ikke drive for fullt, på langt nær. Så jeg bestemte meg for å oppsøke en manuell terapaut. Etter over 10 behandlinger og påfølgende opptrening på egenhånd, ble jeg bedre. Helt frisk ettehvert. Men så i mars/april 2000: Jeg hadde begynt å trene fotball for fullt, hadde spillt et par treningskamper, og kjente ingen ting i lysken. Men i den første seriekampen fikk jeg en strekk på baksiden av høyre lår. Jeg gikk til fysioterapaut me den også, og det ble nå litt bedre, men jeg klarte ikke å vente lenge nok med å spille igjen og et par måneder senere slo jeg den opp igjen. Og siden den gang har jeg ikke testet foten for fullt. Jeg går nå idrett grunnfag i Volda, og det blir en del idrett der, men det går helt fint så lenge jeg tar de med ro. Men jeg kjenner godt strekken når jeg tøyer på den. Så nå jurer jeg på hva jeg skal gjøre... Fysioterapauten min sa at der var en skjevhet i hoften min, så jeg lurer om det kan ha noen betydning, og om det er noe jeg kan gjøre med de? Jeg leste at Vegard Heggem fikk laget seg spesial-innleggssåler, for han var en del plaget med strekk på baksida av låret. Håper dere har orket å lese denne lange og kjedelige mailen min... På forhånd takk Strekken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6517-muskelstrekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Hei! Strekkskader opptrer hyppig i spill som fotball, håndball og andre idretter som veksler mellom gåing, vridninger, løp og raske spurter. I ditt tilfelle kan det kanskej være at du har fått en bindevevsskade med utgangspunkt i strekk, men som du etterhvert har dradd med deg gjennom videre trening og aktivitet. Kanskje kunne det være en god idè å behandle denne skaden som en belastningsskade? I alle tilfelle er det lurt å gjøre slik du gjør; trene lett og rolig innenfor det skaden tillater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6517-muskelstrekk/#findComment-33988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 Hei En "strekk" i muskulatur betyr enten at det er en slags krampe eller at noen muskelfibre er revet over. Som regel det siste. Smertene skyldes ofte at det blir en blødning som irriterer vevet lokalt. Etter en overrivning dannes et arr. Det betyr at musklen blir litt mindre sterk, men stort sett betyr det ikke noe. Det er imidlertid meget viktig at man trener opp styrken godt før man starter opp på ny. Det at du første gangen forsøkte deg i NC før du var helt bra, medførte åpenbart at du fikk en større skade, en skade som varte lengre, og i verste fall kan det bety en skade som ikke gir seg helt. Om man har hatt en svær strekk har man selvsagt et svakt punkt her, og det betyr at vedlikeholdstrening på styrkesiden er helt avgjørende. Du bør følgelig -- siden du er en del plaget med strekker -- sørge for å vedlikeholde styrketreningen gjennom hele sesongen. Det vil bidra til å minske sjansen til å få en ny skade. I tillegg MÅ du vente til du er helt restituert med å begynne igjen. Å prøve seg for tidlig betyr bare at du øker sjansen til å få en ny strekk og må begynne helt på nytt igjen. Hva angår årsakene til at slike strekker oppstår, kan selvsagt feilbelastninger som man kan ha ved ulike skjevheter i bekken eller andre steder være av betydning -- men det er sjeldnere enn man tror. Vegard Heggem har jo som du har sett fått en ny skade til tross for sine såler. Tålmodig og grundig styrketrening kombinert med riktig progresjon i aktivitetene er løsningen (men det kan være en prøvelse for tåmodigheten) Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6517-muskelstrekk/#findComment-34797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.