Gå til innhold

Reint fleirtal FrP - Høgre


Grip

Anbefalte innlegg

Hva er det som er rettferdig med å gjøre de vellykkede til slaver av de mislykkede?

Herregud!! Er man mislykket fordi man jobber i et lavtlønnsyrke? Jeg synes at vi skal bli tilbudt det samme uavhengig av lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    17

  • conan

    10

  • punkyB

    6

  • Grip

    4

Mest aktive i denne tråden

Nei, det er ikke egoistisk. De som har råd til det må betale. Klart nok?

Altså, dersom jeg forstår deg rett, så er det slik at dersom "jeg" har behov, har "du" plikt til å dekke dem, siden har midler og evner.

Er ikke dette et herre/slave-forhold? Og det kaller du rettferdighet, og hverfall ikke egoisme...hvordan går det an, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!! Er man mislykket fordi man jobber i et lavtlønnsyrke? Jeg synes at vi skal bli tilbudt det samme uavhengig av lønnen.

I denne diskusjonens forstand så er man "mislykket", dersom man ikke klarer å produsere nok verdier til å betale for de tjenester man nyter godt av, siden det betyr at man tar ut mer enn man putter inn, og at man blir avhengig av andre. Hadde det ikke vært for at andre produserte verdier for betale for de tjenestene man selv ikke klarer å betale for, så hadde man ikke fått tilgang til disse tjenestene. Så enkelt er det.

Og, siden du mener at alle skal få det samme tilbudet uavhengig av egen produksjon, men at skatten skal være progresiv, så ligger det implesitt i dette at de som produserer mest (i denne forstand de "vellykkede") blir gjordt til slaver av de som ikke produserer til å dekke eget forbruk ( de "mislykkede").

Men, hva gjør de avhengige, dersom de høytproduserende ikke gidder mere, og nøyer seg med å produsere nok kun til seg selv, slik at ingen kan komme å kreve sin "rett" av deres merproduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dersom jeg forstår deg rett, så er det slik at dersom "jeg" har behov, har "du" plikt til å dekke dem, siden har midler og evner.

Er ikke dette et herre/slave-forhold? Og det kaller du rettferdighet, og hverfall ikke egoisme...hvordan går det an, da?

Selvsagt. Om jeg tjener bedre enn deg er det min plikt å opprettholde velferdstilbudene for din skyld. Jeg føler meg ikke som en slave av grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne diskusjonens forstand så er man "mislykket", dersom man ikke klarer å produsere nok verdier til å betale for de tjenester man nyter godt av, siden det betyr at man tar ut mer enn man putter inn, og at man blir avhengig av andre. Hadde det ikke vært for at andre produserte verdier for betale for de tjenestene man selv ikke klarer å betale for, så hadde man ikke fått tilgang til disse tjenestene. Så enkelt er det.

Og, siden du mener at alle skal få det samme tilbudet uavhengig av egen produksjon, men at skatten skal være progresiv, så ligger det implesitt i dette at de som produserer mest (i denne forstand de "vellykkede") blir gjordt til slaver av de som ikke produserer til å dekke eget forbruk ( de "mislykkede").

Men, hva gjør de avhengige, dersom de høytproduserende ikke gidder mere, og nøyer seg med å produsere nok kun til seg selv, slik at ingen kan komme å kreve sin "rett" av deres merproduksjon?

Vel, jeg tror at vi har totalt forskjellig utgansgspunkt. Jeg ser ikke på det som å produsere mest mulig. Hvis jeg som førskolelærer tar meg av ditt barn 8 timer pr. dag og dermed tjener ca. 200.000 i året skal være dårligere stilt når det gjelder velferdsgoder enn deg som antagelig sitter på en børs eller noe sånt og vurderer folks pengemessige kvalitet, så synes jeg det er ille. Jeg jobber med mennesker. Du jobber med ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...