Gå til innhold

I følge staten er vi uten fri vilje


Zirine

Anbefalte innlegg

På bakgrunn av bl.a reportasjen i dag og i går på tv2 der motorsyklister kjører i en fart opp mot 250 km/t, så har norske veimyndigheter vurdert muligheten for å montere fartssperrer på motorsykler.

Hvor mange av motorsykkelulykkene skyldes at syklistene kjører i over 200 pr år? 1? 10? 20?

Jeg skal vedde på at problemet er marginalt, og synes egentlig bare det beviser den norske stats sinnsyke trang til å regulere alt.

Andre eksempler:

Du kan bare vinne et maksbiløp på spilleautomater? Hvorfor? Fordi den norske stat er redd for at du skal komme til å lide av spillegalskap og ikke klare å forvalte pengene riktig om du skulle vinne.

Åpning og skjenkebestemmelsen gidder jeg nesten ikke å nevne engang.

Vi er det nærmeste vi kommer en kommuniststat, uten å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    9

  • Zirine

    8

  • Lionn

    5

  • musikeren

    4

Mest aktive i denne tråden

Har du ikke funnet det ut før nå,at vi omtrent er en kommuniststat.mange år siden jeg fant det ut,og bedre blir det heller ikke etter hvert ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Zirine, du kan ikke tro at "staten" tenker at folk ikke kan forvalte pengene riktig??? Grunnen til at det er grense på spilleautomatene er jo at det ikke skal friste så mye at man gambler bort lønna for en sjanse til å spe på inntektene...

Og vil du gjøre noe med lovene får du engasjere deg i politikken i stedet for å bare kritisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Zirine, du kan ikke tro at "staten" tenker at folk ikke kan forvalte pengene riktig??? Grunnen til at det er grense på spilleautomatene er jo at det ikke skal friste så mye at man gambler bort lønna for en sjanse til å spe på inntektene...

Og vil du gjøre noe med lovene får du engasjere deg i politikken i stedet for å bare kritisere...

Jeg er engasjert i både nærings- og kommunepolitikk, ditt nek. Det er sauer som deg som gjør at ting ingenting blir forandret. Hvordan skal man endre ting hvis det ikke først starter med kritikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettit

Jeg er engasjert i både nærings- og kommunepolitikk, ditt nek. Det er sauer som deg som gjør at ting ingenting blir forandret. Hvordan skal man endre ting hvis det ikke først starter med kritikk?

Lekker argumentasjonsteknikk. Ikke til å undres over at du er engasjert i politikken nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Ok. Si at du har rett, og at f.eks. 10 menneskeliv kunne vært reddet dersom det satt fartssperrer i syklene.

Hadde ikke det vært verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, Zirine, du kan ikke tro at "staten" tenker at folk ikke kan forvalte pengene riktig??? Grunnen til at det er grense på spilleautomatene er jo at det ikke skal friste så mye at man gambler bort lønna for en sjanse til å spe på inntektene...

Og vil du gjøre noe med lovene får du engasjere deg i politikken i stedet for å bare kritisere...

Jovisst tror de det. Og du kommer jo med grunnen deres selv, at de skal passe på at vi ikke driter oss ut - altså; overformyndery, storebror ser deg og (ja, desverre) tendenser som ville vært en kommuniststat verdig.

"............"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Si at du har rett, og at f.eks. 10 menneskeliv kunne vært reddet dersom det satt fartssperrer i syklene.

Hadde ikke det vært verdt det?

Vi vil spare 400 menneskerliv pr. år hvis vi forbyr bruk av bil.

Det å leve innebærer en viss fare - vi må innse at vi verken kan eller skal regulere alt. Et visst ansvar må folk selv ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Vi vil spare 400 menneskerliv pr. år hvis vi forbyr bruk av bil.

Det å leve innebærer en viss fare - vi må innse at vi verken kan eller skal regulere alt. Et visst ansvar må folk selv ta.

Det er en liten forskjell på å forby motorsykler og å sette en fartssperre på 200 km/t...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som vanlig for sent ute, MC-produsentene har allerede satt en fartssperre. Riktignok ved 300, men det er jo først da det begynner å bli farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som vanlig for sent ute, MC-produsentene har allerede satt en fartssperre. Riktignok ved 300, men det er jo først da det begynner å bli farlig.

*hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten forskjell på å forby motorsykler og å sette en fartssperre på 200 km/t...

Essensen her er prinsippet - prinsippet om det frie individ og at statens sin inngripen overfor individet bør holdes på et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Si at du har rett, og at f.eks. 10 menneskeliv kunne vært reddet dersom det satt fartssperrer i syklene.

Hadde ikke det vært verdt det?

Vi kunne spart masse menneskeliv dersom vi hadde innført forbud mot forbikjøringer, satt opp fotobokser med 1 kilometers avstand på alle veier, motert fotobokser i alle lyskryss, innført premie for alle som angir trafikkovertredelser, osv, osv. Spørsmålet er om vi ønsker det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er jeg helt enig i at man må overlate en del avgjørelser til den enkelte. Men nå er det en gang sånn at vi ikke sitter alene på hver vår lille holme, men faktisk skal fungere sammen i et samfunn. Og når den enes dummhet kan gå utover andre, så kan det ofte være på sin plass med regulering.

En tulling som kjører avgårde i 200 med motorsykkel eller bil er ikke bare en trussel mot seg selv, men også mot meg som kjører pent og lovlydig. Jeg må altså ikke bare passe på min egen kjøring, men også kjøringen til alle idiotene. Jeg foretrekker derfor at det kontrolleres til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg helt enig i at man må overlate en del avgjørelser til den enkelte. Men nå er det en gang sånn at vi ikke sitter alene på hver vår lille holme, men faktisk skal fungere sammen i et samfunn. Og når den enes dummhet kan gå utover andre, så kan det ofte være på sin plass med regulering.

En tulling som kjører avgårde i 200 med motorsykkel eller bil er ikke bare en trussel mot seg selv, men også mot meg som kjører pent og lovlydig. Jeg må altså ikke bare passe på min egen kjøring, men også kjøringen til alle idiotene. Jeg foretrekker derfor at det kontrolleres til en viss grad.

Problemet er at det hvis det overhode kan finnes noen ting som kan utgjøre en noen som helst fare i en av en millioner tilfeller, så iler reguleringskåte politikerne til med lovforbud.

Det finnes en grense for hva som er fornuftig å regulere og hva man ikke skal bruke ressurser på. I dette tilfellet tviler jeg sterkt på at problemet er så stort at man kan kunne forsvare bruk av ressurser på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det hvis det overhode kan finnes noen ting som kan utgjøre en noen som helst fare i en av en millioner tilfeller, så iler reguleringskåte politikerne til med lovforbud.

Det finnes en grense for hva som er fornuftig å regulere og hva man ikke skal bruke ressurser på. I dette tilfellet tviler jeg sterkt på at problemet er så stort at man kan kunne forsvare bruk av ressurser på dette.

Jeg er enig i at ressursbruken må måles opp mot det man kan oppnå. Men å overlate "alt" til hver enkelts styring blir for ekstremt igjen. Jeg som alle andre er veldig tilhenger av den enkeltes frihet, men jeg er ikke tilhenger av at andres frihet skal gå ut over meg.

Men det er jo ganske typisk politikere da: er det noe som slås opp i media må en eller annen foreslå å regulere det. På samme måte er det med strafferett: er media opptatt av det, så gjør vi det straffbart. Ikke så lurt i lengden - det trivialiserer strafferetten etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ikke problemet marginalt. Det vet en mc-bølle(bare i form av å være eksosrype riktignok) mye om. Det er som regel farten som dreper på motorsykkel og det er fint at staten går inn og regulerer.

Det samme gjelder i forhold til spileautomater. Helt topp at staten tar til fornuft, når brukerne av slike maskiner ikke gjør det.

Jeg har i alle år stemt sv. Men det er mulig at jeg heller bør konvertere til RV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest musikera

Etter min mening burde ikke folk få stemmerett før de gidder å sette seg inn i hva de stemmer på. Skremmer meg at så mange duster skal ha innvirkning på hvem som styrer landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ikke problemet marginalt. Det vet en mc-bølle(bare i form av å være eksosrype riktignok) mye om. Det er som regel farten som dreper på motorsykkel og det er fint at staten går inn og regulerer.

Det samme gjelder i forhold til spileautomater. Helt topp at staten tar til fornuft, når brukerne av slike maskiner ikke gjør det.

Jeg har i alle år stemt sv. Men det er mulig at jeg heller bør konvertere til RV.

Hæh....? Svarer DU seriøst? Nei nå blir jeg helt forvirra... Jeg liker ikke sånne plutselige og brå endringer!>:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...