ale Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Hei, For en stund tilbake gjorde jeg endel TUNGT hagearbeid i forbindelse med anlegging av mur. Siden har jeg hatt meget vondt i kneet. Det arter seg på den måten at kneet "låser" seg hver gang jeg bøyer kneet mer enn 90 grader og belaster kneet. Har også hatt vridning i kneet som er meget smertefult. Røntgenbilde viste intet galt med leddet. Min private lege sier at menisken er OK og at kneet er stabilt. Han vil sende meg videre til sykehus for sjekk med Artroskopi, men her er det 6mnd PLUSS ventetid. Jeg har vært på privatklinikk for konsultasjon, og de sier at mest sannsynlig er menisken skadet! Men for å sjekke dette med Artoskopi skal de ha 10.000,-. Det er mye penger, og er penger jeg har satt av til ny sykkel. Selv om jeg i dag sykler hver dag frem og tilbake til jobb (totalt ca. 3 mil pr. dag) så har jeg ikke problemer med smerter akkurat når jeg sykler. Smerter har jeg når jeg går, og da spesielt i trapper. Nå skal jeg reise offshore, og er bekymret. Hvem skal jeg høre på? Min lege eller Ortopedist'en? Skal jeg vente på det offentlige eller skal jeg satse pengene? Er det mulighet for å få disse pengen refundert av det offentlige i etterkant? Jeg er ikke sykemeldt og er lite lysten på å ta en sykemelding! Selv om jeg har smerter. Langt innlegg ble dette, men jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg siden min lege er på ferie! Håper at noen kan gi meg et rimelig fornuftigt svar. :-) mvh ALE 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ewa Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Hvor bor du? Legen din kan henvise deg til Volvat eller Røde kors i Oslo. På Volvat er det 2-4 ukers ventetid, og på Røde kors Ca 2 mnd. Du betaler en egenandel på Ca 600,- (er ikke helt sikker på beløpet) Jeg skal selv operere første kne ganske snart på Volvat,- jeg får nok innkallingen i morgen... Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bertie Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Eller hva med å kontakte NIMI eller andre med peiling på ortopedi eller idrettsskader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 kan du skrive lidt mere præcist, hvor er smertens "punktum maximum"; det vil sige hvor gør det mest ondt når du trykker på knæet. er det 1 nede på indersiden i ledlinien, eller 2 mere diffust mest langs indre side af knæskallen eller nede ved spidsen af knæskallen.? I danmark har vi praktiserende ortopædkirurgiske speciallæger med overenskomst med det offentlige, som så betaler, og så er det jo gratis. privatbetaling koster i danmark fra ca. 2000 til de 10.000 kr du har hørt hos dig. mvh jvbruun, ortopædkirurg www.ortkirkoege.suite.dk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 15. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2000 kan du skrive lidt mere præcist, hvor er smertens "punktum maximum"; det vil sige hvor gør det mest ondt når du trykker på knæet. er det 1 nede på indersiden i ledlinien, eller 2 mere diffust mest langs indre side af knæskallen eller nede ved spidsen af knæskallen.? I danmark har vi praktiserende ortopædkirurgiske speciallæger med overenskomst med det offentlige, som så betaler, og så er det jo gratis. privatbetaling koster i danmark fra ca. 2000 til de 10.000 kr du har hørt hos dig. mvh jvbruun, ortopædkirurg www.ortkirkoege.suite.dk Hei, Eksakt punkt hvor smerten ligger er litt "difust" fordi hovedproblemet ligger i at smertene kommer når kneet "låser" seg. Men når jeg presser på forskjellige steder på kneet føles det som om smertene kan lokaliseres til innsidene av kneet, litt nedenfor kneskålen. Men, nå har jeg bestilt operasjon ved Klinikk Bergen (http://www.klinikkbergen) den 7 nov. Så nå håper jeg virkelig at de 10.000,- jeg bruker til dette blir vel anvendte penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Hei, Eksakt punkt hvor smerten ligger er litt "difust" fordi hovedproblemet ligger i at smertene kommer når kneet "låser" seg. Men når jeg presser på forskjellige steder på kneet føles det som om smertene kan lokaliseres til innsidene av kneet, litt nedenfor kneskålen. Men, nå har jeg bestilt operasjon ved Klinikk Bergen (http://www.klinikkbergen) den 7 nov. Så nå håper jeg virkelig at de 10.000,- jeg bruker til dette blir vel anvendte penger. du har ikke menisklæsion efter mit skøn. du har bruskproblemer på bagsiden af knæskallen, med tilhørende rødme af slimhinden inden i. 40%, af dem man artroskoperer ved dette problem, bliver symptomfri, men jeg ville nu nok ikke ofre 10.000 kr på det. jeg ved ikke, hvad det er EWA skriver om, men lyder mere økonomisk rimeligt. mvh bruun,ortopædkirurg,danmark 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Hei! Uansett så lite lysten du er på sykemelding, så bør du for all del ikke fortsette din fysiske aktivitet dersom det fører til at smertene forverres. Da kan du ende med en situasjon langt verre enn slik den er nå. Hvis du ikke blir verre av å være i aktivitet, kan du fortsette. Men ta kneene på alvor. Jeg vil tro dette er en type skade du vil bli bra igjen av, ved hjelp av litt tid og kanskje legebehandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 Hei Din sykehistorie synes å kunne stemme med en menisk-skade. Hvor raskt du kan bli operert i det offentlige system vil avgjøres av hvor du bor. Dessverre er det slik at det nok mange steder er opptil 6 mnd ventetid (og mer). Men du bør sjekke om det fylket du bor i gir rett til fritt sykehusvalg. Mange gjør det, og da kan man finne ut om det er noen sykehus som har kortere ventetid. Prisen i det private system er dessverre den du har fått oppgitt, og spørsmålet om du skal ofre sparepengene dine er det du som best kan besvare -- ikke vi andre Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 19. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei Din sykehistorie synes å kunne stemme med en menisk-skade. Hvor raskt du kan bli operert i det offentlige system vil avgjøres av hvor du bor. Dessverre er det slik at det nok mange steder er opptil 6 mnd ventetid (og mer). Men du bør sjekke om det fylket du bor i gir rett til fritt sykehusvalg. Mange gjør det, og da kan man finne ut om det er noen sykehus som har kortere ventetid. Prisen i det private system er dessverre den du har fått oppgitt, og spørsmålet om du skal ofre sparepengene dine er det du som best kan besvare -- ikke vi andre Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Bor i Rogaland, og der er det i følge det jeg har fått opplyst 3 mnd. ventetid på SIR. Men problemet er at de er 2 til 3 mnd. på etterskudd! Så vi snakker om bortimot 6 mnd. 7 nov. skal jeg få dette fikset på Klinikk Bergen. Synes at prisen er høy, men tildels oppveies dette mot at jeg slipper å vente i bortimot 6 mnd. Fortsetter det slik jeg er nå går det ikke lang tid før jeg er sykemeldt. Og det har jeg ikke tid til. Tid til fordi jeg HATER å sitte hjemme uten å kunne gjøre noe. For meg er det verdt pengene! Synes bare at det er forferdeligt at jeg har muligheten til å kunne gjøre dette mens andre som ikke har god råd ikke har samme mulighet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 10. november 2000 Forfatter Del Skrevet 10. november 2000 Hei Din sykehistorie synes å kunne stemme med en menisk-skade. Hvor raskt du kan bli operert i det offentlige system vil avgjøres av hvor du bor. Dessverre er det slik at det nok mange steder er opptil 6 mnd ventetid (og mer). Men du bør sjekke om det fylket du bor i gir rett til fritt sykehusvalg. Mange gjør det, og da kan man finne ut om det er noen sykehus som har kortere ventetid. Prisen i det private system er dessverre den du har fått oppgitt, og spørsmålet om du skal ofre sparepengene dine er det du som best kan besvare -- ikke vi andre Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Hei, Ja, nå har jeg blitt operert i mitt kne på Klinikk Bergen. Mitt første møte med det private helsevesen. Det kostet meg 10.000,- Og etter min mening var det vel andvendte penger. Ble operert tirsdag og jeg var tilbake på jobb i går, torsdag. Har fått fjernet 25% av menisken på utsiden av venstre kne. Samt fått fikset på en skade på innsiden av kneskålen. Og dette er det som har gjort at mitt kne har "låst" seg. Jeg har etter operasjonen ikke hatt behov for smertestillende tabeletter. I det hele tatt har dette gått over all forventing. Det hele var over på mindre enn 3 timer, fra jeg gikk inn til jeg gikk ut igjen fra klinikken. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok det privat, kontra å vente på det offentlige i nesten 6 måneder. Gleder meg til at hevelsen går ned og jeg kan begynne å sykle igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ale Skrevet 10. november 2000 Forfatter Del Skrevet 10. november 2000 Hei Din sykehistorie synes å kunne stemme med en menisk-skade. Hvor raskt du kan bli operert i det offentlige system vil avgjøres av hvor du bor. Dessverre er det slik at det nok mange steder er opptil 6 mnd ventetid (og mer). Men du bør sjekke om det fylket du bor i gir rett til fritt sykehusvalg. Mange gjør det, og da kan man finne ut om det er noen sykehus som har kortere ventetid. Prisen i det private system er dessverre den du har fått oppgitt, og spørsmålet om du skal ofre sparepengene dine er det du som best kan besvare -- ikke vi andre Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Hei, Ja, nå har jeg blitt operert i mitt kne på Klinikk Bergen. Mitt første møte med det private helsevesen. Det kostet meg 10.000,- Og etter min mening var det vel andvendte penger. Ble operert tirsdag og jeg var tilbake på jobb i går, torsdag. Har fått fjernet 25% av menisken på utsiden av venstre kne. Samt fått fikset på en skade på innsiden av kneskålen. Og dette er det som har gjort at mitt kne har "låst" seg. Jeg har etter operasjonen ikke hatt behov for smertestillende tabeletter. I det hele tatt har dette gått over all forventing. Det hele var over på mindre enn 3 timer, fra jeg gikk inn til jeg gikk ut igjen fra klinikken. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok det privat, kontra å vente på det offentlige i nesten 6 måneder. Gleder meg til at hevelsen går ned og jeg kan begynne å sykle igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tio Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Bor i Rogaland, og der er det i følge det jeg har fått opplyst 3 mnd. ventetid på SIR. Men problemet er at de er 2 til 3 mnd. på etterskudd! Så vi snakker om bortimot 6 mnd. 7 nov. skal jeg få dette fikset på Klinikk Bergen. Synes at prisen er høy, men tildels oppveies dette mot at jeg slipper å vente i bortimot 6 mnd. Fortsetter det slik jeg er nå går det ikke lang tid før jeg er sykemeldt. Og det har jeg ikke tid til. Tid til fordi jeg HATER å sitte hjemme uten å kunne gjøre noe. For meg er det verdt pengene! Synes bare at det er forferdeligt at jeg har muligheten til å kunne gjøre dette mens andre som ikke har god råd ikke har samme mulighet. mvh Hei.I Rogaland er det sinnsyk lang kø. Jeg står og på liste for og opperere menisk. Men pass deg for en lege der. Jeg kom inn etter ca 4 mnd venting, og ble bare så utskjelt der. Han kunne godt opperere kneet, noe som kosta samfunnet 6000 kr, eller jeg kunne gå ut den døra og spare staten for 6000 kr. Det fekk jeg høre. Pluss han prata om røyking, og att det kom ikke til og gro allikevell så lenge jeg røyka, pluss mye tullprat til. Det endte med att jeg gikk, sefølgeligt. Må ikkje gi meg noe valg når jeg ligger der. Det gikk en uke og kneet låste seg og hovna opp. Så nå er jeg på ann igjen. Står i kø. Dette er for dumt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.